0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Isolering som har länkats till är ju 20mm tjock, när rör isoleras på vårat jobb (av isolerare) brukar det som minst vara 40mm och ofta är det 80mm i t.ex. hyreshus.
Nåja, frågan är då, om det står varmvatten i ett sånt rör, över natten. Hur mycket ska man tro att det svalnat? Det är ju både irriterande och oekonomiskt att behöva spola en massa innan värmen kommer till kranen.
Rörelsesensor var kreativt!Hur långa rör har du och hur mycket är "hyfsat isolerade"?Vvc känns som en rätt OK lösning om allt ligger i ett paket tänkte jag. Drar jag rören inomhus blir de oisolerade eller bristfälligt isolerade är jag rädd. Det är inte helt snyggt med rörisolering även om jag har 360 i takhöjd. Om man har isolering och rören kallnar till ljummet så är det ingen vinst, man kommer nog ändå att spola bort det. Dock gör ju isoleringen att det kanske tar en timme eller så innan varmvattnet svalnat till ljummet om man har, säg 30 mm isolering. (Finns förstås möjlighet att bygga låda, jag har en hel del fula rör och har nån gång funderat på att sänka innertaket i kanterna ut mot väggarna men inte i mitten. Då kan jag dölja alla rör samt isolera dem, och samtidigt behålla i princip samma känsla av takhöjd. Det går ju att göra snyggt om man anstränger sig.)
Jag håller med Mezzner att VVC är en komfortåtgärdJag har ca 14meter 22mm koppar rör från min beredare till mitt badrum och jag har behöver spola ca 7liter innan varmvattnet kommer.För att ersätta kallt vatten i ett 22mm rör med längden 12meter krävs ca 3,75LFör att värma upp röret till samma temp som det nya varmvattnet krävs lika mycket eller totalt ca 7,5literOm man ersätter 22mm med 18mm så sjunker vattenåtgången för att spola fram varmvatten från 7,5 till ca 5liter.när man stört tappar för att fylla tex, ett badkar så tappar man ca 10-12liter per minut och ett snålmunstycke i en dusch kanske tappningen blir 5liter per minutär det så faligt att vänta en minut?Ok skulle väl vara på morgonen då men på kvällen hinner man inte få av sig kläderna innan varmvattnet är framme och man kan kliva in i duschen.