Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur gör man för att få mer värme?  (läst 65204 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad colder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Hur gör man för att få mer värme?
« Svar #180 skrivet: 02 februari 2012, 09:31:54 »
Din pump tar högst 1,360 kw.
Hus på 150kwm utan källare 100kvm nere 50kvm uppe byggd 1975.En HE9LKE nede og en E9DKE i trapphuset som startas vid behov.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10451
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur gör man för att få mer värme?
« Svar #181 skrivet: 02 februari 2012, 12:35:23 »
Nu ser jag att det är -15 ute och frågan är om jag skulle slå av lvp och kör bara med el/oljeradiatorer eller om jag låter lvp på tillsammans med dem.
Vet inte om det är riktigt men jag har förstått att vid -15 så ger inte lvp värme eller kanske ger men inte lönsamt att ha den på då kan det kosta mer och finns stor risk för slitage på den.
Hur räknas el förbrukning i sånt fall?, alltså tar lvp typ 5kw/timme? Då kanske är det bättre med att köra med bara el/oljeradiatorer eller hur? Sc:,h

Värmeeffekten bör ligga kring ca 2,7 kW och COP bör vara ca 2 inkl avfrostning vid -15C, alltså en hyfsad energibesparing men klart mindre än nya toppmodeller. När temperaturen faller neråt -25C kan det kanske vara idé att stänga av den och köra t.ex. elradiatorer/elfläktar istället.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hur gör man för att få mer värme?
« Svar #182 skrivet: 02 februari 2012, 12:55:56 »
Nej stänger av luftvärmepumpar gör man i princip aldrig enligt min uppfattning pga kall väderlek, ivf inte när det gäller märkesfabrikaten, och dessa pumpar tar då som regel heller aldrig mer i energi än vad de ger tillbaka i form av tillförd värme till bostadsytan. Det sliter betydligt mer på en pump att stänga av den vid kanske ca 20-25 minusgrader och sedan kallstarta den igen vid ca 10-15 minus ifh till att låta den vara igång kontinuerligt oavsett utetemp. Så självklart är det allra bästa att låta pumpen gå för fullt oavsett utetemp och sedan succesivt vid ev behov komplettera den med att sätta på enstaka elradiatorer i de utrymmen som isf behöver viss tillskottsvärme. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad nttekniker

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic CU-E9DKE och Mitsubishi Q-heat 635
SV: Hur gör man för att få mer värme?
« Svar #183 skrivet: 02 februari 2012, 16:14:55 »
Jag har nu monterat brickorna och så här syns det med vattenpasset, se bilderna, sitter ute delen bra nu eller vad tycker ni?
Panasonic CU-E9DKE (2005-2007) och Qheat 635 (2012) i en plans hus på 130kvm i sthlm från 1971.
Bytt alla fönster och fönsterdörrar till 3 glas oktober 2013.
Års förbrukning
2011= 14.8 Mwh
2012= 15.65 Mwh
2013= 16.06 Mwh
2014= 14.99 Mwh
2016= 15.64 Mwh

Utloggad Micke_80

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur gör man för att få mer värme?
« Svar #184 skrivet: 02 februari 2012, 18:20:32 »
Har 27 minus ute nu, har båda pumparna på. Den i källaren på 30 grader och nocrian uppe på 21. AVTn nere sitter i samma rum som pelletskaminen som går på medium effektläget så därav börvärdet.
Har inte ett element på, om inte gummans värmeljus räknas och har 20 grader på hela övervåningen och 16-23 nere. 244kvm. HELT nöjd med iaf nocrian, fifan den tuggar på.
Tror det ska va bra jävla kallt innan hyfsat moderna pumpar hamnar under cop 1. Och skulle jag stanna mina nu, får jag inte igång dom förrän i juni :)
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10451
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur gör man för att få mer värme?
« Svar #185 skrivet: 02 februari 2012, 18:44:19 »
Tänkte tråden handlade om cu-e9dke/cs-e9dkew alltså en kap.rörs-maskin. När går gränsen i utetemp med betydande risk för vätskeslag i kompressorn?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hur gör man för att få mer värme?
« Svar #186 skrivet: 02 februari 2012, 19:57:40 »
Jag har nu monterat brickorna och så här syns det med vattenpasset, se bilderna, sitter ute delen bra nu eller vad tycker ni?
Ja den sitter ju helt vågrätt enligt passet i den ledden ivf, skulle inte göra något om utedelens övre del lutar lite grann in mot väggen så att vattnet hamnar i den bakre delen av tråget och lätt kan rinna ut genom evakueringshålet som sitter på insidan av bottentråget (dvs inåt väggen på utedelens bottentråg). Men hur ser passet ut (lutningen) när det gäller utedelen i den andra ledden?? :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad nttekniker

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic CU-E9DKE och Mitsubishi Q-heat 635
SV: Hur gör man för att få mer värme?
« Svar #187 skrivet: 03 februari 2012, 00:33:39 »
Ja den sitter ju helt vågrätt enligt passet i den ledden ivf, skulle inte göra något om utedelens övre del lutar lite grann in mot väggen så att vattnet hamnar i den bakre delen av tråget och lätt kan rinna ut genom evakueringshålet som sitter på insidan av bottentråget (dvs inåt väggen på utedelens bottentråg). Men hur ser passet ut (lutningen) när det gäller utedelen i den andra ledden?? :)

Mvh Raffen.
Det är exakt samma i andra ledden, men kommer att se om den lutar höger eller vänster framifrån för någon här (JEB tror jag) har sagt att den ska luta lite ut vänster.
Jag har faktiskt tänkt på att den ska luta lite bak mot väggen (enligt TS comfort tips) och den gjorde det när jag monterade brickorna, men sedan blev det exakt i våg när jag skruvade in bultarna.
Panasonic CU-E9DKE (2005-2007) och Qheat 635 (2012) i en plans hus på 130kvm i sthlm från 1971.
Bytt alla fönster och fönsterdörrar till 3 glas oktober 2013.
Års förbrukning
2011= 14.8 Mwh
2012= 15.65 Mwh
2013= 16.06 Mwh
2014= 14.99 Mwh
2016= 15.64 Mwh

Utloggad nttekniker

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic CU-E9DKE och Mitsubishi Q-heat 635
SV: Hur gör man för att få mer värme?
« Svar #188 skrivet: 03 februari 2012, 00:36:04 »
Tänkte tråden handlade om cu-e9dke/cs-e9dkew alltså en kap.rörs-maskin. När går gränsen i utetemp med betydande risk för vätskeslag i kompressorn?
Samma fråga ställer jag också!!
Panasonic CU-E9DKE (2005-2007) och Qheat 635 (2012) i en plans hus på 130kvm i sthlm från 1971.
Bytt alla fönster och fönsterdörrar till 3 glas oktober 2013.
Års förbrukning
2011= 14.8 Mwh
2012= 15.65 Mwh
2013= 16.06 Mwh
2014= 14.99 Mwh
2016= 15.64 Mwh

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hur gör man för att få mer värme?
« Svar #189 skrivet: 03 februari 2012, 00:46:36 »
Det är exakt samma i andra ledden, men kommer att se om den lutar höger eller vänster framifrån för någon här (JEB tror jag) har sagt att den ska luta lite ut vänster.
Jag har faktiskt tänkt på att den ska luta lite bak mot väggen (enligt TS comfort tips) och den gjorde det när jag monterade brickorna, men sedan blev det exakt i våg när jag skruvade in bultarna.
Ja man ser ju inte exakt hur resultatet blir förrän man har dragit fast utedelen ordentligt, och då är det dags att lägga på passet. Sen är det bara att kolla in passet i båda ledder, är det inte bra så lossar man på bultarna igen och gör en ny justering så att man får till lutningarna rätt. Utedelen skall alltså luta lite till vänster i längsledd, dvs att den ligger lite högre på kompressorsidan, sen är det bra också att man i kortledd har ett litet lut inåt mot väggen. :)

Mvh Raffen.

Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hur gör man för att få mer värme?
« Svar #190 skrivet: 03 februari 2012, 00:54:32 »
Samma fråga ställer jag också!!
Ja ned till -25 ºC kan du köra den utan att det händer något med pumpen ivf, men kommer inte ihåg exakt hur mkt lägre det var, detta har diskuterats i en del äldre trådar tidigare här på forumet. Jag skall kolla upp och söka lite och återkomma om detta. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hur gör man för att få mer värme?
« Svar #191 skrivet: 03 februari 2012, 10:34:57 »
Tänkte tråden handlade om cu-e9dke/cs-e9dkew alltså en kap.rörs-maskin. När går gränsen i utetemp med betydande risk för vätskeslag i kompressorn?
Och på vad sätt menar du att risken skulle vara större för vätskeslag på en pump med kap-rör ifh till en pump med exp-ventil?? Sc:,h
E9 DKE-pumparna har ju s.k äggklocksavfrostning för att bl.a se till att återföra oljan till kompressorn, vid riktigt kall väderlek så blir ju oljan mera trögflytande och kan t.om om det vill sig riktigt illa paraffinera, men detta sker nog inte förrän nedåt ca 33-34 minusgrader förstås. Så det är av den anledningen som man har säkerställt detta genom den här äggklocksavfrostningen, dvs 1 gång/timma eller med ca 40-45 minuters mellanrum inkl 13-16 minuters avfrostningstid/gång.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 03 februari 2012, 18:59:50 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

COTN88

  • Gäst
COTN88
SV: Hur gör man för att få mer värme?
« Svar #192 skrivet: 05 februari 2012, 10:06:32 »
Hej! Kanske är fel forumdel men är helt ny här så ni kan väll ha överseende.

Jag har en Panasonic NE9JKE och har stora problem att hålla värmen när det blir kallare ute som nu i extremkylan. Vi har just nu -18 utomhus och värmepumpen klarar bara av att värma min bostadsrätt på 68kvadrat till 16,8 grader. Har ställt pumpen på 30 grader-Heat-Full fläkt. Den går i genomsnitt 16 min på rätt stark fläkt (inte i närheten av full trotts att den är inställd på det) sen frostar den av sig i ca 12min för att sedan upprepa proceduren. Den funkar bra till ca -8 sen börjar den krångla såhär.

Någon med erfarenhet som kan säga vad som är fel?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hur gör man för att få mer värme?
« Svar #193 skrivet: 05 februari 2012, 12:07:01 »
Hej COTN88!  Ja det är antagligen bara så att pumpen helt enkelt inte orkar med att värma upp er bostadsyta när det blir riktigt kall väderlek, detta eftersom effekten på pumpen succesivt blir lägre allt eftersom utetemperaturen också går ned i temperatur. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 05 februari 2012, 12:09:08 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Micke_80

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur gör man för att få mer värme?
« Svar #194 skrivet: 06 februari 2012, 03:55:55 »
Så man ska alltså stänga av pumparna då det går under 30 ute?
Då skulle mina pumpar vart avstängda natten till lördag alltså. -38 var det här då sa polaren, var själv bortrest. Kom hem och pelletskaminen var tom och 11 grader i huset :)

OM man ska stänga av dom vid säg -30. Då givetvis på fjärren så kompressorvärmen eller vad det nu heter går fortfarande. Hur länge ska man vänta innan man slår på dom igen? -15 grader eller vid -20?
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!