0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
För min del får nttekniker göra som han vill. På eget ansvar.
Sitter i 19° vardagsrummet och tar emot alla tips jag kan få, har lagt brickor, rengjort inre del, kompressorn är isolerad, vet inte om man kan göra något annat.Jag tycker dock att råden jag fick att inte ha en till lvp är mest logiskt då ljudet och avfrostningar skulle störa.Det känns dock tråkigt att sitta med den gamla max 19° i kylan lvp och vänta tills den går sönder, risken är också ganska stor att den nya lvp om jag nu byter till en modernare att den nya inte håller mycket bättre temp.Har en granne som jag nyligen har pratat med som säger att han inte har tjänat så mycket som sägs med en lvp och därför tänker han tillbaka till elvärme nu när sin panasonic lvp har slutat fungera.Jag brukar lyssna, läsa och titta runt ordentligt innan jag bestämmer mig, bra sätt ibland och onödigt ibland, men sådan är jag.
Du kan väl sätta på ett par element?
jo men det där gör jag nästan dagligen Jag tänker dock så här: slår jag på 4kw/h som jag nu gjorde under dem senaste två veckor och säg att kylan varar ett par månader under hela vintern då är det 4kw*24h*60dagar=5760kw extra per år, men om jag installerar en nyare lvp då kan jag slippa dem där extra kw eller åtminstone 2/3 av dem, eller räknar jag fel nu?Dessutom så får jag bättre värme hemma och blir av med att hälla på varmvatten för att ta bort is i lvp. Jag tror även att jag kommer att tjäna lite mer kw då jag ofta slår på deko.brasa med 1-2kw/h (c:a 10-15kw/dag).
Du har ju bara sparat ett par tusen kWh med din Daikin, varför vill du rekommendera den?
Mitt förslag om att köpa en ny och bättre värmepump den dag din nuvarande rasar bygger på att den nuvarande värmepumpen fungerar fullt ut - även om den inte täcker hela värmebehovet vid DUT.
Ja detta var en högst motiverad fråga tycker jag och jag undrar också varför du vill rekommenderar den pumpen?? Mvh Raffen.
En pump som värmer ner till minus 20 på 127kvm drar antingen 7kw eller så är det en bunker långt under marken. Tror jag skulle behöva 3 nocrior hemma vid -20 för att klara utan tillskott. Kostar din pump under 50 tusen och klarar det du säger så ska jag genast köpa en