0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
+1° 99%RH stabilt under dagen.Helt klart påverkar den pumpen, men vid dessa förhållanden gör man sig en otjänst då pumpen suger på sig än mer is och inte avfrostar där den bör. Men testa var jag tvungen till...Senare på dagen gjorde jag en koll mellan Toshiban uppe o Nocrian.Toshiban gick 72 respektive 80 minuter mellan avfrostningar.Med början ungefär samtidigt gick Nocrian på läge sju (lägsta sänkning av resistansen) 115 minuter o på off (standard) 100 minuter mellan avfrostningar.Men nu får den vara ifred tills vi hittar förhållanden där Toshiban går längre än fyra timmar.Bifogar en txt-fil med uträknade värden.
Jo, bor i en dalgång med ett vattendrag på tomten som aldrig fryser. Men i år har det varit värre än vanligt. Hade en gång i December när det var -4 som RH gick ner till 80% o direkt gick pumparna länge. Har tom tittat misstänksamt på min väderstation o trott att sensorn varit dålig. Men pumparna luras inte så jag tror den funkar hyfsat iaf. Det var riktigt bra med dina tankar (både dem du har vatten i o dem du har i huvudet ), men då tar du inte ur ngn värme kontinuerligt ur dem antar jag?Måste gå in dina trådar o läsa mer känner jag.
Tack! Nu går mina ögon i kors så jag får ta en kjempekamp med de där trådarna i morgon!
Äntligen ett litet tillfälle idag när kurvan för daggpunkt för en gångs skull behagade att lämna tempkurvan. Med pumpen på dellast kan det gå att nå fyrtimmarsgränsen även runt 90%RH så jag ställde grunkan på läge tre, eftersom den då kanske skulle kunna hålla sig över de där -3° i beskrivningen ett tag.Pumpen gick 305 minuter mellan avfrostningarna, 65 minuter längre än den normalt skulle gjort. Mot slutet steg RH igen vilket syns på bilden då kurvorna åter närmar sig varandra och pumpen började suga på sig is men jag lät den köra tills avfrostningen kom.Nu är RH uppe på 96 och den får fortsätta på läge ett.
Avfrostningen efter den där hårdkörningen igår tog tio minuter vilket borde tyda på att den var duktigt nerkyld. Normalt där tar den sju.Gjorde en mätning efter dryga tre timmars drift. +0,8° ute, pumpen drog 960W o gav ifrån sig 4185W.Nästa steg är kanske en hygrostat istf brytaren? Eller... Har ett gammalt parallellportsinterface liggande (någonstans) med färdiga utgångar. Väderstationen petar redan nu ur sig en fil med värdena var 30:e sekund. Man skulle kunna plocka ut temp plus RH via en programsnutt o styra on/off med ett relä.
Jisses, minus en grad och RH på 75%. Inte varit i närheten denna vinter. Kul att givaren på väderstationen inte hängt sig då. Pumparna går som små troll, Toshiban sög i sig 730W o Nocrian 840W.Nu har nog de flesta redan ledsnat, både på mig o den här tråden så båda får gå i träda. Iaf tills nästa vinter, kanske...