0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sett inn en motstand på 65kOhm i parallell på termistor som leser utgang på fordamper. Det har jeg gjort på min Coolix, fungerer utmerket. Kjører flere dager uten defrost når fuktighet er under 60%.http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=30638.msg378036#msg378036
Inte läst hela den tråden men är du inte rädd för att kompressorn skär ihop när du modifierar rörsensorn från förångaren?
Kanske kul för att få nåt mer att skruva på...
Hei.Forsøkt å rede ut hvor viktig oljeretur (Dvs å kjøre en defrost uten at det er behov pga is) er for driften, men ikke fått noe spesielt godt svar. Ingen har maktet å si noe eksakt. Om det var svært kritisk så skulle det vært fullt av kompressorhavarier. Når en slik maskin kjører i COOL han den gå i måneder uten oljeretur, og det er mange flere meter rør på innedelsiden enn utedelsiden. Selvfølgelig mye kjøligere på vinter så oljen kan bli seg, men ikke for seg tenker jeg.I og med at 0 er flyttet ned til -19 ° kjører den defrostsyklus som "normalt" når det blir svært kaldt. Men defrosten tar kun 2-3 minutter, da "brytpunkt" nås raskt i og med sensoren på på register har behov av å føle omlag 0 °C for å avgi samme signalt som brutpunktet på 15 °C til styringen av pumpen.
när man bara kör ac behövs ingen körning för oljeretur för oljan håller sig då på sin plats, de är endast vid värmedrift och kallt väder som som man behöver körning oljeretur och de får man genom avfrostningarna.
Så låg luftfuktighet har jag tyvärr aldrig här, lite avundsjuk faktiskt. Låter den stå på lägsta till att börja med för att se hur pumpen reagerar. Allt väl så långt, avfrostning med fullt igenisad förångare på mellan fem-sex minuter nu med strax under nollan 99%RH o lite snöfall. Har 34 grader i mina små tankar. LVEn är ganska overksam runt nollan om vi inte tappar vv.OT men ändå relaterat. Fick världens hicka när jordfelsbrytaren löste ut i kåken för en timme sen. Det visade sig vara min server som brakat ihop... Dags för en ny, den har överlevt sig själv länge nu. Men den är saknad nu då den styr de flesta lampor inne o ute, loggar väderstation, kör ftp, webserver o ett par skitsaker till.
Vad kan man göra en Lördagkväll, annat än att pillra på en pump? Valde en 20k som lägsta i serie med en vridpot som på läge sju ger 242k plus en brytare för att köra helt utan grunkan. På läge ett kommer den rapportera ~+3° o på läge sju ~-17°, vid -20° på röret. Monterade den idag och mätningar i verkligheten motsvarade Lördagkvällens räknande. Vid 0° en resistans på 16k o med grunkan påslagen 15k på läge sju.Tabell bifogad på vad sensorerna ute bör hålla för värden. Plus en bild på illdådet, inte vacker kanske men det är inte pumpen heller. Det lilla hålet inuti handtaget är utetempsensorns nuvarande placering efter allt där bak åkte väck tidigare.