0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det skulle vara intressant att veta när man når en kritisk punkt, dvs då man bör slå av pumpen.mina har då tuffat på vid -30, men hur blir smörjförmågan på Pag oljan igentligen. man måste ju säkerställa oljeretur. har läst ett test där smörjförmågan och viskositeten var "mycket god" vid testets slut temperatur, och det var då 31 grader.Och JEB,,Förlåt om din tråd blir lite oftopic. Dogge.
Det gör inget, det kan bli så. Jag kan alltid starta en ny tråd om jag vill fortsätta älta den goda Nocrian. I verkligheten hittar man nog ingen definitiv kritiskt punkt beroende på olika förutsättningar. JKVPn uppe blev fullisolerad i fjol. Även de fem meter rör som ligger ute. Det jag inte gjorde något åt var den halvmeter som ligger med kala rör genom stenväggen. Vid -24°C o fläktläge 4 kändes det som en trolig orsak till att den la upp benen i fjol. I år vid -23,5°C gav den tom lite värme. JKVPn är riktigt trevlig nu, nytt lager, jämn över hela registret med PAP o PLUPP borttaget samt tempsensor utflyttad, men det är lika fullt obegripligt att den överhuvudtaget sattes in i detta hus, COP-jakt förmodligen... cgs: Det där känns bättre iaf. Här får Nocrian gå på börvärde 21 o fläktläge fyra. Fullt skaft mao. Det är ingen risk att den blåser ner väggarna iaf. I ett normalt hus över -15°C utan 35-minutersavfrostningar är Nocrian definitivt inte en ineffektiv energislukare. För min del behöver jag något som även klarar att värma BV vid de få tillfällen det händer. Fasta element på BV är nu bortplockade. Nocrian har faktiskt gett mig lite av samma känsla som en kakelugn ger. Pålitlig, varm o god även när det blir kallt. Sen är COP på en kakelugn oslagbar, men det är en annan femma.
Det talades ju om att Nocrian kunde dra en 16A ljummen. Jag har nu börjat logga min pump. Såhär ser det ut när börtemp höjs från 22 till 25 och man trycker på Hi-Power. Exakt 20:03 tryckte jag på fjärrkontrollen. Ca 15 minuter senare tyckte den att temperaturen var uppnådd och gick ur Hi-Power läget.EDIT: Enheterna är kW och Celsius om det inte var självklart!
Ja detta med att pumpen stänger ned inställd Hi-Power efter 15 minuter beror med all sannolikhet på att pumpen bara går på Hi-Power i just 15 minuter, detta gäller nog för rätt många pumpfabrikat att de har en begränsad tid för detta driftläge. Mvh Raffen.
Jo dogge hade jag bara kommit på ett sätt att slänga ner en skruvmejsel i min AVT utan att det ser suspekt ut och få ut 70% av värdet på försäkringen hade jag gärna skaffat en toshiba/eller fd 35 att värma bottenvåningen MED GLÄDJE!
Nä, nu är jag less på dessa 35-minuters avfrostningar. Har de senaste 3 nätterna haft en bra bit under -15, i morses var det -20. Pumpen orkar faktiskt inte riktigt hålla 23 grader i hela huset vid -20. Jag är övertygad om att den hade klarat det om det inte vore för dom förbannade avfrostningarna. När det är -20 så dyker inomhustemperaturen rätt snabbt.När vi är vakna och tittar på TV, lagar mat osv så orkar den. Vi har dessutom golvvärme i köket som är avstängd nattetid, allt detta sammantaget innebär att den inte riktigt orkar hålla tempen när allt stöd försvinner under natten.Problemet är ju att avfrostningarna är helt onödiga, det bygger i princip inte på någon is alls. Är det någon som funderat på att lura givaren att det är varmare än vad det faktiskt är? Vilken givare är det i så fall? Jag fattar inte, för det kan ju inte bara vara givaren som sitter på baksidan av förångaren? Den registrerar väl bara utomhustemperaturen?EDIT: Det syns ju tydligt att när pumpen går så stiger temperaturen, det är bara det att den hinner sjunka mer under avfrostningarna än vad den stiger under driften.