0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Ja ni har blia ni..... va -37 grader i går morse då jag steg upp kl 0700 och inne i huset var det +14 grader......den där satans Panasonic pumpen hade stannat av och stod bara och blinkade...... blev snabba ryck att tända en brasa och trängas med resten av familjen framför kaminen..... sen så hade ju såklart grabben hockeyturnering hela dagen med start kl 0800 så jag funderade starkt ett tag på att vara upp till farsan och låna hans skorstenlösa dieselkanon som han har i verkstaden och snabbt blåsa upp tempen i huset då den är på 28kw så går det gode snabbt..... men blev så att farsan va förbi och eldade åt oss under dagen så när vi kom hem kl 1630 så var det ju ca +22 grader inne:) Men kan ju säga att bilen (volvo xc70 D5) var hyffsat stel efter ha stått utanför hockeyarenan från kl 08-1615 utan att vara igång på hela dagen...... körde dieselvärmaren i 45min innan vi skulle fara så bilen hade nästan full motortemp då, det är en sån gång man är lycklig över att ha en bil med dieselvärmare..... men fjädring och växellåda osv.....va ju hyffsat stelt
Håller helt med dig dogge med räkningen på cop vinst med 2 mindre pumpar. Men vad skulle avskrivningstiden bli på den extra pumpen.Nocrian är föråldrad det håller jag med om, men jämför man den mot andra pumpar med liknande effekter så är jag ganska nöjd med min gamla best. En fd25 eller en ras 10 har hemskt mycket bättre cop, men då man kliver upp på fd 50 eller dylikt så tycker jag att cop sjunker ganska så mycket på moderna pumpar med.Ska bli kul att se hur den lovordade hitachin presterar. Den verkar rejält byggd av vad jag läst iaf.
Tråden har ju ramlat ifrån Nocrians avfrostning, så jag kan väl fortsätta med att ta upp nästa pump här hemma. -13,7°C "varmt" ute nu. Måste nästan säga så med tanke på polarbjörnarna i tråden? Nocrian kokar inte ägg, sörplar i sig ca 1,4kW o Toshiban ca 1,3kW. De har dock båda stöd av 2kW från en pelletskamin i ena änden av denna temperaturtröga stenhög. Toshiban uppe är ju gammal. Kanske borde plantera en VABH där då? 25:an går bort men en 35:a kunde få chansen att visa om den klarar att hålla tempen vid -24°C. Men jag tvivlar... Sedan bör den helst spara en tusing per år mot de ineffektiva gamlingarna som sitter här. Eller?
Vectrex: Nog gick Nocrian men den värmer ju garage/förrådsdelen så den hade jag inte någon hjälp av till bostadsdelen där Panasonicen sitter..... men stannande faktiskt av Nocrian då den började avfrosta för tätt för att det skulle vara någon ide att ha den igång så jag valde att skona den med lite vila men nu är det ju betydligt varmare med bara -20 grader ute så nu tuffar den igen.TS COMFORT: Nej har inte laborerat något mer med HE12:an men den går nu igen efter jag gjort den strömlös och startat om den.....men måste ju vara någon slags spärr som Panasonicen har då även 2st bekanta som oxå har panasonic fast E9:or dom hade gjort precis samma sak....timerlampan stod och blinkade men även dom är igång nu efter dom varit strömlösa och det blivit mildare ute
Krister: Min JKVP la upp benen i fjol vid -24°C, gjorde strömlöst som du o sen körde jag vidare med fläkten på auto som Dogge föreslog.Dogge: Duger -14,2°C? Det dippade ner när det mörknade o bråten satt kvar på pumpen så:Ute -14,2°CBörvärde 20Fläktläge 4 569m³/hInsug 21,3Ut 41,5 In 1,330kWUt 3,45kWCop 2,59
Tjenare Kingen! Nej någon regelrätt spärr tror jag inte på att det finns, möjligtvis att det finns någon tempgivare e.d som kanske känner av temperaturen på kompressorn/oljan e.d. och att detta då via denna säkerhetsfunktion då stänger ned pumpdriften isf. Detta var då min egen vilda gissning alltså. Har ivf läst någonstans att oljan faktiskt riskerar att paraffinera vid ca -34 ºC i utetemp, och då om inte förr eller möjligtvis någon grad innan skulle det kanske vara en god idé att stänga av pumparna. Mvh Raffen.