0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Varför överkör den så pass mycket när den startar 3 ºC under börvärdet?
Mitt hus kommer ha ett toppbehov på 12 kw när det är klart, golvvärme i hela huset. vad är bäst mellan:1245 10 kw + tank1250 frekvensstyrd, gör frekvensstyrningen att alla tempdiffar alltid är perfekta eller är det bättre med en on/off pump och ställa in allting själv?/Anders
Det är en on/off med 500 liters arbetstank du ska köpa.Är golvvärmen lagd i betong och/eller träbjälklag med cc 600 mm?
Det är träbjälklag med cc 600 & 300 där det blir klinkers, slingorna ligger med cc 200 mm.Varför inte en 1250 ?
Du har för lågt effektbehov för en 1250. Den kommer att gå till stora delar av året som en on/off, samt långa perioder med effekter nära min-effekt.Så länge Nibe inte presenterar effekter vid dellast, antar jag att verkningsgraden är ogynnsamma vid låga effekter.Naturligtvis var det cc 300 mm och golvslingor jag avsåg i min fråga. Ligger de på cc 200 mm är det riktigt bra.
Du har en kortslutning (dvs. en radiator med för högt flöde i förhållande till ytan).det är därför VBr stiger redan efter en minut.
Det har väl att göra med hur lång tid den befinner sig över resp under börvärdet. det är medelvärdet över en lite längre tid som skall vara lika med börvärdet.