0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Om man inte har tank så sjunker ju framledningen 7-8 grader så fort kompressorn stannar ska nog vara mycket övertemp om det ska bli gm+100 utan tank men skulle det inträffa bör man nog kolla inställningarna eller skaffa en tank men däremot som jag provat en tank med felaktig placering av framledningsgivare då var det lätt att få+100
För att hålla huset varmt tills man fått till problemet bör man tillföra värme via direktverkande el, ved eller annan värmekälla.Det är av absolut största vikt att kompressorn får gå 100% av tiden när det är riktigt kallt ute!
Kanske har du GM väl högt ställd helt enkelt?Hur många starter/dygn har du som mest?
Det man definitivt kan notera är att inkommande brine sjunker en aning när vätskan cirkulerat ett varv, det kan jag i alla fall, men inte mer än typ 0.5°C (1.5% COP).Troligvis är det så att den sämre verkningsgraden initialt ger en försämring som motsvarar denna högre brinetemp första varvet.På samma sätt tror jag att korta eller långa gångtider spelar väldigt liten roll sett till COP, har man korta gångtider så får man högre starttemp, och lägre sluttemp, men snittet hamnar på ungefär (exakt) samma.