0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kullabacken, det kan man inte svara på utan att se det. Men vad jag läst tidigare så är jag inte orolig för din maskin. Kanske går att fixa liiite till det vet jag inte. Men det kan inte va mkt. Du har väl typ 1000h drift om året och köper spets från 50-
nu börjar vissa ligga riktigt långt efter i alla texttjok Så kolla på en bild herrar och damer. Här har vi ett forcerat scenario med hjälp av en rymd-teknologi-givare som lurat maskinen att tro att börvärdet är väldigt lågt på grund av övertemp inomhus. När väl givaren indikerar att värmebehov enligt en termostat föreligger, PÅ RIKTIGT, så hoppar börvärdet tillbaks till grundinställningen. Även om pumpen normalt sett startar på -60 så kommer den i detta fallet dumpa ner mot -200 för att framledningen är så himla långt under bör-värdet. Läste ni alla fall inledningen av rickards post, den del som var intressant och inte var fokuserad på individer, så såg ni kanske stycket om att låta en maskin arbeta under bör-värdet. Här ser vi detta illustrerat. Övertempen är MASSIVA 11 grader!!! 20 minuter av körningen sker UNDER BÖR och 30 minuter över bör.
Jag måste bara säga att det här kan vara den mest intressanta tråd jag läst här, även om det är stora bitar jag inte förstår.Hur kan man veta om en ändring är till det bättre eller ej, om jag få elva starter istället för tolv osv. Kommer ni kunniga vara eniga om när en specifik anläggning är optimalt inställd, eller är det optimala lite färgat av åsikter?
Ditt inlägg förklarar också delvis varför jag vänder mig emot användandet av termostater, visst, det kan spara några W/dag, men det innebär också fler starter, högre max framledningstemp, och en allt större andel av drift-tiden över börvärde.
Hur många är det egentligen som drabbas av detta? Hur många får elpannor när det blir kallt ute?Hur många vet om deras maskiner har en tät process?