0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag måste säga att jag har väldigt svårt att förstå hur man kan ha ett behov av bättre noggrannhet än ±10% på mätningens absolutvärde - om man inte heter Vattenfall eller Fortum i efternamn, och ska ta betalt för elen.Man kan utgå från att mätarna är hyggligt linjära, även billiga dito. Och även om den inte skulle råka vara det heller, fungerar den ändå utmärkt för att jämföra förbrukningen vid olika inställningar, eller vid olika veckor/månader. Om alla värden råkar vara 5-10% för höga eller för låga spelar ingen roll, så länge man jämför dom med varandra.Enda tillfället set skulle kunna spela någon roll, är om man som jag och Raffen m.fl. har flera pumpar som man skulle vilja kunna jämföra med varandra. Men det är ändå ingen större vits med bättre noggrannhet eftersom det då är gott om andra felkällor som lätt har betydligt större inverkan än 10%.
Jag har testat det mesta av stickproppselmätare som finns på marknaden inkl den mätare som du har med i länken från clas ohlson här, och den mätaren lämnade jag tillbaka ganska snabbt efter att jag hade testat den eftersom den hade alldeles för stor felmätning enligt mina önskemål ivf, låg väl på allt mellan ca 5-8% i mätfel. Detta är ju dessutom en trådlös mätare vilket gör att den sänder aktuell elförbrukning med vissa tidsintervaller med kanske 4-5 minuters mellanrum, detta innebär att man inte alls har någon direktkoll över pumpens aktuella förbrukning eller hur denna ändrar sig om man t.ex ändrar inställningar mm som man har med en stickproppsmätare som då alltid visar pumpens aktuella förbrukning inkl direkt reagerar och visar ev ändringar i förbrukning. Mvh Raffen.
Man vill ju se uppdateringen direkt (max 5 sek) utan att behöva trycka på mätaren.
...Jag hittade annars denna som skulle kunna vara något.. *länk* efergy e2...
Man vill ju se uppdateringen direkt (max 5 sek) utan att behöva trycka på mätaren.Jag hittade annars denna som skulle kunna vara något. Troligen samma felvärde som classemataren, men kanske bättre uppdateringar?Skulle annars denna kunna fungera om man sätter alla tre klämmorna på kabeln som går till luftvärmepumpen? Vad händer om man sätter alla klämmer på samma kabel? Mäter den lika fel? Om den skulle fungera så slipper jag ju fixa med ett utanpåliggande vägguttag.https://temperatur.nu/efergy-e2-tradlos-energiovervakning-3fas-med-datoranslutning-p-423.htmlClasse har väl en likadan?MVHCantona
hmmm nu är det 149 kr denna C.O. mätare kostar...36-444
Jag kan tänka mig låna ut min/ min äldre modell
Om jag nu skulle välja att köpa en elmätare i webshopen hur monterar man dem?http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/18-elmatare.htmlSätter man den på kabeln som jag har mellan pumpen och proppskåpet? Finns något kopplingsschema? Kan man koppla själv? MVHCantona