0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
..Alla är ju inte så bevandrade i matematik. Det enda man gör med avrundning är att minska precisionen i talet.
Har du någon generell uppfattning om hur "dåliga" dom kan bli med osymmetrisk last? Blir dom värre än 5-10%, som jag ju tidigare sagt jag kan leva med?
...För 1, 2 eller 3 faser... Så den är kanske motsvarar dom som Paxmax arbetsgivare tar extra betalt för?
"Lagen":Har du sann trefas spänning men obalanserad ström så ökar tillåtna absolut gränserna för en 1%-mätare till +-2% resp. 2%-mätare till +-3%.Har du saknade spänningsfaser så ökar tillåtna gränsen för 1%-mätare med YTTERLIGARE 2% FRÅN referensvärdet du hade vid balanserad spänning/obalanserad ström.Samma manöver för 2% mätare ger ytterligare 4%.
... problemet är ofta synligare med 3x samma fas än 1x 1fas...
Tack Raffen, nu blev jag mycket klokare. ThumbsupDet lutar väl åt Voltcraftmätaren från Conrad då. Jag vill ju gärna ha mätaren där fjärrkontrollen till luftvärmepumpen sitter på väggen för att lättare kunna se förändringarna så jag får väl försöka övertyga sambon att det blir snyggt att dra en elkabel dit och montera ett utanpåliggande vägguttag. Annars hade ju mätaren från classe varit snyggare...MVHCantona
@ Cantona..!I Rickards web-shop finns en mätare som kan visa effekt: Kamstrup 382Men den är ny, och kostar då en bra slant (1650:-).Jag har själv en sådan som jag fick begagnad. Den har en knapp man kan trycka på, så visar den effekten med 1 W upplösning. Men bara i en liten stund, innan den återgår till att visa kWh igen. Den har visst "tripp-mätare" åxå...
@ Paxmax..!..Då menade du samma koppling som jag har på den ena mätaren i mitt lilla test...Jag blir ju lite nyfiken... Hur kommer det sej att någon gör seriösa tester på en 3-fas-mätare kopplade på på det sättet...?
... Parallellkopplar du blir det som du säger, inbalans, även med seriemotstånd ifall du spänningsmatar alla tre faser från samma källa...
... Förresten, behöver inte mätaren minst 2 faser inkopplade för att mäta/leva? ...
... Kraven finns i standarden på trippel en-fas last...
Även om jag får tag på en sådan billigt så fungerar det väl inte att koppla in den på kabeln till min luftvärmepump? Den kabeln har bara 3 ledare. Mäter Logger 2020 och elmätaren så lika tror ni så att de visar exakt samma Watt på displayerna? MVHCantona