0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Snarare borde man avrunda åt andra hållet...
Jag räcker upp en hand... ThumbsupFunderar även på rörelsedeckare/fjärrbrytare/timers.
Hej Cantona! Men om du nu bara skall mäta vad pumpen förbrukar i kwh så är det väl kanske bättre att du satsar på en 1-fasmätare istället som t.ex den här: http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/77-1-fas-elmatare-beg.htmlSen beror det väl ytterst då kanske på vilken information du vill ha ut av din mätare, vill du bara ha en mätare som visar rätt antal förbrukade kwh så är mitt tips att du kan välja ovanstående 1-fasmätare från Rickards webshop, vill du också kanske kunna se hur många watt pumpen förbrukar närhelst du så önskar så måste du skaffa dig en jordad stickproppsmätare isf.Själv har jag båda delar, dvs 1 st Voltcraft och 1 st Enermetmätare inkopplade samtidigt till båda mina pumpar. Mvh Raffen.
Hur många är det som har funderat över hur mycket ström elmätarna förbrukar..! ?
Är denna lättare att montera menar du jämfört med mätren som följer med denna?http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/18-elmatare.html
..."ser ut" att minska efter avrundning är en "synvilla". Talet "2,2" är inte mindre än "2,23". Det kan egentligen vara vad som helst mellan 2,15 och 2,2499999...
Om pris eller storlek är bättre på 1-fas-mätaren är den kanske att föredra, annars går 3-fas-mätarna lika bra.
Hur många är det som har funderat över hur mycket ström elmätarna förbrukar..!?
...De äldre, PM 200 de har du nog testat...tror jag??
Citat från: pi.r skrivet 15 november 2011, 23:54:12...Att talet i detta fall "ser ut" att minska efter avrundning är en "synvilla". Talet "2,2" är inte mindre än "2,23". Det kan egentligen vara vad som helst mellan 2,15 och 2,2499999...Hehe! det var klurigt tänkt och sagt
...Att talet i detta fall "ser ut" att minska efter avrundning är en "synvilla". Talet "2,2" är inte mindre än "2,23". Det kan egentligen vara vad som helst mellan 2,15 och 2,2499999...
...Enl. internationella mätardirektiven är precisionskraven på en energimätare lägre när den har osymmetrisk last. Typiskt ÄR även precisionen sämre med osymmetrisk last (baserat på konkurrentanalyser) varpå ur precisionssynpunkt är det bäst med en-fas mätare för en en-fas last. Det bolag jag jobbar för tar mer betalt för en mätare som är "multifunktionell" och har klarar samma krav oavsett symmetrisk/osymmetrisk last.
Hej Pi.r! Och varför finns det överhuvudtaget 1-fas-mätare då menar du om det går precis lika bra att mäta 1-fas med en 3-fas-mätare??