0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Tucsonor! Ja de mätare som jag har prövat inkl den här trådlösa mätaren från clas ohlson har genomgående alltid visat en för liten förbrukning märkligt nog, även de Voltcraftmätare som jag har ligger vanligtvis på en felmätning på ca 0,5% och då är det också alltid en för låg förbrukning ifh till mina Enermetmätare. Dessa Voltcraftmätare har då i sin uppgivna spec en noggrannhetsklass på ± 1 % vilket jag ändå tycker är rätt ok för en stickproppsmätare, detta ser man i specen om man klickar på rutan "detaljer" ovanför bilden på mätaren. http://www.conrad.se/ENERGIKOSTNADSM%c4TARE-ENERGY-CHECK-3000.htm?websale7=conrad-swe&pi=125330&ci=SHOP_AREA_34149_1114014&ireusocl=1Mvh Raffen.
Har prøvd min måler nå på noen ekle ting:5W sparepære: 5W60W glødelampe: 59W1750W vannkoker: 1760WVarmepumpen er "rated" 3,1-9,8 A. Måler leser av på laveste dellast 667W og 220V. Det skulle vel bli 3,0 ampere, eller 3% avvik. Makslast har jeg ikke prøvd i dag, men den trakk maks på 2200W forrige vinter med 80W varmekabel inne. Det blir (2200-80)/220=9,63A, eller 2,7% lavere enn opgitt maks. Særdeles grovt kan måler da være +- 3% kalibrert mot varmepumpen?!
Testet mot tre vilkårlige enheter med en angitt spesifisert effekt gir jo nogen lunde pekepinn på om den er helt "borte" i nøyaktighet.
Får man fråga vad du har för slags elmätare Tucsonor?? Till BosseBus så kan jag väl nämna att jag även har testat denna elmätare från Classe som du nämnde här, och den fungerar faktiskt ganska hyfsat vill jag påstå, max några % i felmätning och det kan man mkt väl acceptera och leva med enligt min uppfattning.När det gäller frågan om hur man kommer fram till vilka mätare som mäter rätt eller inte så är det på det sättet att jag mäter elförbrukningen på båda mina pumpar samtidigt med både 1 st Enermet 1-fasmätare och sedan rätt lång tid tillbaka 1 st Voltcraftmätare/pump. Detta innebär förstås att jag litar ganska ordentligt på mina 2 st Enermetmätare som jag f.ö har köpt från Rickards webshop med utgångspunkt från att de visar rätt, dessa mätare är väl dessutom prisbelönta i något sammanhang (som jag inte kommer ihåg nu) för sin mätnoggrannhet om jag inte missminner mig, därav mina uppfattningar ang ev felmätningar pga av olika tester som jag har gjort på div olika slags stickproppsmätare. Mvh Raffen.
Ja exakt... ( - kunde inte låta bli...)Men dina COP-mätningar... Hur gör du för att mäta upptagen och avgiven värme-effekt bättre än ±10% ? Jag minns inte men jag har för mej att det är någonstans i den storleksordningen som SP har sin mätosäkerhet i sina system.
Mine COP målinger har naturlig vis også sine naturlige avvik...vindmåler målt lufstrømmens hastighet på 10-12 punkter over innedelens bredde... ikke mer enn mellom 3 og 8% alt etter viftehastighet... kjent luftstrøm, luftfuktighet og temperaturhøyning lest i entalpidiagrammet for luft ut entalpiendringen for... målt 107 ganger ...fra -16 til +10..omlag 3% forringelse av COP.. Noen kommentarer?
Bara 2 kommentarer, antar du menar 2,1x1.02^2.Sen andra kommentaren. Dra åt HELVETE vad seriös mätning ThumbsupVet inte hur man gör mycket noggrannare än så hemma. Själv ställer jag mig framför Nocrian och känner det blåser varmt, går ut och kollar elmätaren i skåpet som snurrar på som fan. Sen konstaterar jag Cop runt 4 vid -15 ute Keep up the good work
Eller snarare 2,1 x 1.03^2 = 2,23 ? - Är detta petitesser eller..?Som sagt extremt seriöst... ThumbsupDet känns nästan förmätet att komma med kommentarer, och extremt OT. Det får bli ett PM.