0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tänkte bara dela med mig av följande analys; Använd inte fläktsynk, helt värdelöst!Kollade loggen för två lika perioder (temp ute mellan +4 & -11) en vecka med fläktsynk och en utan.Vilken skillnad:- med fläktsynk 49 avfrostningar och snittid på 31 min + att eltillskott behövdes - utan fläktsynk, 9 avfrostningar och snittid 24 min inget eltillskottTittar man på grafer svänger allt rejält med fläktsynk (gradminuter över 1000 minus, kompressor frekvens upp o ner)utan fläktsynk så är pumpen hur stabil som helst. Använd inte fläktsynk ... problemet verkar vara att fläkten står still under avfrostning.Nu kör jag på 43 Hz o pendlar på -50 till -180 gradminuter och då är det -10 ute. Utetempen har varit konstant under nollan hela denna vecka och inget eltillskott.Passa er för fläktsynk mao
Har ett behov på 5500W vid DVUT -14.7 ºC. Med ett flöde på ca 1200 l/h är dT framräknat att behöva vara ca 4.0 ºC. Har satt dT manuellt till 4.5 ºC. Framledning vid -15 ºC blir med kurva 5(-1) ca 37 ºC. Så nog låter det som att vårat hus har ett mindre enegibehov.
Just nu kör vi 1770.Det med fläktsynken är verkligen bra.För er som undrar.Fläktsynken hittar man under service (håll inne returknappen i ca 10 sek) i menu 5.199Som jag upplever det, fungerar det enligt följande:När kompressorn står stilla, kopplas ventilationen till hastighet 2.Där har jag matat in 8%. Och som normal hastighet kör jag med 33%. Detta motsvarar ca 114 kubik meter.Nibe 750 arbetar bäst med just den volymen (som lägst). Den ger då COP över 3. Kanske 3.1.Ökar man volymen till det dubbla, ökar COPen med. Dock till kanske 3.3. Med tanke på att man drar in mycket mer av den iskalla luften (vintertid), är det bättre att sänka luftomsättningen.I mitt fall, just nu har vi 27-33% RH! Fast man suger in luften uteifrån! Ute är det 82%.Därför skaffar vi en luftfuktare.
Vet inte om alla har det. Och jag åndrade mig. Fläktsync var bra ner till + 5 grader. Vid minus, förlänger avfrostningen för mycket. Nu vid -15 kör vi med 33% / ca 114 m3/h.Och kurva 6/-1 med raddar.
Men sänker fläktsynken även vid avfrostning, borde bara sänka när pumpen står stilla.
Noop, jag har det inte i min men ser i den senaste installationsmanualen från Nibe att den finns där.Men sänker fläktsynken även vid avfrostning, borde bara sänka när pumpen står stilla.Jag förstod inte "raddar" ?
Det är ju det den gör FLVP avfrostar genom att stoppa kompressorn och låta varm frånluft tina förångaren.