Du behövde inte satsa på just 750 men valde att göra det.
Varför?
Kompressorn på min 310P gick sönder för tredje gången på 11 år och det tillsammans med en strulande cirkulationspump gjorde att det väntade en service på ca 17000kr.
Då den var äldre än 10 år så rör inte försäkringen den alls och med hållbarheten på genomsnitt 4år så innebär det att kostnadsmässigt över en 12års period så hade jag hamnat på 3*15000 + 15000 (15k endast för kompressorn inkl. arbete), dvs 60000 på en maskin som är väldigt ineffektiv, redan förbi halva sin förväntade livslängd.
Alternativet var att byta till en 360p/370p som hade kostat (har jag för mig runt 65000) så betalade jag hellre till för att få en F750
Skillnaden mellan en 310P och en 360p/370p är mer kosmetiskt än att det skulle vara en "uppgradering".
Givetvis så bygger min kalkyl på teoretiska siffror och sannolikheten att 310p:n skulle gå sönder 2-3 gånger till var ju enormt liten.
Jag är även den typen som inte har något emot att betala extra för att sänka löpande kostnader vilket jag redan nu ser att det kommer att göra. Köpte även i höstas en IVT 12KHR LL pump (dock innan 310p gick sönder) och det tillsammans med F750:an tror jag stenhårt på.
I min lilla värld så finns det en verklig besparingsmöjlighet på ca 5000kwh/år och vad det blir i pengar på 10 år är svårt att svara på. Jag satsar dock på att priset på el kommer att stiga i takt på att miljötänk sprider sig (vilket jag indirekt inte har något alls emot att betala).
Att konvertera till bergvärme var helt uteslutet då det inte fanns någon leverantör som kunde rekommendera detta. Dom ville inte ens räkna på det.