0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har problem med KB pumpen den vill inte starta. står -köldb.nivå- blinkande i displayen.Jag får inte heller upp vv tempen, den står på 35-36 grader. kompressorn startade 3 ggr igår vid igång körningen sen inget mer. har inte grepp på vad som är fel. hoppas nån vet och vill hjälpa mej. tacksam för alla rådmvh Niclas
Hej,jag har tidigare skrivit på denna tråd om min oro för min borra, den verkar lite klen.Nu har det varit -4 grader flera dagar i rad och KB-in verkar ha parkerat på -1,0 in.Ingen kris kanske, men effekten är tydlig. VP:n vill gärna käka mera eltillsats än förut.Tidigare gick tillsatsen in runt -7 gr, men nu kan den starta på -4.Jag funderar runt borran. Tidigare när jag hade run 0-an in som värst bedömde jag min MAX VB-ut vara runt 44gr, det var svårt att komma högre. Idag har min pump gått länge och den har förbaskans svårt att ta sig över 42 gr. KB-in = -1,0. Det verkar som om styren gör att pumpen inte suger lika mycket från hålet. KB-ut = -4,2 eller nåt.Jag vet att min dimensionering är på gränsen (hade tänkt källargolvvärme också), men just nu är jag mer besviken på min borra än min pump. Om jag framöver inte kommer upp mer än 42gr, då kommer tillsatsen börja kosta en del. Kanske läge med extra slinga eller åtminstone kontakta leverantören. Jag borrade ändå 10m längre än offerten.Kommentarer uppskattas
Inatt så var det ca -9 men tempmätaren visar ca -5. Pumpen ville ha fram värme runt 55 grader ut till huset och dessutom så använder den elpatron steg 1. Pumpen kör igång efter varje 40 minut.......Jag har köpt riktigt stora radiatorer just för att kunna köra låg temp ut men ändå få bra uppvärming.
Rumsgivare till NIBE 1230 vad betyder värdet i meny 6.1? Hur skall man tolka siffran i meny 6.1 den kan ställas in från 0,2 till 3.0 Exempel: Mätt rumstemperatur 20 grader, börvärde satt på 22 grader och 6.1 är ställd på 3,0. Antag nu att kurvan anger att framlednings temperaturen skall var 33 grader utan rumskompensering. Vad blir den med rumskompensering? Blir den differansen 2 * 3 = 6 + 33 = 39 eller blir den 33 + 3 = 36. Alltså vilken sort har värdet i meny 6.1? Är den grader eller är den en slags förstärkning? Det framgår inte av manualen och jag har hittills trott att det är en förstärkning men nu tvivlar jag eftersom inverkan på VBf verkar vara minimal eller nästan obefintlig.AlfL