0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det ni pratar om kallas bruttomätning och skiljer sig en hel del ifrån nettomätning i fråga om inkoppling och kostnader för utrustning/avläsning."Om du som anläggningsägare väljer att bruttomäta produktionen är du dock skyldig att själv ansvara för att det sätts upp mätutrustning som uppfyller kraven i gällande mätföreskrifter samt att du anlitar ett rapporterande företag, med ediel-ID, som kan sköta rapporteringen av mätvärden till Svenska Kraftnät.Anläggningen måste också förses med en ny anläggningstebeteckning, som elproduktionen ska rapporteras in på. Anläggningsbeteckningen för bruttomätare tas fram av Svenska Kraftnät ."Energimyndigheten
Det är så en nettomätande anläggning fungerar. Mätaren ser inte din produktion så länge den understiger husets förbrukning. Blir produktionen högre så registreras den av produktionsräkneverket. Anledningen till att man har dubbla räkneverk är att man inte vill att dom skall gå 'baklänges'.
Ok, då har vi utrett det ordentligt.Då finns en ny fundering i samband med montering av solceller och reglerutrustning. Skulle det innebära att reglerutrustningen måste placeras och ledningar dras till där elmätaren sitter eller kan man inom sin egen el koppla på var som helst och den dubbelmätande elmätarna är så pass "intelligenta" att dom kan känna av det och mäta ändå.(I mitt fall planerar jag att ställa ett antal solceller, fyra till att börja med i provdrift, på det nästan plattagaragetaket som är stort som en mindre dansbana har ett bra läge, men det är ca 30 meter till elmätare och elcentral. Det skulle vara praktiskt och koppla på proppskåpet i garaget och låta solcellselen regleras därifrån och transporteras via elledningen in i huset och ev, vid överskott, ut i elnätet via EON:s elmätare.)Synpunkter på det? Skulle spara mycket ledningsdragning.
Citat från: zibrosc1235 skrivet 21 juni 2011, 10:26:09Ok, då har vi utrett det ordentligt.Då finns en ny fundering i samband med montering av solceller och reglerutrustning. Skulle det innebära att reglerutrustningen måste placeras och ledningar dras till där elmätaren sitter eller kan man inom sin egen el koppla på var som helst och den dubbelmätande elmätarna är så pass "intelligenta" att dom kan känna av det och mäta ändå.(I mitt fall planerar jag att ställa ett antal solceller, fyra till att börja med i provdrift, på det nästan plattagaragetaket som är stort som en mindre dansbana har ett bra läge, men det är ca 30 meter till elmätare och elcentral. Det skulle vara praktiskt och koppla på proppskåpet i garaget och låta solcellselen regleras därifrån och transporteras via elledningen in i huset och ev, vid överskott, ut i elnätet via EON:s elmätare.)Synpunkter på det? Skulle spara mycket ledningsdragning. Du har väl bara lågspänning från solpanelerna till växelriktaren/reglercentralen?
Ja seriekoppling måste väl bli bäst.En liten utvikning bara mitt i flera intressant diskussioner.Så småningom kommer vi nog fram till hur utrustning skall kopplas och hur mätningen och mätare skall se ut. Reder vi bara ut begreppen allteftersom så blir det nog rätt så småningom. Om vi håller oss till i första hand att diskutera "småleverantör" och bruttoförbrukare så går det nog lättare. (På årsbasis förbruka mer el än solcellsanläggningen ger och aldrig leverera mer i ampere än befintligt proppskåp tillåter in, i mitt fall 20 A, ibland inte leverera ett skvatt och ibland leverera hyfsat och få betalt eller avdraget på elräkning)Och apropå lönsamhet så blir det nog lättare att förstå om man använder solcellselen i "turbosammanhang" som att när solen skiner ordentlig, köra luftvärmepump i kylläge för behaglig innetemperatur, passa på att tanka elbilen då istället för med bensin för 15 kronor litern, mata värmempumpen med cop runt 3 för att värma huset osv. och mata elnätet så att grannens pol går att värma upp med el osv.
Om vi nu redan vet att det into lönar sig med paneler ens med nettodebitering eller jätte bidrag, varför hänga upp sig på hur mätarna snurrar?
Citat från: rabalder skrivet 21 juni 2011, 18:46:43Om vi nu redan vet att det into lönar sig med paneler ens med nettodebitering eller jätte bidrag, varför hänga upp sig på hur mätarna snurrar? Du fortsätter att hålla en rätt trist nivå på dina inlägg rabalder..
Citat från: zibrosc1235 skrivet 21 juni 2011, 11:27:17Ja seriekoppling måste väl bli bäst.En liten utvikning bara mitt i flera intressant diskussioner.Så småningom kommer vi nog fram till hur utrustning skall kopplas och hur mätningen och mätare skall se ut. Reder vi bara ut begreppen allteftersom så blir det nog rätt så småningom. Om vi håller oss till i första hand att diskutera "småleverantör" och bruttoförbrukare så går det nog lättare. (På årsbasis förbruka mer el än solcellsanläggningen ger och aldrig leverera mer i ampere än befintligt proppskåp tillåter in, i mitt fall 20 A, ibland inte leverera ett skvatt och ibland leverera hyfsat och få betalt eller avdraget på elräkning)Och apropå lönsamhet så blir det nog lättare att förstå om man använder solcellselen i "turbosammanhang" som att när solen skiner ordentlig, köra luftvärmepump i kylläge för behaglig innetemperatur, passa på att tanka elbilen då istället för med bensin för 15 kronor litern, mata värmempumpen med cop runt 3 för att värma huset osv. och mata elnätet så att grannens pol går att värma upp med el osv.Precis. Och låta elpatroner, pumpar, diskmaskin, tvätt jobba på tidpunkter när det produceras som mest.Men när nettodebiteringen träder i kraft så spelar det ingen roll när du kör de stora elförbrukarna.
Och solceller verkar han liksom rabalder inte Tyckte det var läge att nämna det i en tråd om solceller och rabalders inlägg..Starta en egen tråd om kärnkraftens alla positiva egenskaper rabalder och håll dig där!