0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack for utfyllande svar ang strømforbruk på pumper, godt forklarad!Men litt "rørigt" ble det som du selv sa ang angiven COP;)Har jeg forstått det riktig hvis dere oppgir COP på følgende måte:Eksempel:Avgitt effekt varmebærare målt: 10 kWKompressor forbruk målt: 2,5 kWMerkeeffekt varmebærarpump: 0,12 kWMerkeeffekt kuldebærarpump: 0,18 kWCOP: 10 kW / 2,5+0,12+0,18 = 3,57
Så nyttigt at du repeterar formelen for meg, den hadde jeg nesten glømt av siden jeg benyttet den i forrige innlegg Spørsmålet mitt var vel heller ang. om eksempelet mitt stemmer med måten dere beregner COP i deres deres brochyrer Stemmer mitt rekneeksempel? Jeg misstenker at kun en sirk. pumpe (KB) er med i COP berekningen dersom du ikke gir meg et bedre svar
Citat från: hallingen skrivet 12 januari 2006, 10:22:48Til Thermia Support:Du skriver at det er med "sirkulasjonspumpar", altså i flera pumper?Betyr det at også varmebærarpumpen er medregnet.Hvilket effekt-trinn går pumpene på ved målingen?Samma sak är det med en cirkulationspump, har man för stort tryckfall i ett system så jobbar inte heller cirk-pumpen för fullt (gäller alla pumpar inte bara Optimums pumpar nu) den går i sig själv om man säger. mindre vatten mindre arbete precis som en dammsugare mindre luft mindre arbete. Sammanfattning: Detta är därför vi tar märk effekten! (den effekt som pumpen kan dra som mest) på cirkulations pumparna när vi ska dra av den i COPvMVH Thermia Support
Til Thermia Support:Du skriver at det er med "sirkulasjonspumpar", altså i flera pumper?Betyr det at også varmebærarpumpen er medregnet.Hvilket effekt-trinn går pumpene på ved målingen?
Thermia är lite vilsna nu, efter att ha blivit avslöjade med byxorna nere.När de fått tid att sansa sig något, återkommer de säkert med ett adekvat svar till dig.
Det är alltid inklusive cirkpumpar (och fläkt när det gäller luft/vatten) när vi anger COPv.
När jag skriver alla pumpar så menar jag radiator pumpen och brine pumpen, och mätningen är gjord vid det flödet som står på produktbaldet för respektive produkt, och när man räkanr ut COPv så drar man av märk effekten på respektive pump.
OkejEfter alla frågetecken så tar vi det igen..Avgiven värme effekt minus (-) kompressorns drivenergi minus (-) brinepumpens märkeffekt minus (-) radiatorpumpens märkeffektnär man räknar ut detta får man det COPv vi anger i våra produkt blad.Hoppas detta var till någon hjälpMVH Thermia Support