0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
OkejEfter alla frågetecken så tar vi det igen..Avgiven värme effekt minus (-) kompressorns drivenergi minus (-) brinepumpens märkeffekt minus (-) radiatorpumpens märkeffektnär man räknar ut detta får man det COPv vi anger i våra produkt blad.Hoppas detta var till någon hjälpMVH Thermia Support
Okej nu är det jag som inte är helt nyckter här, och jag ursäktar mig så mycket.här kommer den verkliga formlenAvgiven effekt / Tillförd effekt (Tillförd kompressor energi - brinepumpens märkeffekt - radiator pumpens märkeffekt) = COPvJag ursäktar mitt lilla misstag och hoppas på överseende.
Avgiven effekt/ Tillförd effekt (= Tillförd kompressoreffekt + brinepumpens märkeffekt +radiatorpumpens märkeffekt) = COPvblev fel igen i formuleringenska nu gå och slå huvet i väggen så jag vaknar vi hörs snart
Citat från: Thermia Support skrivet 16 januari 2006, 10:41:24Avgiven effekt/ Tillförd effekt (= Tillförd kompressoreffekt + brinepumpens märkeffekt +radiatorpumpens märkeffekt) = COPvblev fel igen i formuleringenska nu gå och slå huvet i väggen så jag vaknar vi hörs snartTack för det.En sista fråga Varför beräknar/mäter COP på olika sätt för olika typer av VP? Thermia Aer t.ex. beräknas/mäts utan cirkulationspump./Johan
Avgiven effekt/ Tillförd effekt (= Tillförd kompressoreffekt + brinepumpens märkeffekt +radiatorpumpens märkeffekt) = COPv
Vad var det jag sa?Får de bara tid att sansa sig....
Thermia support, vad sitter det för cirk.pump på brinesidan i denna nya varvtalsstyrda pump.Varvtalsstyrs den också? Eller vad rekommenderar ni vid utbyte av t.ex en DUO 12 där man har glykol på brinesidan.
Citat från: Rickard skrivet 10 januari 2006, 09:45:44Jag kan garantera att minst 99% av de som läst reklamen tror att det är kompressorn som är varvtalsstyrd, precis som er marknadsförings-avdelning hade tänkt!Jag vidhåller att det borde vara straffbart.Och det är definitivt inget missförstånd, varken ifrån Thermia eller konsumenterna. Annonseringen har varit väl planerad och nått sitt mål, jag undrar hur många värmepumpar som sålts till kunder som skryter över att de har marknadens första vartalsstyrda (kompressorn) bergvärmepump. Säkert massor! , det är beklämmande! Hej du.Jag håller inte med om det. jag tror att konsumenten idag är en påläst person och ingen idiot! Den som ska investera i en Värmepump idag tänker sig för och ser sig om efter olika val och möjligheter, den som inte vet han/hon frågar och tar reda på det han/hon inte vet!och ingen av våra återförsäljare går ut eller påstår eller säger nått som inte är sant det finns ingen som påstått någonting annat än det som står i annonsen. Och den påläste vet att det heter inverter när det blir effekt reglering av kompressorn, och den som inte vet det letar heller inte efter den funktionen utan ska bara ha den senaste tekniken, från en känd leverantör.
Jag kan garantera att minst 99% av de som läst reklamen tror att det är kompressorn som är varvtalsstyrd, precis som er marknadsförings-avdelning hade tänkt!Jag vidhåller att det borde vara straffbart.Och det är definitivt inget missförstånd, varken ifrån Thermia eller konsumenterna. Annonseringen har varit väl planerad och nått sitt mål, jag undrar hur många värmepumpar som sålts till kunder som skryter över att de har marknadens första vartalsstyrda (kompressorn) bergvärmepump. Säkert massor! , det är beklämmande!