0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Hej !Vad händer om filtret börjar att bli täppt.kompenserar då cirkpumpen för att hålla delta t konstant ?gör den det tills den inte orkar hålla sina värden och ett larm utlöser eller ?
Citat från: larryd skrivet 11 januari 2006, 11:20:14När jag först såg Sanyos nya CO2-värmepump blev jag glad, det var något vi alla hade efterfrågat, men när jag såg deras marknadsföring blev jag faktiskt riktigt besviken, att föra fram den som en ersättare för en bergvärmepump är ju faktiskt direkt felaktigt, ialla fall för stora delar av landet och det villabestånd som finns i Sverige.Deras CO2-värmepump passar bra i Skåne (typ) till hus som inte har mer än 4-5 kW som maximalt energibehov, inte mer, och inte mindre.I alla fall inte till det pris de tar för den.m.v.h./Rickard
Upptäcker vid närmare begrundan av Thermias broschyr att det finns mer att kommentera. Det står att uppvärmningskostnaden minskar med mer än tre fjärdedelar. Jämfört med direktel skall då COP vara 4 eller högre. Datauppgifterna anger också mycket riktigt att COP är över 4 men det gäller fallet 0/35. Man skall alltså ha golvvärme för att det skall gå att uppnå. COP brukar dessutom anges utan el till cirkulationspumparna. Det står inget om detta i broschyren men jag utgår från att det är exkl. pumpar. Lägger man till vad köldbärarpumpen kräver (lite svårt att tänka sig fungerande jord/bergvärme utan att den går) hamnar COP under 4 i en del fall även vid 0/35. Det gäller ren uppvärmning. Troligen behövs också varmvatten. COP ligger då närmare 3 än 4. I inget fall kommer då COP över 4 för det totala uppvärmningsbehovet. Lägg därtill att borrhålet ofta dimensioneras efter -2 grader in vilket sänker COP ytterligare. Jämfört med golvvärme + oljeeldning är det säkert sant att det är möjligt att minska kostnaden med mer än 3/4 men hur många sådana hus finns det?
"kopierat från THERMIAS hemsida" lagrad i din mark in till ditt hus. Så effektivt att uppvärmningskostnaden kan minskas med upp till tre fjärdedelar.Det står faktiskt UPP TILL TRE FJÄRDEDELAR och INTE MER ÄN.Likaledes står det UPPVÄRMNINGSKOSTNAD och inte något annat, sen kan man tycka vad man vill om deras sätt att utrycka sig men rätt ska va rätt och ingen blir bedömd som seriös och pålitlig när man klagar på andras försök att vinkla sanningen och sedan beter sig själv på samma sätt.
Citat från: svenske kocken skrivet 11 januari 2006, 22:27:58"kopierat från THERMIAS hemsida" Glädjande att köldbärarpumpen ingår. Det är så vanligt att man redovisar enligt EN-standarden där pumparna inte ingår att står det inget brukar jag utgå från pumparna inte ingår. Just precis, helt rätt sätt att tänka, fick föresten se att vi inte hade skrivit i texten på produktbladet att pumparna ingick i COPv.detta kommer naturligtvis att ändras, så det blir lika som våra andra p-blad.
"kopierat från THERMIAS hemsida" Glädjande att köldbärarpumpen ingår. Det är så vanligt att man redovisar enligt EN-standarden där pumparna inte ingår att står det inget brukar jag utgå från pumparna inte ingår.
Til Thermia Support:Du skriver at det er med "sirkulasjonspumpar", altså i flera pumper?Betyr det at også varmebærarpumpen er medregnet.Hvilket effekt-trinn går pumpene på ved målingen?