Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: vad har ni för utomhusfaktor?  (läst 28987 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #45 skrivet: 03 juni 2011, 00:02:35 »
Något som jag reagerat på är att i huvudmenyn så kvarstår det en symbol med överstruken patronbild.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #46 skrivet: 03 juni 2011, 00:49:44 »
Något som jag reagerat på är att i huvudmenyn så kvarstår det en symbol med överstruken patronbild.

Från fabrik är VP inställd så att vid utetemp på över 15 ºC blockeras elpatron. Tror det är därför.

Nja jag kanske tolkade det fel oxå när jag växlade runt.
Inomhustempen hade inte sjunkit så värst mycket, 21.4 från 21.6.


Okej de kanske är ljudlöst då och i sin ordning.
- Får pröva en ny legionella körning och följa innetempsiffrorna lite noggrannare, synd den inte loggar den med denna firmwaren.

Kompressorn hade stått stilla ganska lång tid innan felmeddelandet.

Hmm. Skumt med larmen. Behöver nog en mer detaljerad beskrivning av vad som händer vid legionella. Skriv gärna upp:
* fram- och returledningstemp vid kompressorstopp.
* fram- och returledningstemp vid larm
Detta eftersom kompressorstatus inte syns i loggningen.


Vad tror du om smurfens tips, ska jag, och vart ska jag, till vad ska jag, ändra?
Citera
Såg på dina bilder att värmebärarpump ekonomi stog högre än värmebärarpump värme, ekonomi läget är när inte kompressorn går och bör stå lika eller ev lägre än värme läget. Såg även att gradmin för start av kompressor stog på -60 det är fabrikinställningen och brukar gå att öka till mellan ca -100 till -150 gradmin fabriksinställningen kan ge mycket start stop av vp


Du kan gärna öka gradminuter för kompressorstart till t.ex -100.
Det minskar antalet starter beroende på att kompessorn väntar lite längre innan den startar.
Du kan märka att inomhustemperaturen börjar pendla vid för stort värde. men testa och se. Är ju bara att ändra tillbaka om det inte blir bra. Har dock inget med larmen att göra.

Håller också på och grunnar på detta med hastigheten på cirk.pumparna. Återkommer med svar om detta.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #47 skrivet: 03 juni 2011, 01:22:01 »
Såg på dina bilder att värmebärarpump ekonomi stog högre än värmebärarpump värme, ekonomi läget är när inte kompressorn går och bör stå lika eller ev lägre än värme läget.

Med anledning av vad smurfen skriver så tycker jag du skall kolla ett par saker:
1) Max framledningstemp i meny 5.1.2
2) Driftläge värmepump i meny 4.2
3) Driftläge köldbärarpump i meny 5.1.8
4) Värmebärarpumpshatighet i meny 5.1.11

Sedan tycker jag du skall sänka "värmebärarpump ekonomi" till 45% eller lägre.
Ser i NIBE's handbok att hastigheten på värmebärarpumpen skall vara 40% för 8 kW vid värme och VV. Vet du varför din står på 45%?
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #48 skrivet: 03 juni 2011, 01:29:40 »
Kan du tillverka en graf som vaisar alla tempar mellan kl. 11 och 12 från den 2 juni. Skulle vilja se i detalj vad som händer. Svårt att se detaljer på ett 24-timmars diagram. ^-^
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #49 skrivet: 03 juni 2011, 02:16:16 »
Jag har nu ändrat
1. gradminuter för kompressorstart till -100
2. Värmebärarpumpshatighet: 40% på allt utom poolen som står kvar på 70%
3. KB-hastigheten sänkte jag till 65% eller något..

Max Framled 5.1.2 = 60 grader
Driftläge värmepump 4.2 = Auto
driftläge köldbärare 5.1.8 = Intermittent



Max diff kompressior = 10
Max diff sats = 7
Framled max = 60



« Senast ändrad: 03 juni 2011, 02:19:02 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #50 skrivet: 03 juni 2011, 02:27:29 »
OK.
Du har så korta värmekörningar så att höja gradminutrarna blir nog är nog helt rätt. Ser att tempdiffen över VP på fram och returledning verkar vara lite väl stor. Bör vara mellan 5-10 ºC vid värmeproduktion. Du ser ut att ha mer, men det kan bero på de korta gångtiderna.

Kör nåt dygn och lägg gärna ut en loggning här så får vi se hur det ser ut.
Vet du vad köldbärarhastigheten stod på innan?
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #51 skrivet: 03 juni 2011, 02:34:02 »
OK.
Du har så korta värmekörningar så att höja gradminutrarna blir nog är nog helt rätt. Ser att tempdiffen över VP på fram och returledning verkar vara lite väl stor. Bör vara mellan 5-10 ºC vid värmeproduktion. Du ser ut att ha mer, men det kan bero på de korta gångtiderna.

Kör nåt dygn och lägg gärna ut en loggning här så får vi se hur det ser ut.
Vet du vad köldbärarhastigheten stod på innan?

Köldbäraren stod nog på ~80% men diffen på in & ut var bara 4 grader och en sa att jag skulle försöka hålla det på 5graders diff. 65% var nog kanske att ta i men
får höja det imorgon när jag får lusten att invänta körning och studera siffrorna.  --/


5-10 grader vid produktion alltså, det var bra att veta. Reagerade på det nu när jag var ute sist och den körde, då var diffen plötsligt enorm.
(har gått och hoppats på att få större diff på in och ut... men vad jag inte tänkt på är att den kanske står still när jag kollar, för när den inte arbetar så är det bara 1 grad som skiljer in och ut)

Hur balanserar jag det?  höja vb hastigheten?
« Senast ändrad: 03 juni 2011, 02:38:00 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #52 skrivet: 03 juni 2011, 02:43:28 »
Diffen över radiatorerna som skall vara 5-10 ºC (optimalt skall vara 7-8 ºC) justeras med hastigheten på värmebärarpumpen vid värme. Du sänkte nyss från 45% till 40%. Men avvakta så får vi se. Den kanske behöver höjas till 50% eller nåt sånt. Men komihåg att det är tempdiffen vid värmeladdning, alltså när VP producerar värme till radiatorerna, som skall läsas av.

På köldbärarsidan skall diffen vara 2-5 ºC (optimalt är 2-3 ºC).
Diffen blir mindre vid VV-produktion och lite större vid värmeproduktion, så ca 2 ºC vid VV och ca 3 ºC vid värme.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #53 skrivet: 03 juni 2011, 02:47:44 »
Innan du justerar så säkerställ att alla termostater är helt öppna och att ingen radiator kortsluter, men det har jag för mej du sa att du kollat.

Sen kanske du skall nöja dej med en diff på 5 ºC på kalla sidan. Kan vara oekonomiskt att köra cirk.pumpen på full gas för att få optimal tempdiff eftersom cirk.pumpen då drar mer el. Samma sak gäller varma sidan. Kan vara bättre med 10 ºC diff för att spara på el.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #54 skrivet: 04 juni 2011, 22:07:37 »
Nu så har det hänt något. Under natten upplevde jag det himla varmt. Mösade mig upp och bevittnade 24grader.
På morgonen kollade jag och 24 kvarstod men tänkte det kanske var utomhusvärmen som tryckte på så huset inte kyldes ner,
fast nu är det kväll, 19grader ute men 24 inne.

Inte bra, vad jag göra nu?  hehe

Ser att den har registrerat 40 grader utetemp, tror jag bör slutföra flytten utav givaren, iofs gör det väl inget under dagtid men ändå, hänger lös i sina kablar i ett vindstilla österhörn.

Citera
Senaste ändring som troligen var för drastiska
1. gradminuter för kompressorstart till -100
2. Värmebärarpumpshatighet: 40% på allt utom poolen som står kvar på 70%
3. KB-hastigheten sänkte jag till 65% eller något..

Max Framled 5.1.2 = 60 grader
Driftläge värmepump 4.2 = Auto
driftläge köldbärare 5.1.8 = Intermittent
« Senast ändrad: 04 juni 2011, 22:16:52 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #55 skrivet: 04 juni 2011, 22:14:26 »

På morgonen kollade jag och 24 kvarstod men tänkte det kanske var utomhusvärmen nu som tryckte på,
fast nu är det kväll, 19grader ute men 24 inne.

Inte bra, vad jag göra nu?  hehe


Frikyla!?
För du menar väl inte på fullaste allvar att du behöver värme nu i Trollhättan?
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #56 skrivet: 05 juni 2011, 19:58:30 »
Att det blir 24 ºC inne tyder på att vp gör för mycket värme. Eller att solinstrålningen värmer upp ditt hus. Detta skall innegivaren korrigera för. Du kan nog koppla in den igen.
Vet inte hur det fungerar i 1245 men på min 1230 kan jag ställa in vid vilken utetemperatur den skall sluta göra värme. Vet du om 1245 har nåt sånt?

Vad hände strax efter kl 19 den 3 juni?
Framledningstempen ökar. KBin och KBut sjunker tvärt för att sedan öka.
Ser ut som en kompressorstart och därefter omedelbart stopp.

Samma sak kl 15 den 4 juni. Framledningstempen ökar men det verkar inte som om kompressorn startat.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #57 skrivet: 06 juni 2011, 10:52:46 »
Att det blir 24 ºC inne tyder på att vp gör för mycket värme. Eller att solinstrålningen värmer upp ditt hus. Detta skall innegivaren korrigera för. Du kan nog koppla in den igen.
Vet inte hur det fungerar i 1245 men på min 1230 kan jag ställa in vid vilken utetemperatur den skall sluta göra värme. Vet du om 1245 har nåt sånt?

Vad hände strax efter kl 19 den 3 juni?
Framledningstempen ökar. KBin och KBut sjunker tvärt för att sedan öka.
Ser ut som en kompressorstart och därefter omedelbart stopp.

Samma sak kl 15 den 4 juni. Framledningstempen ökar men det verkar inte som om kompressorn startat.


Har ju varit rätt varmt ute vid 15... fast 19 vettekatten... att det blir 24 när solen ligger på är ett faktum men att det håller kvar sig under natten är ju inte logiskt.
Vet inte om jag ens var hemma den 3juni kl 19.. och den ska ju inte köra några legionella hokuspokus heller..

Jag ska inte höja hastigheterna på cirkulation och köldbäraren då? Eller ska jag gå rakt på och aktivera innegivaren? och vilken faktor ska jag köra den på?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #58 skrivet: 06 juni 2011, 18:41:16 »
Har ju varit rätt varmt ute vid 15... fast 19 vettekatten... att det blir 24 när solen ligger på är ett faktum men att det håller kvar sig under natten är ju inte logiskt.
Vet inte om jag ens var hemma den 3juni kl 19.. och den ska ju inte köra några legionella hokuspokus heller..

Trots varma dagar så gör din VP värme på nätterna så det är nog anledningen till att du får för varmt inne - alltså att VP värmer nattetid.
Ställ ner "Stopp av värme" i meny 4.9.2 till t.ex. 17 ºC. Antar att den står på 20 ºC som är standard. Detta värde styr när VP skall börja räkna gradminuter för att avgöra när värmeladdning behövs, vilket ofta blir fallet på sommarnätterna.
Kolla också så att filtreringstiden är 24 h. Det betyder att den utetemperatur som styr värmestopp är medeltempen för filtreringstiden (24 h) och alltså inte aktuell utetemperatur.
Hoppas jag har rätt i detta, men stämmer iallafall på 1230. Nån annan får rätta mej om jag har fel.

Jag ska inte höja hastigheterna på cirkulation och köldbäraren då? Eller ska jag gå rakt på och aktivera innegivaren? och vilken faktor ska jag köra den på?

Ser inte tillräckligt tydligt i dina loggar vad du har för diff på fram och returledning vid värmedrift. Möjligen är den lite väl stor, men koncentrera dej på det när vintern närmar sej. Just nu går cirk.pumpen sakta och det spar el.
Köldbärarens diff ser också helt OK ut tycker jag. Du bör ha 2-3 ºC diff i slutet av en VV-laddningscykel/värmeladdningcykel.

Du hittar nog inte helt rätt värmekurva förrän det har varit några rejält kalla dagar = kommande vinter. Om du inte lider för mycket kan du väl prova att ändra enligt min rekommendation ovan innan du kopplar in innegivaren.
Att det blir för varmt inne nu när solen lyser är inget konstigt tycker jag. Är glad om det går att få svalt i huset om nätterna.

Vilken faktor du skall ha vet jag ej, men man brukar rekommendera ett lågt värde som man sakta höjer till dess innetempen blir bra. Fabriksinställning är 2,0. Att du valt en bra värmekurva är dock fortfarande en förutsättning, men som sagt, den får du inte till förrän i vinter.

Som du kan se i diagrammen för värmekurvorna så går alla kurvor mot samma skärningspunkt vid ca 20 ºC utetemp. Vid varmt väder har kurvförskjutning störst påverkan på innetempen. Vid kallt värde är det främst kurvlutning (värmekurva) som bestämmer.

Slutligen:
De konstigheter jag tycker mej se i dina loggar från bl.a. den 3 och 4 juni börjar få mej att misstänka en läckande växelventil. Tycker definitivt du borde ta hem en servicekille för att kolla upp din VP.
Läcker växelventilen kan du få hett vatten på radiatorerna (om jag tänker rätt).
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19183
  • Karma +15/-14
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #59 skrivet: 06 juni 2011, 20:29:05 »
Har ju varit rätt varmt ute vid 15... fast 19 vettekatten... att det blir 24 när solen ligger på är ett faktum men att det håller kvar sig under natten är ju inte logiskt.
Vet inte om jag ens var hemma den 3juni kl 19.. och den ska ju inte köra några legionella hokuspokus heller..

Trots varma dagar så gör din VP värme på nätterna så det är nog anledningen till att du får för varmt inne - alltså att VP värmer nattetid.
Ställ ner "Stopp av värme" i meny 4.9.2 till t.ex. 17 ºC. Antar att den står på 20 ºC som är standard. Detta värde styr när VP skall börja räkna gradminuter för att avgöra när värmeladdning behövs, vilket ofta blir fallet på sommarnätterna.
Kolla också så att filtreringstiden är 24 h. Det betyder att den utetemperatur som styr värmestopp är medeltempen för filtreringstiden (24 h) och alltså inte aktuell utetemperatur.
Hoppas jag har rätt i detta, men stämmer iallafall på 1230. Nån annan får rätta mej om jag har fel.

Jag ska inte höja hastigheterna på cirkulation och köldbäraren då? Eller ska jag gå rakt på och aktivera innegivaren? och vilken faktor ska jag köra den på?

Ser inte tillräckligt tydligt i dina loggar vad du har för diff på fram och returledning vid värmedrift. Möjligen är den lite väl stor, men koncentrera dej på det när vintern närmar sej. Just nu går cirk.pumpen sakta och det spar el.
Köldbärarens diff ser också helt OK ut tycker jag. Du bör ha 2-3 ºC diff i slutet av en VV-laddningscykel/värmeladdningcykel.

Du hittar nog inte helt rätt värmekurva förrän det har varit några rejält kalla dagar = kommande vinter. Om du inte lider för mycket kan du väl prova att ändra enligt min rekommendation ovan innan du kopplar in innegivaren.
Att det blir för varmt inne nu när solen lyser är inget konstigt tycker jag. Är glad om det går att få svalt i huset om nätterna.

Vilken faktor du skall ha vet jag ej, men man brukar rekommendera ett lågt värde som man sakta höjer till dess innetempen blir bra. Fabriksinställning är 2,0. Att du valt en bra värmekurva är dock fortfarande en förutsättning, men som sagt, den får du inte till förrän i vinter.

Som du kan se i diagrammen för värmekurvorna så går alla kurvor mot samma skärningspunkt vid ca 20 ºC utetemp. Vid varmt väder har kurvförskjutning störst påverkan på innetempen. Vid kallt värde är det främst kurvlutning (värmekurva) som bestämmer.

Slutligen:
De konstigheter jag tycker mej se i dina loggar från bl.a. den 3 och 4 juni börjar få mej att misstänka en läckande växelventil. Tycker definitivt du borde ta hem en servicekille för att kolla upp din VP.
Läcker växelventilen kan du få hett vatten på radiatorerna (om jag tänker rätt).

Om växelventilen läcker kommer vp att göra vv ofta nått sånt såg inte jag på loggen men jag kan ha missat. Sommarläge funkar lika på 1245 som 1230.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!