0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Något som jag reagerat på är att i huvudmenyn så kvarstår det en symbol med överstruken patronbild.
Nja jag kanske tolkade det fel oxå när jag växlade runt.Inomhustempen hade inte sjunkit så värst mycket, 21.4 från 21.6.Okej de kanske är ljudlöst då och i sin ordning.- Får pröva en ny legionella körning och följa innetempsiffrorna lite noggrannare, synd den inte loggar den med denna firmwaren.Kompressorn hade stått stilla ganska lång tid innan felmeddelandet.
Vad tror du om smurfens tips, ska jag, och vart ska jag, till vad ska jag, ändra?CiteraSåg på dina bilder att värmebärarpump ekonomi stog högre än värmebärarpump värme, ekonomi läget är när inte kompressorn går och bör stå lika eller ev lägre än värme läget. Såg även att gradmin för start av kompressor stog på -60 det är fabrikinställningen och brukar gå att öka till mellan ca -100 till -150 gradmin fabriksinställningen kan ge mycket start stop av vp
Såg på dina bilder att värmebärarpump ekonomi stog högre än värmebärarpump värme, ekonomi läget är när inte kompressorn går och bör stå lika eller ev lägre än värme läget. Såg även att gradmin för start av kompressor stog på -60 det är fabrikinställningen och brukar gå att öka till mellan ca -100 till -150 gradmin fabriksinställningen kan ge mycket start stop av vp
Såg på dina bilder att värmebärarpump ekonomi stog högre än värmebärarpump värme, ekonomi läget är när inte kompressorn går och bör stå lika eller ev lägre än värme läget.
OK.Du har så korta värmekörningar så att höja gradminutrarna blir nog är nog helt rätt. Ser att tempdiffen över VP på fram och returledning verkar vara lite väl stor. Bör vara mellan 5-10 ºC vid värmeproduktion. Du ser ut att ha mer, men det kan bero på de korta gångtiderna.Kör nåt dygn och lägg gärna ut en loggning här så får vi se hur det ser ut.Vet du vad köldbärarhastigheten stod på innan?
Senaste ändring som troligen var för drastiska1. gradminuter för kompressorstart till -1002. Värmebärarpumpshatighet: 40% på allt utom poolen som står kvar på 70%3. KB-hastigheten sänkte jag till 65% eller något..Max Framled 5.1.2 = 60 graderDriftläge värmepump 4.2 = Autodriftläge köldbärare 5.1.8 = Intermittent
På morgonen kollade jag och 24 kvarstod men tänkte det kanske var utomhusvärmen nu som tryckte på,fast nu är det kväll, 19grader ute men 24 inne.Inte bra, vad jag göra nu? hehe
Att det blir 24 ºC inne tyder på att vp gör för mycket värme. Eller att solinstrålningen värmer upp ditt hus. Detta skall innegivaren korrigera för. Du kan nog koppla in den igen.Vet inte hur det fungerar i 1245 men på min 1230 kan jag ställa in vid vilken utetemperatur den skall sluta göra värme. Vet du om 1245 har nåt sånt?Vad hände strax efter kl 19 den 3 juni?Framledningstempen ökar. KBin och KBut sjunker tvärt för att sedan öka.Ser ut som en kompressorstart och därefter omedelbart stopp.Samma sak kl 15 den 4 juni. Framledningstempen ökar men det verkar inte som om kompressorn startat.
Har ju varit rätt varmt ute vid 15... fast 19 vettekatten... att det blir 24 när solen ligger på är ett faktum men att det håller kvar sig under natten är ju inte logiskt.Vet inte om jag ens var hemma den 3juni kl 19.. och den ska ju inte köra några legionella hokuspokus heller..
Jag ska inte höja hastigheterna på cirkulation och köldbäraren då? Eller ska jag gå rakt på och aktivera innegivaren? och vilken faktor ska jag köra den på?
Citat från: rallykalle skrivet 06 juni 2011, 10:52:46Har ju varit rätt varmt ute vid 15... fast 19 vettekatten... att det blir 24 när solen ligger på är ett faktum men att det håller kvar sig under natten är ju inte logiskt.Vet inte om jag ens var hemma den 3juni kl 19.. och den ska ju inte köra några legionella hokuspokus heller..Trots varma dagar så gör din VP värme på nätterna så det är nog anledningen till att du får för varmt inne - alltså att VP värmer nattetid.Ställ ner "Stopp av värme" i meny 4.9.2 till t.ex. 17 ºC. Antar att den står på 20 ºC som är standard. Detta värde styr när VP skall börja räkna gradminuter för att avgöra när värmeladdning behövs, vilket ofta blir fallet på sommarnätterna.Kolla också så att filtreringstiden är 24 h. Det betyder att den utetemperatur som styr värmestopp är medeltempen för filtreringstiden (24 h) och alltså inte aktuell utetemperatur.Hoppas jag har rätt i detta, men stämmer iallafall på 1230. Nån annan får rätta mej om jag har fel.Citat från: rallykalle skrivet 06 juni 2011, 10:52:46Jag ska inte höja hastigheterna på cirkulation och köldbäraren då? Eller ska jag gå rakt på och aktivera innegivaren? och vilken faktor ska jag köra den på?Ser inte tillräckligt tydligt i dina loggar vad du har för diff på fram och returledning vid värmedrift. Möjligen är den lite väl stor, men koncentrera dej på det när vintern närmar sej. Just nu går cirk.pumpen sakta och det spar el. Köldbärarens diff ser också helt OK ut tycker jag. Du bör ha 2-3 ºC diff i slutet av en VV-laddningscykel/värmeladdningcykel.Du hittar nog inte helt rätt värmekurva förrän det har varit några rejält kalla dagar = kommande vinter. Om du inte lider för mycket kan du väl prova att ändra enligt min rekommendation ovan innan du kopplar in innegivaren.Att det blir för varmt inne nu när solen lyser är inget konstigt tycker jag. Är glad om det går att få svalt i huset om nätterna.Vilken faktor du skall ha vet jag ej, men man brukar rekommendera ett lågt värde som man sakta höjer till dess innetempen blir bra. Fabriksinställning är 2,0. Att du valt en bra värmekurva är dock fortfarande en förutsättning, men som sagt, den får du inte till förrän i vinter.Som du kan se i diagrammen för värmekurvorna så går alla kurvor mot samma skärningspunkt vid ca 20 ºC utetemp. Vid varmt väder har kurvförskjutning störst påverkan på innetempen. Vid kallt värde är det främst kurvlutning (värmekurva) som bestämmer.Slutligen:De konstigheter jag tycker mej se i dina loggar från bl.a. den 3 och 4 juni börjar få mej att misstänka en läckande växelventil. Tycker definitivt du borde ta hem en servicekille för att kolla upp din VP.Läcker växelventilen kan du få hett vatten på radiatorerna (om jag tänker rätt).