0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vänta ett dygn innan du gör en ny inställning, så att rumstemperaturenhinner stabilisera sig.Om det är kallt ute och rumstemperaturen är för låg, öka kurvlutningen ett steg.Om det är kallt ute och rumstemperaturen är för hög, sänk kurvlutningen ett steg.Om det är varmt ute och rumstemperaturen är för låg, öka kurvförskjutningen ett steg.Om det är varmt ute och rumstemperaturen är för hög, sänk kurvförskjutningen ett steg.
Om det är kallt ute och rumstemperaturen är för låg, öka kurvlutningen ett steg.Om det är kallt ute och rumstemperaturen är för hög, sänk kurvlutningen ett steg.Om det är varmt ute och rumstemperaturen är för låg, öka kurvförskjutningen ett steg.Om det är varmt ute och rumstemperaturen är för hög, sänk kurvförskjutningen ett steg.
Vet du vilken framledningstemp som krävs vid t.ex. -15 ºC så har du en ganska god kunskap om vilken kurvlutning som skall väljas genom att avläsa framledningtemp i diagrammet i PDF-filen jag bifogat i inlägget nedan. Om du har radiatorer så läs av i diagrammet för kurvförskjutning -2 och välj den kurvlutning som ligger närmast ditt framledningsbehov.Enligt NIBE är lämplig kurvförskjutning -2 om man har radiatorer.http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=26862.msg374626#msg374626
Detta med meny 1.1... Det var ju inomhustemperaturen för mig, och några -2 grader vill jag inte ha inne.Däremot när jag var i 1.9.1 så kunde man ställa både kurvlutningen och något mer,på den 'något mer' platsen knappade jag in -2.Maskinen var ställd på 9 och 1... Får se hur jag upplever det nu med manualens råd om 10 och -2
Men "vid t.ex. -15"... Ska man inte utgå ifrån vad det brukar vara för stunden här, nu sommartid så blir det ju inga minusgrader eller ska man tänka som om det vore vinter ändå?Säg att jag behöver 55grader mot raddarna. och det brukar vara 10 grader ute. Ska jag då ställa den på 15 och 6 för det är det närmaste jag kan komma i det diagrammet?
Vid finjusteringar av inomhustemperaturen ska i stället värmekurvan förskjutasuppåt eller nedåt, vilket görs i meny 1.1 temperatur.