Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: vad har ni för utomhusfaktor?  (läst 28989 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #30 skrivet: 31 maj 2011, 22:41:45 »
Nu har det ballat ur lite, 23 grader har det varit hela kvällen, skönt men oekonomiskt, hehe
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #31 skrivet: 01 juni 2011, 00:10:55 »
OK.
Prova att sänka kurvförskjutningen ett steg och avvakta ett dygn för att se resultatet.

Att du fick mindre starter mellan 14 och 21 beror garanterat på att framledningstemp enbart styrs av utetempen, och mellan 14 och 21 blev det varmare.

Tror att din innegivare har styrt för hårt. Du har haft  en för hög värmekurva och sedan har innegivaren sagt ifrån (för varmt) och stoppat kompressorn = för många start/stopp.

Vilken värmekurva och sidoförskjutning har du nu - innan du ändrar?
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #32 skrivet: 01 juni 2011, 00:35:31 »
Fick även svar ifrån Nibe:
Meny 4.9.1 är inte tänkt att användas för att blockera varmvattenladdningen. Den är till för att fördela kapaciteten när det finns både varmvatten- och värmebehov. Schemaläggning eller semesterinställning är lämpligare. Dock ska det ju inte behöva bli såhär. Har skickat detta och ditt mail betr. loggningen vidare till våra programmerare för kontroll och åtgärd. Ingen ny mjukvara släppt sedan 1410.

Håller med NIBE om att meny 4.9.1 är till för att prioritera vilken tid VP får spendera för att göra VV resp värme när behov för bägge föreligger. Tycker inte att det är ditt problem eftersom den står på 20 minuter vilket också är fabriksinställning. Din inställning säger att VP får spendera 20 min med att göra VV så länge värmebehov finns, sedan görs det värme i 20 min. Finns det fortfarande behov av VV efter avslutad värmeladdning går VP tillbaka och gör VV igen.

Att sänka ett steg på sidoförskjutning av värmekurvan från 10 och -2, betyder 10 och -3.
Tror dock att du utan vidare kan gå över till 9 och -2, det ger dej lägre framledningstemperatur vid varmare väder (som nu). Framledningstempen kommer sjunka ca 2 ºC vid +10 ºC som utetemp och därmed ge dej lite svalare inomhus.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #33 skrivet: 01 juni 2011, 00:37:42 »
Upptäckte en miss från mig.

Trodde jag hade ställt den på 10, -2
Men hade ställt den på 10,+2

Ändrade nu till 10,-2 för att pröva standardinställningen för området.

**puh, nu är det 24grader inne**

-------------------------

Angående felmeddelandet igår, kontra loggen, ser du någon koppling?

Ahh. Det förklara nog dina 24 ºC inomhus. Nöj dej med 10 och -2 och avvakta ett dygn innan du provar att ändra till 9 och -2 om det fortfarande är för varmt inne.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #34 skrivet: 01 juni 2011, 00:38:51 »
Håller med NIBE om att meny 4.9.1 är till för att prioritera vilken tid VP får spendera för att göra VV resp värme när behov för bägge föreligger. Tycker inte att det är ditt problem eftersom den står på 20 minuter vilket också är fabriksinställning. Din inställning säger att VP får spendera 20 min med att göra VV så länge värmebehov finns, sedan görs det värme i 20 min. Finns det fortfarande behov av VV efter avslutad värmeladdning går VP tillbaka och gör VV igen.

Fast då var det 0minuter på VV som det blev knasigt vid legionella körningen.

------------------------------------------------------------------------------

Angående felmeddelandet igår, kontra loggen, ser du någon koppling?

------------------------------------------------------------------------------

Efter natten, när första man kommer till kökskranen och vill ha varmvatten, måste ni spola typ 1-2minuter tills det blir varmt?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #35 skrivet: 01 juni 2011, 00:49:59 »
OK.
Om du hade 0 minuter i meny 4.9.1 så förstår jag att du haft problem.

Din loggning av föregående dygn tycker jag ser mycket bättre ut. Färre starter och längre tid mellan starterna. Tror fortfarande på att din innegivare varit för dominerande.

Bara du hittar rätt värmekurva och förskjutning (för ditt nuvarande radiatorsystem och dess "lilla" volym) tror jag att antalet starter kommer att minska.

Fortfarande är det dock konstigt att den larmar efter legionellakörningen.
Skulle vilja se loggningen för den 1 juni under morgondagen för att utröna hur legionellakörning ser ut.
Skulle vara suveränt om du kunde hämta en pall och observera vp under legionellakörning för att se om den löser ut under VV-laddning eller värme-laddning samt att veta om kompressorn går när detta händer.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #36 skrivet: 01 juni 2011, 09:18:47 »
Tillägg till min föregående post.
Ville att du skulle observera en legionellakörning. Nästa kommer inte att ske förrän om 19 dagar (eftersom du ställde in 20 dagar som intervall).
För att tvinga fram en legionellakörning - ändra intervallet till t.ex. 21 dagar. Direkt så kommer VP att göra en legionellakörning. Därefter sker nästa vid samma klockslag men 21 dagar senare.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19183
  • Karma +15/-14
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #37 skrivet: 01 juni 2011, 23:05:16 »
Såg på dina bilder att värmebärarpump ekonomi stog högre än värmebärarpump värme, ekonomi läget är när inte kompressorn går och bör stå lika eller ev lägre än värme läget. Såg även att gradmin för start av kompressor stog på -60 det är fabrikinställningen och brukar gå att öka till mellan ca -100 till -150 gradmin fabriksinställningen kan ge mycket start stop av vp *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #38 skrivet: 02 juni 2011, 21:11:47 »
rallykalle,
Hur har det gått?
Blev det bättre inomhustemp med kurva 10 och -2?
Har antalet starter minskat?
Har dina legionellakörningar på natten upphört?
Har du fått fler larm?
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #39 skrivet: 02 juni 2011, 22:14:48 »
Nu med 10 -2 så är det 21 kalla grader igen, hehe.

Jag körde en legionellaomgång nu, siffrorna mot radiatorerna steg mest och väntade på att allt skulle stanna vid vissa grader men den tuffade på.
Sen efter lång tid så stanna pumpen, utan felmeddelande, sen blev det ikon för elpatron antar jag men det lät inget och den är ju avaktiverad oxå så konstig
att den ens visar symbol.


21:47 var efter en stunds körning... de sista bilderna är tagna när den nästan hade gettupp och sen kom allt felmeddelandet igen likt gången innan.
« Senast ändrad: 02 juni 2011, 22:29:13 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #40 skrivet: 02 juni 2011, 22:17:55 »
Såg på dina bilder att värmebärarpump ekonomi stog högre än värmebärarpump värme, ekonomi läget är när inte kompressorn går och bör stå lika eller ev lägre än värme läget. Såg även att gradmin för start av kompressor stog på -60 det är fabrikinställningen och brukar gå att öka till mellan ca -100 till -150 gradmin fabriksinställningen kan ge mycket start stop av vp *vinkar*.

Okej, spännande, fast, ska jag ändra något och till vad, hur vet jag när jag valt förlite eller förmycket utav -100 och -150?
Och det om ekonomiläget stod högre än det andra har jag också reagerat på men inte förstått logiken (eller ens vad procentsiffrorna stod för) och då inte vågat pilla. hehe
« Senast ändrad: 02 juni 2011, 22:27:39 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #41 skrivet: 02 juni 2011, 22:42:01 »
Nu med 10 -2 så är det 21 kalla grader igen, hehe.
Bra. Nu har du nog en ganska vettig inställning av värmekurvan.
Innan du vet om det är värmekurva 8, 9 eller 10 du behöver vet du inte förrän det blivit några kalla dagar (alltså nästa vinter).

Jag körde en legionellaomgång nu, siffrorna mot radiatorerna steg mest och väntade på att allt skulle stanna vid vissa grader men den tuffade på.
Sen efter lång tid så stanna pumpen, utan felmeddelande, sen blev det ikon för elpatron antar jag men det lät inget och den är ju avaktiverad oxå så konstig
att den ens visar symbol.
Antar att du menar framledningstemp. 1 (BT2) och framledningstemp. 1 (BT3)?
Vid tillverkning av VV så visar BT2 temperaturen på vattnet som skickas in i slingan i VVB och BT3 visar temperaturen på vattnet som kommer tillbaka från slingan i VVB.

Att det visades en ikon för elpatron borde vara alldeles riktigt. Den borde gå in och köra upp VV-tempem de sista graderna. Min VP använder kompressorn till en framledningstemp på max 58 ºC sedan stängs kompressorn av och elpatron kopplas in för att höja de sista graderna (i mitt fall till 65 ºC)

Tittar jag på din loggning ser det inte ut som att elpatronen varit inkopplad.

21:47 var efter en stunds körning... de sista bilderna är tagna när den nästan hade gettupp och sen kom allt felmeddelandet igen likt gången innan.

OK. Nu förstår jag. Nu har nog elpatronen varit inne och höjt tempen. Hörde du om kompressorn gick när larmet kom eller var den tyst (körde på elpatron)?

Har du loggbild så man kan se hela legionellakörningen? Alltså även efter larmet...
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #42 skrivet: 02 juni 2011, 23:14:04 »
Tycker det borde hörts om den körde elpatron, den visade ikonen länge, men temperatur siffrorna bara sjönk,
efter en lång tystnad så kom tillslut felmeddelandet.

Som sagt så är ju elpatronen avaktiverad i någon meny, att den då ens försöker köra den alls?

Jag drog ur minnet direkt efter felmeddelandet, satte in det sen efter att jag skapade inlägget här, kan gå och hämta in den nu om det är något sevärt?


Ja BT2 och BT3... Ena gick över 60... Men under processen höjdes det ca +0.6 grader inomhus så köper det du säger. stod och misstänkte att givarna kanske bara satt förnära och påverkades under loppet även om radiatorerna kanske var helt opåverkade..
« Senast ändrad: 02 juni 2011, 23:16:25 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #43 skrivet: 02 juni 2011, 23:46:08 »
På min 1230 hör jag inte om VP gör VV med elpatron. Låter inget alls.

Skulle vara intressant att se loggningen.

Borde inte bli varmare inne under VV-laddning. Snarare tvärtom att tempen sjunker.
Att tempen ökar kan tyda på läckande växelventil som jag sett varit uppe tidigare i annan tråd.

Det som jag tycker är mest konstigt är larmet vid legionella. Det jag försöker komma på med alla mina frågor är om kompressorn går när larmet kommer. Går kompressorn förstår jag att den larmar på hög returtemp, men är det legionella borde elpatron vara aktiv och då borde inte VP larma.

Även om du avaktiverar elpatron skall den användas vid legionella för att säkerställa tillräckligt hög temp i VVB vilket enbart kompressor inte klarar.
Nu kan det ju vara så att NIBE har gjort nåt och att xx45 inte fungerar som xx30-serien men det tror jag inte efter att ha läst användarhandboken.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #44 skrivet: 02 juni 2011, 23:57:08 »
Nja jag kanske tolkade det fel oxå när jag växlade runt.
Inomhustempen hade inte sjunkit så värst mycket, 21.4 från 21.6.


Okej de kanske är ljudlöst då och i sin ordning.
- Får pröva en ny legionella körning och följa innetempsiffrorna lite noggrannare, synd den inte loggar den med denna firmwaren.

Kompressorn hade stått stilla ganska lång tid innan felmeddelandet.





--

Vad tror du om smurfens tips, ska jag, och vart ska jag, till vad ska jag, ändra?
Citera
Såg på dina bilder att värmebärarpump ekonomi stog högre än värmebärarpump värme, ekonomi läget är när inte kompressorn går och bör stå lika eller ev lägre än värme läget. Såg även att gradmin för start av kompressor stog på -60 det är fabrikinställningen och brukar gå att öka till mellan ca -100 till -150 gradmin fabriksinställningen kan ge mycket start stop av vp
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!