Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: vad har ni för utomhusfaktor?  (läst 30265 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #15 skrivet: 30 maj 2011, 21:08:50 »
Okej, fast 1.1 är fortfarande inomhustemperaturen.

Okej. Kanske är en gammal version jag hittat. Hade du haft en 1230 vore det enklare för mej ^-^

Du tänker helt rätt.
Det är inte säkert att du behöver 55 ºC vid -20 ºC utetemp.
I mitt fall dimensionerades mitt värmesystem för DT30 (55/45/20). Alltså 55 ºC framledning vid -24 ºC.
Har dock märkt att jag klarar mej med 45-47 ºC vid -24 ºC även om det inte är ofta det händer.
Jag skulle prova att köra på kurva 9 och -2. Jag skulle dessutom avaktivera innegivaren under några dygn för att se om det är den som tvingar kompressorn att stoppa. Har du fel värmekurva (för hög) skickar värmepumpen ut för varmt vatten till radiatorerna och rumstempen stiger varvid innegivaren säger åt värmepumpen att nu är det för varmt och det blir kompressorstopp. Istället med en lägre värmekurva kanske du får längre gångtider och längre stopptider = färre starter. Detta märker du inte utan att avaktivera innegivaren.

Det skulle jag iallafall göra. Har kört utan innegivare i 5 år utan större problem.

Men naturligtvis kan det vara så enkelt att du har för liten vattenvolym. Isåfall kommer inte antalet starter att minska med innegivaren avaktiverad. Du skall också känna att innetempen är lagom när du kör utan innegivare. Är den för hög - sänk värmekurvan eller finjustera genom att minska kurvlutningen.

Puh. Blev mycket. Hoppas det går att förstå :)
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #16 skrivet: 30 maj 2011, 21:41:15 »
(nu hitta jag den 1.1 menyn)

Hur funkar den nu när jag har innegivaren avstängd, går den på VB temperaturerna?

Radiatorerna är kalla nu, och innegivaren visar att huset gått ner till 20 grader trots ställd på 21.
-har jag för bråttom eller ska jag gå ut och pilla på något?
« Senast ändrad: 30 maj 2011, 21:46:15 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #17 skrivet: 30 maj 2011, 21:50:08 »
Värmebehovet grundas enbart på utetemperaturen.
VP kommer att räkna gradminuter. När underskottet blir tillräckligt stort (-60 gradminuter är standard) startar kompresorn och kör upp framledningen en bit över börvärdet för att sedan stoppa igen. Under den tid som verklig framledningstemp är högre än börvärdet kommer antalet gradminuter att öka till dess att värdet är 0 då kompressorstopp inträder.
Att innetempen sjunker är inte konstigt. Du har liten vattenvolym som ackumulerar värmen och kan därigenom få lite svängningar i innetempen som följer start/stopp.

Bör finnas nån meny under 5 där du kan avläsa det aktuella gradminuter värdet.

Är börvärdet på framledningen 30 ºC och den verkliga framledning är 25 ºC så kommer gradminutervärdet att minska med 5 enheter varje minut. (30-25=5).
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #18 skrivet: 30 maj 2011, 22:03:30 »
Nu när jag yrde ut så möttes jag av ett nytt spännande felmeddelande gällande periodiska höjningen som jag inte sett förut...

*flödet är 45% hastighet.
*inga termostatvred på radiatorerna.
* nu när den inte jobbade så var framled temp: 64,3 och returen 60

Fast nu börjar det komma värme mot radiatorerna. Kanske var förmycket begärt att den skulle göra det samtidigt som periodisk höjning som aldrig varit lyckad sedan allt installerades, haha, växer väl alger i den tanken nu.





« Senast ändrad: 30 maj 2011, 22:10:19 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #19 skrivet: 30 maj 2011, 22:32:40 »
20/20min..
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #20 skrivet: 30 maj 2011, 22:37:10 »
Tror att den löser ut på för hög returtemp.
På 1230 är max returtemp 58 ºC vid kompressordrift.

Vet du om larmet löste ut under kompressordrift?

Vet du vilket komfortläge du har inställt för VV?

Misstänker att nån ^-^ har pillat på inställningarna...
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #21 skrivet: 30 maj 2011, 22:52:19 »
Tror att den löser ut på för hög returtemp.
På 1230 är max returtemp 58 ºC vid kompressordrift.
Vet du om larmet löste ut under kompressordrift?
Vet du vilket komfortläge du har inställt för VV?

Den löste nog ut under kompressordrift. Periodisk höjning hade nog bara kört i 5-10 minuter vilket jag anar är en längre process än så.
Komfortläge: ekonomi... Allt ställdes in att vara så lågprioriterat för VV.

-efter ett tag upptäcktes det att om den där driftprioriteringcirkeln stod helt inställd på radiatorerna, så fick periodiskhöjning för sig att köras mot radiatorerna och inte VV beredaren.
« Senast ändrad: 30 maj 2011, 22:55:06 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #22 skrivet: 30 maj 2011, 23:09:25 »
I meny 5.1.1 hittar du inställningar VV.
Kontrollera vad "stopptemp för höjning" är inställd på. Fabriksintällning är 55 ºC och borde inte ge så pass hög returtemp så att den larmar.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #23 skrivet: 30 maj 2011, 23:29:27 »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #24 skrivet: 30 maj 2011, 23:51:29 »
-efter ett tag upptäcktes det att om den där driftprioriteringcirkeln stod helt inställd på radiatorerna, så fick periodiskhöjning för sig att köras mot radiatorerna och inte VV beredaren.

Okej. Det är nog samma inställning som på min, men där talar jag om en periodtid på t.ex. 60 min och sedan specificerar jag hur många minuter av den perioden som vp får göra VV om det förligger behov för både värme och VV.
Du hade den förmodligen inställs så den fick göra VV i 0 minuter. Konstigt dock att den kör periodisk höjning mot radiatorerna - måste väl vara en bugg?

Det jag inte kan begripa är varför din vp löser ut på hög retur.
Stopptemp vid legionella är satt 55 ºC, och borde inte tycker dra iväg så pass högt.
I dina loggningskurvor i tråden unden Loggningsforum ser jag en ljusblå kurva som visar varmvattentemp. Vet du vilken givare det är? BT6 eller BT7?

Nu får du förmodligen inga problem förrän om 20 dgr, men det skulle vara intressant att veta om kompressorn går när det larmet kommer. Borde bara vara elpatronen som är i drift då.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #25 skrivet: 30 maj 2011, 23:56:49 »
Så här ser det ut hos mej när legionella körs.
OBS! mer än 65 ºC på framledning och över 60 ºC på retur utan larm.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #26 skrivet: 31 maj 2011, 00:00:25 »
Det jag inte kan begripa är varför din vp löser ut på hög retur.
Stopptemp vid legionella är satt 55 ºC, och borde inte tycker dra iväg så pass högt.
I dina loggningskurvor i tråden unden Loggningsforum ser jag en ljusblå kurva som visar varmvattentemp. Vet du vilken givare det är? BT6 eller BT7?

Ifall det var en ur de senaste loggbilderna jag visade, ljusblå, varmvatten... kollar jag då i loggfilen efter värdet just det klockslaget så är det: BT10

* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #27 skrivet: 31 maj 2011, 00:17:08 »
Stämmer. Det var den sista. BT10 är köldbärare in enligt handboken Sc:,h
Det borde vara BT6 (nederdelen på VVB) eller BT7 (toppen på VVB).

Hm. Vill du vara säker på att slippa problem kan du ju ställa ner "stopptemp för höjning" i meny 5.1.1 till 50 ºC för att slippa problem medans vi letar felet.
Skulle vara kul att se loggfilen från kvällens legionella. Behöver inte ske nu, men gärna imorrn ;)

Kan ju dessutom vara så att ditt lilla (liten volym) radiatorsystem skickar ut en skvätt med hett vatten (drygt 65 ºC) till radiatorerna efter avslutad legionella. Radiatorerna hinner inte kyla ner vattnet som kommer tillbaka till vp med 60 ºC och vips så larmar den på hög retur.
Går kanske att se i loggen.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #28 skrivet: 31 maj 2011, 08:46:52 »
Fast nu börjar det komma värme mot radiatorerna. Kanske var förmycket begärt att den skulle göra det samtidigt som periodisk höjning

Värmepumpen gör antingen eller. Laddar den VV blir det ingen värme gjord och vice versa.
Innebär att har man ett extremt stort VV-uttag (som jag har vissa kvällar) kan innetempen sjunka pga av att VV prioriteras.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vad har ni för utomhusfaktor?
« Svar #29 skrivet: 31 maj 2011, 17:12:13 »
Hm. Vill du vara säker på att slippa problem kan du ju ställa ner "stopptemp för höjning" i meny 5.1.1 till 50 ºC för att slippa problem medans vi letar felet.
Skulle vara kul att se loggfilen från kvällens legionella. Behöver inte ske nu, men gärna imorrn ;)

Fick även svar ifrån Nibe:
Citera
Meny 4.9.1 är inte tänkt att användas för att blockera varmvattenladdningen. Den är till för att fördela kapaciteten när det finns både varmvatten- och värmebehov. Schemaläggning eller semesterinställning är lämpligare. Dock ska det ju inte behöva bli såhär. Har skickat detta och ditt mail betr. loggningen vidare till våra programmerare för kontroll och åtgärd. Ingen ny mjukvara släppt sedan 1410.
----------------------------------------------

Vill hävda att det kändes varmare inatt, stabilare, nu när inte innegivaren styrde. Kanske inbillning.

----------------------------------------------

Gårdagens logg - med ändrade inställningar och legionella körningen mitt under kvällen när jag råkade ut för felmeddelande. Förvånad att den typ var stilla från 14:00 till 21:00?
Och dagens - nu har det installerat lite blandare i huset så gjort slut på VV.

« Senast ändrad: 31 maj 2011, 17:37:50 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!