0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Länken till parker hänvisar till en miljon olika kopplingar ungefär - själv skulle jag vilja ha en länk till exakt den QC-kopplingen som används i VP-pumpar då jag är lite nyfiken på hur det går till i ihopkopplingen i avseende att det är trycksatt innanför, hur luften i kopplingen försvinner i samband med ihopkopplingen då man inte vill ha luft i systemet och om och hur mycket gas som läcker i ihopkopplingsingsmomentet resp. när det tas isär senare. Jag förväntar mig att det är metall mot metall tätytor i tätningsprocessen utan O-ringar - stämmer det???Detta av nyfikenhet då jag skulle vilja ha kopplingar som verkligen är täta och är självstängade i båda sidorna med mycket liten/ingen gas in/ut-släpp i samband med anslutning och borttagande i vakumsammanhang.Sedan håller jag med dig zibrosc1235 att läckage förr eller senare i samband med mindre bra gjorda koningar är allt för ofta statistiskt förekommande för att man skall kunna blunda för problemet - ingen kylmontör erkänner sina egna dåliga jobb med är snabba på att hitta andras dito - och har man hittat en enda sådan dålig flänskoppling under sitt yrkesliv oavsett vem som har gjort det så har man hitta en för mycket. Speciellt om det nu finns tekniskt och funktionellt säkrare alternativa kopplingssystem som även hanterar av misstag öppnade kopplingar utan att gas smiter ut så bör dessa helt klart övervägas...flänskopplingar har väl använts sedan typ 1920 och kylindustrin verkar extremt konservativ när det gäller hitta bättre lösningar som tar kortare tid att montera/använda och ger säkrare resultat.Sedan finns det en chans att redan torkade, vakumsugna och förfyllda rör gör att man får en säkrare installation även om stora rörlängder går kalla utrymmen vid installation då behovet av vakumpumpning är borta, dock förstår jag samtidigt varför en montör vill exakt passa in en rör längdmässigt så att det ser snyggt ut efteråt - något som är svårt att få till bra med förtillverkade längder om man inte har bra ställen för att göra slingor i och har stor sortiment färdiga rörlängder att välja mellan och har dessa med sig.
Ja det är väl i det närmaste helt självklart att de här skräppumparna är avsedda endast för AC-drift TS Comfort, annars hade man givetvis inte utrustat dem med QC-kopplingar, när det är frågan om högre tryck som vid värmedrift så måste pumparna självklart ha rekorderliga skruvkopplingar. Det finns väl förresten inga seriösa människor som är intresserade av de här skräppumparna överhuvudtaget om de inte avser att använda dem uteslutande för AC-drift möjligtvis vilket de fungerar alldeles utmärkt till, alt att de skulle ha väldigt låga krav och förväntningar på pumparna, eller som ett sista alternativ att de skulle kunna vara ekonomiska invalider då möjligtvis. Mvh Raffen.
Citat från: COCACOLA skrivet 06 mars 2011, 18:31:38En läcka på en dåligt konad koppling Zibrosc1235 är inte utfört av ett proffs. Förstår ärligt talat inte hur man kan misslyckas med en koning, cocacolaVerkligheten är en fasligt besvärlig utvärderare COCACOLA, eller empirin som man brukar säga inom vetenskapen..EN av många bevisade anledningar till havererade värmepumpar är gasbrist eller gasläckage och som kostar miljö, kunder och kundernas försäkringsbolag gigantiska summor och mycket besvär.Om man bortser från emperin och börjar prata om omöjligheten av att misslyckas med en "koning" börjar man att fjärma sig problemet ovan och den brist på ödmjukhet inför ett stort problem bådar inte gott vare sig för kund eller värmepumpsbransch.Visst är gasbristen i maskinen en orsak till haveri ibland . men läckaget kan lika väl vara från schraden (vanligt fel) som undvikes med en kopparbricka .ventilerna läcker även dom emellanåt genom sina skydds huvar . en del läckage beror inte på kylmontören . Det är skit bakom verktyget cocacola
En läcka på en dåligt konad koppling Zibrosc1235 är inte utfört av ett proffs. Förstår ärligt talat inte hur man kan misslyckas med en koning, cocacola
Citat från: Raffen skrivet 06 mars 2011, 20:52:23Ja det är väl i det närmaste helt självklart att de här skräppumparna är avsedda endast för AC-drift TS Comfort, annars hade man givetvis inte utrustat dem med QC-kopplingar, när det är frågan om högre tryck som vid värmedrift så måste pumparna självklart ha rekorderliga skruvkopplingar. Det finns väl förresten inga seriösa människor som är intresserade av de här skräppumparna överhuvudtaget om de inte avser att använda dem uteslutande för AC-drift möjligtvis vilket de fungerar alldeles utmärkt till, alt att de skulle ha väldigt låga krav och förväntningar på pumparna, eller som ett sista alternativ att de skulle kunna vara ekonomiska invalider då möjligtvis. Mvh Raffen. Du har ju själv rekommenderat det du kallar fulpumpar med qc t.ex här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16850.msg166954#msg166954Har du ändrat uppfattning nu? Isåfall måste du ju ha utfärdat den rekommendationen utan att koll på vad du rekommenderade?PS, vad är en ekonomisk invalid? DS
Hej HILLERMAN! Då skulle jag sätta in en Ikeapump IFP9, 5 kw för 14900:- kr inkl mont och garantier i källaren, och en Rusta Atlas AC/Värmepump 3,9 kw DC Inverter med Quick Connectoranslutning för 9995:- kr i bostadvåningen som jag då lätt kunde installera själv.Mvh Raffen.
alternativ att de skulle kunna vara ekonomiska invalider då möjligtvis. Mvh Raffen.