Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Äntligen har teknikern vait och tittat pÃ¥ HE9 LKE  (läst 28572 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Äntligen har teknikern vait och tittat på HE9 LKE
« Svar #60 skrivet: 12 mars 2011, 15:22:53 »
Hepp, överlevde :)

Jag blev helt insnöad i hur Logger2020 fungerar och alla möjligheter med givare, bussar, expansionsmoduler detta är ju ett litet mirakel trots sin kompakta storlek :)
men jag får inte webbtjänsten att fungera, men det spelar ingen större roll då tjänsten inte är publik, skall fundera lite hur man kan göra så att alla kan följa live mätdata.
Jag är oerhört nöjd med denna superba manick  a:gl
När det gäller delning, Internet och Nätverk så har verkligen tummen mitt i handen ;( Förstår inte den tekniska vokabulären och förstår inte var jag hittar det olika inställningar som krävs suck! Men det är mindre viktigt just nu. Får presentera diagramen här som statiska bilder i PNG format.

Nu skall jag organisera snyggt ledningsdragningen och koppla de fyra sensorerna av Dallastyp, en för mätning av utetempen, en för hetgas tempen, en för utblåstemp, en för rumstemp samt ansluta Elmätarens pulsutgång till Loggern.
MÃ¥ste göras osynligt annars kommer frugan med saxen och redigerar hela ledningsdragningen  ;)

Ã…terkommer  :D

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Äntligen har teknikern vait och tittat på HE9 LKE
« Svar #61 skrivet: 12 mars 2011, 19:35:54 »
DÃ¥ lever du iaf fortfarande Thumbsup
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Äntligen har teknikern vait och tittat på HE9 LKE
« Svar #62 skrivet: 19 mars 2011, 12:17:50 »
Hur går det för dig? Fått någon fason på pumpen ännu.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Äntligen har teknikern vait och tittat på HE9 LKE
« Svar #63 skrivet: 30 mars 2011, 18:07:07 »
Halååååå Fidusen  studs
Lever du eller blev kylan för mycket för dig  Sc:,h Hur har det gÃ¥tt med din pump??????
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Äntligen har teknikern vait och tittat på HE9 LKE
« Svar #64 skrivet: 31 mars 2011, 20:39:04 »
V70tdi

Halååååå Fidusen  studs
Lever du eller blev kylan för mycket för dig  Sc:,h Hur har det gÃ¥tt med din pump??????


Absolut lever jag :)

Mycket just nu!! Jag bygger nytt kök och inflyttning om 14 dagar, känner mig något stressad utan att överdriva!

Jag har beställt flyttning av pumpen då utetempen är mer lämpad för vacumsugning nu än för en månad sedan.

Efter flytt kommer alla sensorer att hängas på pumpen och Loggern att vara aktiv + effekmätaren som jag fick av Forum Kjell för en så objektiv mätning som möjligt!

Ã…terkommer sÃ¥ fort jag kan, om inte hjärtinfarkten hinner före  :o

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Äntligen har teknikern vait och tittat på HE9 LKE
« Svar #65 skrivet: 01 april 2011, 15:04:13 »
 Thumbsup
Lite synd bara att dom inte hann fixa pumpen innan värmen kom. Nu får vi vänta på resultatet till nästa vinter.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad proffskyla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Äntligen har teknikern vait och tittat på HE9 LKE
« Svar #66 skrivet: 12 april 2011, 18:56:42 »
Ojdå!

Jag var och flyttade en innedel igår hos en väldigt trevlig och intresserad slutkund.

Javistt jag är "äntligen teknikern"..!

Jag har skummat igenom allt som dryftats på forumet och det är ju vad ett sådant är till för.

Ni har t.o.m. varit inne på Coolix (Midea) från Jula och MIKELO (från Kolding / Jylland) och dessa snabbkopplingar. (Trots darriga pensionärer och andra.. ingen glömd)

Ett par saker..

1. Ge alltid kund rätt i sin bedömning och utgå därifrån

2. är samma sak och 3:an oxå...!!

4. det är slutkunden som har ett dilemma som du ska hjälpa efter bästa förmåga.

5. Läcka,,,??? EEEHHH..

..är det nåt sorts mantra från folk utan praktisk erfarenhet, är det relevant om det inte visas några tecken?




a

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Äntligen har teknikern vait och tittat på HE9 LKE
« Svar #67 skrivet: 13 april 2011, 18:00:23 »
Ojdå!

Jag var och flyttade en innedel igår hos en väldigt trevlig och intresserad slutkund.

Javistt jag är "äntligen teknikern"..!

Jag har skummat igenom allt som dryftats på forumet och det är ju vad ett sådant är till för.

Ni har t.o.m. varit inne på Coolix (Midea) från Jula och MIKELO (från Kolding / Jylland) och dessa snabbkopplingar. (Trots darriga pensionärer och andra.. ingen glömd)

Ett par saker..

1. Ge alltid kund rätt i sin bedömning och utgå därifrån

2. är samma sak och 3:an oxå...!!

4. det är slutkunden som har ett dilemma som du ska hjälpa efter bästa förmåga.

5. Läcka,,,??? EEEHHH..

..är det nåt sorts mantra från folk utan praktisk erfarenhet, är det relevant om det inte visas några tecken?




a


Haha, Hej Thomas och tack för hjälpen med flytten av innedelen! :)

Jo, den omedelbara förändringen blev att innetempen blev mycket stabilare och strömförbrukningen har sjunkit från 1600 watt till ca 470 watt vid samma utetemp ca 5 -8 grader.

Jag förstÃ¥r inte riktigt hur det kan gÃ¥ till genom att bara flytta innedelen med nÃ¥gra meter, helt otroligt  Men det mÃ¥ste vara som du sa att värmen bara vänder och gÃ¥r upp till ovanvÃ¥ningen samtidigt som den suger luft det dÃ¥ligt isolerade ovanvÃ¥ningen, genom den felaktiga placeringen!

Nu återstår att se hur den beteér sig kommande vinter.

Det jag också märkt är att nu blir det mycket längre mellan avfrostningarna? Kan det bero på att den inte jobbar så hårt som tidigare? Jo självklart skulle jag själv svara!

Så fort köket är klart så skall jag hänga på Dallasgivarna och sen kan vi följa i realtid, utetemp, hetgastemp, utblåstemp och innetemp.

Fundera lite på vad jag sa om fläktmotorhaveriet på den gamla pumpen i andra huset, behöver din hjälp då jag inte hinner att pula själv med nya lager.

Hörs och ses.

MVH/Fidusen
« Senast ändrad: 13 april 2011, 18:09:19 av Fidusen »
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad proffskyla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Äntligen har teknikern vait och tittat på HE9 LKE
« Svar #68 skrivet: 14 april 2011, 19:22:01 »
Hej du!

Du hade lite kort deadline - men det kanske vi kan komma överens om med den nya ägaren - ska ha "primetime" nästa vecka med min dotter!
PÃ¥sklov :-)
Men jag fixar det efter det!!

mvh Thomas
Proffskyla Öresund

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Äntligen har teknikern vait och tittat på HE9 LKE
« Svar #69 skrivet: 14 april 2011, 20:02:55 »
Hej du!

Du hade lite kort deadline - men det kanske vi kan komma överens om med den nya ägaren - ska ha "primetime" nästa vecka med min dotter!
PÃ¥sklov :-)
Men jag fixar det efter det!!

mvh Thomas
Proffskyla Öresund

Utmärkt Thomas :)

Det tackar jag för  :D

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Äntligen har teknikern vait och tittat på HE9 LKE
« Svar #70 skrivet: 15 april 2011, 16:47:19 »
Lite komplettering efter fyra dagars drift från flytten av innedelen.

Bakom innedelen fanns ett rejält hål genom väggen och ut, ca 12 x 22 centimeter, som inte var isolerat och där innedelen drog kall uteluft igenom!
Detta har naturligtvis inte varit till någon fördel för pumpens funktion.
Efter flytten så har jag märkt att innetempen blev stabilare och inte så stora temperatursvängningar som tidigare.
Kallraset vid avfrostningarna som upplevdes obehagliga har också försvunnit.
Dessutom så sjönk strömförbrukningen som hela tiden legat mellan ca 1300 och1650 watt, till mellan ca 350 - 600 watt vilket är en betydande skillnad.
Även avfrostningarna ser bättre ut då pumpen nu kan gå flera timmar mellan avfrostningarna mot tidigare 40 minuter.
Nu vill jag inte avskriva problemen som lösta!
Återstår att se hur den beteér sig vintertid och då framför allt vid temperaturer mellan ca - 2 och -12 grader då problemen var som störst.
Men hittills så ser det lovande ut.
Dock kvarstår problemen med effektvariationer på pumpen då nätspänningen sjunker under 215 volt och här i området finns inte så sällan spänningar ner mot 200 volt.
Jag skall ta en skarp funderare hur man kan konstatera VP,s effekt vid full spänning 240 volt mot en taskig matning på 207 volt.
Skall försöka att hitta en utjämningstransformator eller en spänningsstabiliserad transformator med en utspänning på 230 -240 Volt.
Alla tips emottages tacksamt.
Forskningen fortgår alltså, och resultaten presenteras här i denna tråden.

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: Äntligen har teknikern vait och tittat på HE9 LKE
« Svar #71 skrivet: 16 april 2011, 20:31:07 »


Bakom innedelen fanns ett rejält hål genom väggen och ut, ca 12 x 22 centimeter, som inte var isolerat och där innedelen drog kall uteluft igenom!
Detta har naturligtvis inte varit till någon fördel för pumpens funktion.
Efter flytten så har jag märkt att innetempen blev stabilare och inte så stora temperatursvängningar som tidigare.
Kallraset vid avfrostningarna som upplevdes obehagliga har också försvunnit.
Dessutom så sjönk strömförbrukningen som hela tiden legat mellan ca 1300 och1650 watt, till mellan ca 350 - 600 watt vilket är en betydande skillnad.


Dock kvarstår problemen med effektvariationer på pumpen då nätspänningen sjunker under 215 volt och här i området finns inte så sällan spänningar ner mot 200 volt.
Jag skall ta en skarp funderare hur man kan konstatera VP,s effekt vid full spänning 240 volt mot en taskig matning på 207 volt.


MVH/Fidusen


hej findus kul att se att du är på gång

 ang dÃ¥ligt isolerade hÃ¥l är vanligare än man tror kollade i mitt kvarter för nÃ¥got Ã¥r sedan 5 av 8 har detta fel , en del tätar inte alls en del tätar frÃ¥n
utsidan och tror det räcker med den erfarenheten jag har så kan även störande ute luft
komma i mellan väggen ,sÃ¥ täta bÃ¥de in och utsida, och helst se  till att inte hÃ¥let
där rör  osv kommer in i inner delen

det är ganska lätt att kolla om det är otät


ang spänningen så gör en trerätters o grädda lite bullar samtidigt o se till att varm vatten
beredaren får jobba så borde väl spänningen sjunka ,för nu har du väl loggern igång

du publicerade en logg bild för en tid sedan som visade att när du lagt dig så vart
 tempen stabil om jag inte tolkade bilden fel är det likadant nu  ?

mvh


alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!