0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag anser att tråden i sedvanlig mening spårar ur till att behandla andra frågor än vad som ursprungligen debbaterades.Problemet med Fidusens maskin tror jag ligger i den låga spänningen.Strömstyrkan ökan i maskinen när spänningen minskar och maskinen trottlar ner för att skydda elektroniken.Skulle spänningen fortsätta att falla så kommer maskinen att stängas av för att sedan starta om.Detta har vi märkt på He serien senaste året. Även FD25/355 uppvisar snarlikt beteende om spnningen faller, skillnaden är att ME trottlar ner frekvensen tills strömmen har minskat (dock med reducerad effekt på maskinen)Tomas
Så man undrar ju lite om matarspänningen verkligen är så märkvärdigt låg i just Fidusens fall.Om man tittar i Panasonics servicemanual för HE9LKE så ser man att maxgränsen ligger på 7,33A.Detta innebär att skillnaden på den maximala inmatade effekten blir:230*7,33=1686W220*7,33=1613W215*7,33=1576WDet framgår dock inte av manualen hur den reglerar ner effekten annat än att den drar ner på frekvensen.Om den är smart programerad så drar den givetvis bara ner på frekvensen tillräckligt mycket för att understiga gränsvärdet.Skillnaden mellan 230 och 215V blir om så är fallet 110W gånger det aktuella cop-talet, så om cop ligger på 3 så blir tappet 330w, kanske inte så mycket att bråka om.Men om programmeringen är dåligt utförd från panasonics håll, så att man exempelvis automatiskt drar ner kompressorn 25% när man kommer under gränsvärdet, då blir det givetvis helt andra siffror./ Lyckan
Hej igen,jag lägger ingen personlig värdering i huruvida Panasonic har konstruerat maskinen rätt eller fel, tanken med inlägget var att dela med sig av våra erfarenheter om maskiners beteende.Maskinerna är kostruerade för att jobba med 230 V nominell spänning.De problem vi har sett uppkommer när spänningen faller mot 217 - 218 V eller lägre.I extremfallet så sjönk spänningen ner mot 213 V och då gick kompressorn som ej jo-jo.I ME-s fall å är det lätt att se om man öppnar kåpan på utedelen och kikar snett upp åt vänster, det sitter en diod där som blinkar men en fast frekvens (0,5 Hz om jag minns rätt) om allt är OK, vid nedtrottling så får du 9 snabba blink i rad.Att mäta maskinens tryck i värmedrift för att konstatera köldmediebrist är inget säkert förfarande, då är det bättre att slå maskin i kyla istället.Lycka till Fidusen !Häls Tomas
Enligt servicemanualen som jag tagit del av så anges på sidan 39 tydliga gränser med hänsende till Ampere, så det verkar konstigt om inte detta skulle mätas av styrelektroniken.Däremot anges olika värden beroende vid kyl/torkdrift beroende på vilken yttertemperatur som råder.Och med tanke på att det finns en maxgräns vid vilken den direkt ska avstängas, så borde det innebära att om man endast skulle gå efter en tempmätning, så skulle det bli en avsevärd fördröjning, till skillnad mot att mäta ut det direkta amperevärdet.Har du kommit över något annat dokument som tyder på annat månne?/ Lyckan
Skriver jag inget i morgon så har jag dött, antingen frusit ihjäl, eller annat!MVHFidusen