0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fidus, man skall ha minst 2 meter rör för att det skall fungera hur många meter hade du?
Raffen / BosseBus,Jo, visst är det äggklocka på maskinen men endast i vissa temperatur intervall.Det verkar som den har en kombination av både behovsstyrd och äggklockeavfrostning, kan det vara så?MVH/Fidusen
Citat från: Fidusen skrivet 16 februari 2011, 14:32:54Raffen / BosseBus,Jo, visst är det äggklocka på maskinen men endast i vissa temperatur intervall.Det verkar som den har en kombination av både behovsstyrd och äggklockeavfrostning, kan det vara så?MVH/FidusenFidusen,jag tror att du kan ha helt rätt.Jag har två pumpar (inte LKE men pana) och eftersom jag loggar innetemperaturen så kan jag se avfrostningarna. Jag tittade litegrann på kurvorna och det förfaller som om tidsstyrd avfrostning i princip förekommer när det är kallare än -5. Jag skriver i princip, för det är inte hela sanningen. Det verkar bero på hur snabbt temperaturen sjunkit eller stigit och hur länge temperaturen varit över respektive under den gränsen. Någon gräns verkar ligga runt -5 i alla fall.Jag skulle behöva studera kurvorna mer, men som exempel så verkar det som om en hastig yttertemperaturökning över -5 innebär att avfrostningen fortsätter tidsstyrt ett tag innan intervallerna ökas.Över cirka -5 så verkar avfrostningen vara behovsstyrd. Avfrostning sker, men med olika långa intervaller. Måste finnas några sensorer inblandade i detta.Vidare verkar mina pumpar ha olika längd på avfrostningarna trots att de sitter i samma utemiljö och min tolkning är att det huvudsakligen måste bero på att de belastas helt olika då de sitter i två olika stora byggnader som dessutom har olika tjocklek på isoleringen.Jag har försökt kolla detta med avfrostningarnas längd och intervall eftersom det varit mycker på tapeten. Jag har aldrig sett att någon gångtid har varit under 40 minuter eller att någon avfrostningsperiod har varit längre än 15 minuter.Jag misstänker att de många andra fabrikat fungerar på liknande sätt men att t ex temperaturgränserna säkerligen är annorlunda.