0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Manna ,Jag tiger stilla, säger ingenting, nada!Berätta gärna vad din montör/tekniker ger dig för svar!Du skall veta att du är inte ensam MVH/Fidusen
Hej Manna! Vad menar du rent konkret med täta avfrostningar här när det gäller antal och tider t.ex?? Alla Panasonic mig veterligt har väl s.k äggklocksavfrostningar vilket innebär att om det föreligger ett avfrostningsbehov pga t.ex utetempen så avfrostar alltså Panasonics pumpar 1 gång/timma eller rättare sagt med ca 40-50 minuters mellanrum, och avfrostningarna brukar då ta mellan ca 10-15 minuter sedan startar pumpen upp igen. Detta har således ingenting alls med anslutningslängden på rören mellan utedelen och innerdelen att göra utan pumparna avfrostar precis likadant oavsett anslutningslängd. Mvh Raffen.
Såg du eller den som var på plats om montören fyllde på mera köldmedia ?HE9LKE är förfylld för 7m rörlängdMan kan ha 15m rörlängd som maxDet ska då fyllas på 20g per meter utöver dom 7m som är fyllda från fabrik och har ni 10m så ska det fyllas på 60gÄr det för lite soppa så får ni sämre effekt och den går in i avfrostnignsläge tidigareMen som du själv säger att har man för liten pump så orkar den inte hålla upp temperaturen i fastigheten och temperaturen sjunker samt att avfrostnignarna kommer tätare då.
Hej Manna! Nej man kan inte ändra på någonting när det gäller de resp pumparnas avfrostningscykler eftersom de är inlagda i styrprogrammen från fabrik, dessutom är de avsedda att skydda pumpen från ev haverier om de inte har full koll när det gäller smörjningen/oljeåterföringen till kompressorn, och därför lägger man in att från vissa utetemperaturer så går den här äggklocksavfrostningen in som därmed återför oljan till kompressorn under avfrostningsproceduren.Självklart är det mkt viktigt att man tar reda på innan man bestämmer sig för köp vad de resp pumparna har för slags egenskaper, och om de verkligen har de egenskaper som man önskar att pumpen skall ha, för har man väl installerat och kört igång den så kanske man i efterhand upptäcker att det var inte alls vad man egentligen hade förväntat sig av pumpen, och då är det riktigt problematiskt givetvis.Men kolla gärna upp det här med avfrostningarna på pumpen Manna, tag tid från att innerdelen stannar och tills den startar upp igen efter genomförd avfrostning, kan nästan sätta en kaffekaka med dig om att de resp avfrostningstider och mellanrum i tid mellan avfrostningarna som jag nämnde i tidigare inlägg kommer att stämma överens ganska väl. Mvh Raffen.
Citat från: TS Comfort AB skrivet 15 februari 2011, 15:30:07Såg du eller den som var på plats om montören fyllde på mera köldmedia ?HE9LKE är förfylld för 7m rörlängdMan kan ha 15m rörlängd som maxDet ska då fyllas på 20g per meter utöver dom 7m som är fyllda från fabrik och har ni 10m så ska det fyllas på 60gÄr det för lite soppa så får ni sämre effekt och den går in i avfrostnignsläge tidigareMen som du själv säger att har man för liten pump så orkar den inte hålla upp temperaturen i fastigheten och temperaturen sjunker samt att avfrostnignarna kommer tätare då.Jag var inte hemma, men pratade med installatören som menade att den skulle vara tillräckligt förfylld för 10-11 meter som jag har, får verkligen hoppas att det är felet så att han fyller på med mer köldmedia, är i övrigt nöjd med pumpen vid lägre temp, men det är ju när det blir snorkallt man verkligen vill att den skall fungera!Är det något mer än de 60 grams fyllning som jag skall ha koll på jag antager att de tömmer allt och mäter hela längden och fyller på nytt efter spec. såg i Fidus signatur om för kort vacuumsug osv...
Jag tyckte att jag läste en del innan jag bestämde mig, men givetvis kan man vara efterklok, men i mitt fall handlar det om att den inte fungerar som den skall, det var 13-14 grader som kallast i v-rummet där den är installerad i helgen och denna pump skall klara av att leverera 3,4kW utan problem och när det endast var 42kvm som inte hade radiatorer på vid 14 minus grader så är det något som inte stämmer...Så med den låga effekten så är det knappast valet av pump som är felet om det inte är så att HE9LKE är så ny på marknaden så att detta inte upptäckts att de har överdrivna marknadsföringsresultat till alla kunder som sitter och kliar sig i skallen vid nyköp...Panasonic Nordic HE-serienHE-serien, även kallad ”Flagship”, är modellserien för digsom vill uppnå maximal värmebesparing. Med marknadenshögsta verkningsgrad (COP), och en värmeeffekt på 3,4kWnär det är -15°C, är HE9LKE från Panasonic den modell somger högst värmebesparing av alla luftvärmepumpar enligttester gjorda av SP / Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.Utrustad med funktion för underhållsvärme på +8 eller+10°C och Super Alleru-Buster luftfilter för ett renare ochfriskare inomhusklimat. Inomhusdel i stilren benvit designmed runda eleganta former och komponenter optimeradeför hög driftssäkerhet och bästa möjliga prestanda.Citat från: Raffen skrivet 15 februari 2011, 15:26:40Hej Manna! Nej man kan inte ändra på någonting när det gäller de resp pumparnas avfrostningscykler eftersom de är inlagda i styrprogrammen från fabrik, dessutom är de avsedda att skydda pumpen från ev haverier om de inte har full koll när det gäller smörjningen/oljeåterföringen till kompressorn, och därför lägger man in att från vissa utetemperaturer så går den här äggklocksavfrostningen in som därmed återför oljan till kompressorn under avfrostningsproceduren.Självklart är det mkt viktigt att man tar reda på innan man bestämmer sig för köp vad de resp pumparna har för slags egenskaper, och om de verkligen har de egenskaper som man önskar att pumpen skall ha, för har man väl installerat och kört igång den så kanske man i efterhand upptäcker att det var inte alls vad man egentligen hade förväntat sig av pumpen, och då är det riktigt problematiskt givetvis.Men kolla gärna upp det här med avfrostningarna på pumpen Manna, tag tid från att innerdelen stannar och tills den startar upp igen efter genomförd avfrostning, kan nästan sätta en kaffekaka med dig om att de resp avfrostningstider och mellanrum i tid mellan avfrostningarna som jag nämnde i tidigare inlägg kommer att stämma överens ganska väl. Mvh Raffen.