0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Eller så chansar Toshiba, kortare livslängd mot bättre ljudkomfort...Förmodligen är sanningen någonstans mittimellan.En sak är säker, jag skulle inte tvärsäkert, utan förbehåll, och med automatik rekommendera någon maskin, som på något sätt gör något som ingen annan tidigare velat/vågat göra.
Doggen: Visst, det är säkert bättre med två pumpar än en, på många sätt, frågan är dock hur lång payoff-tiden blir på pump 2.En låg lägsta värmeavgivning är också självklart bra, om det inte finns några andra nackdelar, om detta vet vi intet, men man behöver ju inte vara ett geni för att förstå detta, både när det gäller AC och värmepumpsdrift.Om det vore enkelt och problemfritt att bygga en värmepump med låg lägsta uteffekt skulle naturligvis fler/alla ha gjort det för länge sedan..
Hej Rickard, Jag är rädd för att jag redan snålat uta bara h-vete i min kalkyl. 5 000 per radiator (många här på forumet säger att man skall räkna med 10 000 utifrån ett totalentrepenadperspektiv så att säga) 70 000 för borrhåll 70 000 för VPHar i och för sig inte räknat med ROT - men det är annat som skall göras också.
Jag köpte radiatorer för i snitt 1300 kr/st (för 7 år sedan).Alla rör och rördelar för 13 000 kr.Värmepumpen för 40 000 kr.Grävningen gick på 6800 krSlang och sprit på nåt liknande.Lånade presskopplingsmaskin av företaget där jag köpte alla delarna (lokal firma) och pressade alla kopplingar på två kvällar.Slutpriset för konvertering, värmepump, grävning - rubbet, gick på under 100 000 kr, iofs 7 år sedan, men ändå - det går göra billigt om man verkligen anstränger sig!