0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jaha nu läste du fel igen raffen. Jag skrev när tjänar du in dina 2 Toshiba pumpar gentemot 1 ME pumpkan förklara lite enklare om du vill Du vill ha 2 LLVP för att det blr så bra COP. När tjänar du in den extra VP:n jämfört med om jag köper ME som är lite större. Sedan så kanske jag gjorde fel, jag trodde att du hade så pass fantasi så att när jag skrev -en grov uppskattning räcker. Så förstod du det, men tydligen inte.Vad gäller gamla stötar. Jag själv är inte så gammal men dem äldre VVS ingenjörer och konsulter jag jobbar med varje dag. Dem vet vad dem pratar om och då vore jag dum om jag inte lyssnade.
Raffen.Med ditt föregående inlägg i färskt minne, och om man nu skall ifrågasätta, varför tror du att de flesta tillverkarna inte tillåter sin värmepumpar att gå ned lika lågt i varvtal/uteffekt som Toshiba?Jag vill även uppmana er (Raffen/Oraklet) att sluta med era personangrepp, och hålla diskussionen till sakfrågan.
ja jag håller med i Rickards inlägg .Alla investeringar som görs måste vara värd sin investering i förhållande till besparing vi tar ett exempel vi får en års cop på en maskin på säg 3,0 värmepumpen gör 15000 kwh vi köper el för 5000kwh .med en års cop på säg 3,2 med 2 maskiner 4687kwh 312 kwh på ett år, njae jag rekomenderar en större v-p och placerar den så bra det går .Känns ärligast mot kunden . men om kunden vill ha 2 och är medveten om att den eventuella besparingen inte blir så mycket större ja då får dom det .cocacola
Någon som vet hur många gånger/dygn en luftvärmepump av invertermodell kan gå on/off som mest?