0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Dalaromeo,Jag sitter och väntar på svar, hur min leverantör tänker att lösa problemen.Jag är tålmodig, men känner att det snart måste hända något!Fortsättning följer MVH/Fidusen
Fick en faktura idag av min installatör."Maskinen fungerar som den ska. Handhavandefel."Hmm, vem har haft handen fel undrar jag?*otillräcklig vacumsugning*för kort rördragning*för mycket gas1500kr skulle de ha. För att mäta utblåstempen i några minuter.
Vad var det för handhavande fel som du hade gjort enligt dom som var och kikade hos dig Falkas ?
Citat från: Falkas skrivet 24 januari 2011, 17:06:23Fick en faktura idag av min installatör."Maskinen fungerar som den ska. Handhavandefel."Hmm, vem har haft handen fel undrar jag?*otillräcklig vacumsugning*för kort rördragning*för mycket gas1500kr skulle de ha. För att mäta utblåstempen i några minuter. Värt att skriva med är att "Falkas" har en rör längd på ca: 2-3m och att han trodde man tömde ur gas eftersom gasen räckte till 7,5m men nu har vi prtat om det och jag hoppas han förstår mig. Kul att många är insatta i detta det kommer mer info om LKE när vi kommer fram till mer.Det vi vet är att COP på LKE beror på att den går med mindre matning men kommer den ner till 215V funkar inte maskinen som den ska. Vilket innebär att dom äldre maskinerna drar mer ström och är mindre ekonomiska i detta syfte men det innebär att LKE inte har samma uteffekt. Och LKEs Givare för fläkten MÅSTE bli 39c för att man ska kunna köra fullfläkt på dom tidigare modellerna var det ett värde på 37-39c det har en stor betydelse för fläkten. och testar man graderna vid fullfläkt innebär det att kondenssorn kyls ner för fort och kan på verka givaren oerhört våra direktiv ifrån generalen är att fläkt läge 2-3 används för mätning och det ska vara en diff på 25c mellan inluft och utluft från maskinen.[/quoteGrunden måste väl vara för att få upp 39 grader till temgivaren fläkten så måste den göra 39 grader eller gärna 50-52 grader så den kan gå på full fläkt någon gång, även vintertid? Dessutom drar den nya mera ström än den gamla för den går massor hårdare för att göra mindre värme.6 kwh mera/dygn och just nu ofta 900-1300w när den gamla pyser i 400-700kwh gör 150-180kwh/mån 150Xx7mån 1050kwhX1,50kr 1575kr + elementen 50kw dygn 10 dygn i 5 månader kanske 50 dygn x 50kwh 2500kwh x 1,5kr kwh till =3750kr + de 1575kr =5325kr dyrare per år i stället för billigare. och säkert som i dec mera ändå som ej behövdes förr de kallare dagarna,-10 och ner nu förr 20-25 länge 1 vecka kanske nu mindre än ett dygn så har man 10-12 grader inne och ner förr.Om den sen i ett fläkt läge 3 gör 2-3 gc bättre räcker det ingenstans om den inte har mer att ge ens när det är blid väder. så den kommer upp till 25 grader bättre. kan omöjligt vara lika bra eller bättre prestanda då.Värme effekt räknas mera än cop när det är kallt och det skulle den vara 1,3KW bättre på vid -15c ute och gissar jag på väg dit och över.Imitt fall och flera som har samma symtom här Direktorn har dessutom en som funkar att jämföra med, en pump verkar i närheten, dvs colders, här gissar att ni som jpbbar med detta måste ha något exemel på en som funkar som det är tänkt eller som det var meningen och kanske till och med testat den kanske Och min förra som var 2,5-3m rör , var det noga med att tas ur gas när det blev kortare än 7,5 m, dock så blev det för lite efter dryga 3 år, men funkade kanon och gör det även nu med ny gas, verkar det i alla fall det enda man vill veta är vad gäller och att så klart den skall fungera likvärdigt, men bättre vid kallt annars fixar vi det, men om panasonic eller någon granne säger att gör si och så blir de nöjda eller att det skall vara så är det ju panasonic som gjort en miss och vätar på att bubblan skall spricka med flera tusen vp sålda, istället för att rätta till det, om det är fel på saker okey fixar ni lätt, eller återstående en installations miss borde det vara enklare att fixa detta känns som det skulle ingå för priset av en pump till Och skulle det vara felinfo eller fel mängd från fabriken hur göra så får ju de kolla detta. Borde ju rimligenvara bra annars köper vi fulpumpar på jula , som panasonic support sade -2 ut och full blås på 5 fläkt 20c intemp skall den göra 38c ut det gör ju minsta coolixen i garaget och med in temp på 7-10cDEn gamla HE9DKE Gör vid 3,2 ute 20-21 c in c in 52,9 c ut på 5an fläkt vilken gör mest besparing? eller vilken håller tempen runt 20 grader inne när det är kallt ute? nu har jag sovit 22-42 min sen i går morse och skall upp 04:33 igen så dags att sova om man kan. //DR