0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fick min LVP - Panasonic HE9LKE - installerad igår och är besviken.. Vill därför kolla om jag förväntade mig för mycket? Har ingen erfarenhet av LVP sedan tidigare.70-tals enplansradhus på 140m2. Öppenplanlösning. Elradiatorer (oljefyllda från 94 med en termostat som man ställer mellan 1-5, dvs. inga grader), nya tätningslister runt fönster och dörrarGrön = LVPGrön cirkel = mätpunkt 1 och 2Röd = Element (elradiatorer)Gul = Stängda dörrarJag stängde vissa dörrar (gula) och stängde av samtliga element förutom i tvättstugan som jag lämnade på 2:an.Utetemp 0 till +2 grader2½-3m mellan inner och ytterdel av VPNVPN på HEAT, automatisk fläkthastighet och temp 26 grader ger 21 grader på mätpunkt 1 och 19 grader på mätpunkt 2. Fläkten låter alldeles för mycket i detta läge och VLP börjar blinka grönt lite då och då. Vad innebär det? Tyckte jag läste att avfrostning var blått?Vi sover i sovrum 1 och ovan inställning lät alldeles för mycket så sänkte fläkten till 3 och temp fortfarande på 26 grader. Detta ger 18.5 grader vid mätpunkt 1 och 16.5-17 vid mätpunnkt 2.Ger LVP i denna prisklass verkligen inte mer värme än så här? Dvs. det är ett krav att stödvärma med element redan när det är 0 till +2 grader ute? Det som stör mig nästan mest är att den ger så dålig värme redan vid mätpunkt 1 som är rakt fram från pumpen. Har provat utblåset med 45grader vinkel och även nästa steg som styr ännu lite mer mot golvet. Mätte bara snabbt igår när tempen var inställd på 30 grader och det lät som om fläkten jobba hårt och fick då 37-38grader på utblåset.Tidigare körde vi alla element på läge 3-4 och hade 21-22 grader jämt i huset.Vad är bäst om jag inte vill att den ska väsnas så mycket men ändå ge bra värme, fullt tryck (30 grader) och fläkten på läge 3?PS. Har golvvärme i kök och badrum. I badrummen är golvvärmen på men dörrarna stängda och köket har jag inte slagit igång i väntan på att se vad LVP kan prestera. Det är elslingor, så vill ha golvvärmen så lågt som möjligt, dvs. bara så att klinkern inte är kallPlanlösning:
Vi sover i sovrum 1 och ovan inställning lät alldeles för mycket så sänkte fläkten till 3 och temp fortfarande på 26 grader.
Citat från: NiklasB skrivet 19 januari 2011, 13:49:12Vi sover i sovrum 1 och ovan inställning lät alldeles för mycket så sänkte fläkten till 3 och temp fortfarande på 26 grader. Du kan da ikke høre den på soverom 1?
nooneatall: Jag var inställd på att slippa ha elementen igång när det var runt 0:an och bara behöva stödvärma med elementen längst bort när det är som kallast (-10, södra Skåne). Men ska erkänna att jag inte har så bra koll, därav denna tråd Jag gör som du säger, sätter igång elementen men på låg värme, om inte annat måste det hjälpa en del mot kallras från fönster och kanske ge lite varmare golv och framför allt jämn värme i hela huset. Visst är jag lite snabb att dömma, men huset var uppvärmt till 21 grader när pumpen körde igång igår,men kanske tar tid för själva pumpen att komma igång ordentligt.Så.. i ett hus i vår storlek och ålder så är det alltså helt normalt att stödvärma med element även när det är runt 0:an? Bara så jag vet vad jag kan förvänta mig av en pump i denna prisklass.Om jag nu vill köra pumpen på fläktläge 3, hur gör jag då för att få ut maximalt med värme? Ska jag sätta temp på 30grader? En bra inomhusklimat för mig är inte bara värme utan även låg bullernivå.Hur fungerar avfrostningen i en LVP? Är det olika avfrostningsbehov beroende på vilken temp jag väljer att köra den på? Behöver den frosta av oftare på 30 grader än 20? Vill försöka få en så optimal drift som möjligt vid fläktläge 3.
Tack för svar.Raffen: Att sätta fläkten på 5:an är inget alternativ, det låter på tok för mycket. Det skulle i så fall vara om jag sätter den på 5:an när vi är på jobbet och sänker till 3:an när vi är hemma. Är det verkligen bra att sätta vingen rakt ut? Värmen stiger och ska man då inte försöka få ner värmen? Du har säkert bra mycket bättre koll än mig, så hjälp mig gärna att förstå