Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: HE9LKE, har jag för höga krav?  (läst 51424 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NiklasB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
HE9LKE, har jag för höga krav?
« skrivet: 19 januari 2011, 13:49:12 »
Fick min LVP - Panasonic HE9LKE - installerad igår och är besviken.. Vill därför kolla om jag förväntade mig för mycket? Har ingen erfarenhet av LVP sedan tidigare.

70-tals enplansradhus på 140m2. Öppenplanlösning. Elradiatorer (oljefyllda från 94 med en termostat som man ställer mellan 1-5, dvs. inga grader), nya tätningslister runt fönster och dörrar


Grön = LVP
Grön cirkel = mätpunkt 1 och 2
Röd = Element (elradiatorer)
Gul = Stängda dörrar

Jag stängde vissa dörrar (gula) och stängde av samtliga element förutom i tvättstugan som jag lämnade på 2:an.

Utetemp 0 till +2 grader
2½-3m mellan inner och ytterdel av VPN

VPN på HEAT, automatisk fläkthastighet och temp 26 grader ger 21 grader på mätpunkt 1 och 19 grader på mätpunkt 2. Fläkten låter alldeles för mycket i detta läge och VLP börjar blinka grönt lite då och då. Vad innebär det? Tyckte jag läste att avfrostning var blått?

Vi sover i sovrum 1 och ovan inställning lät alldeles för mycket så sänkte fläkten till 3 och temp fortfarande på 26 grader. Detta ger 18.5 grader vid mätpunkt 1 och 16.5-17 vid mätpunnkt 2.


Ger LVP i denna prisklass verkligen inte mer värme än så här? Dvs. det är ett krav att stödvärma med element redan när det är 0 till +2 grader ute? Det som stör mig nästan mest är att den ger så dålig värme redan vid mätpunkt 1 som är rakt fram från pumpen. Har provat utblåset med 45grader vinkel och även nästa steg som styr ännu lite mer mot golvet. Mätte bara snabbt igår när tempen var inställd på 30 grader och det lät som om fläkten jobba hårt och fick då 37-38grader på utblåset.

Tidigare körde vi alla element på läge 3-4 och hade 21-22 grader jämt i huset.


Vad är bäst om jag inte vill att den ska väsnas så mycket men ändå ge bra värme, fullt tryck (30 grader) och fläkten på läge 3?



PS. Har golvvärme i kök och badrum. I badrummen är golvvärmen på men dörrarna stängda och köket har jag inte slagit igång i väntan på att se vad LVP kan prestera. Det är elslingor, så vill ha golvvärmen så lågt som möjligt, dvs. bara så att klinkern inte är kall

Planlösning:


Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: HE9LKE, har jag för höga krav?
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2011, 14:01:02 »
Hej NiklasB!  Ja med den lite inträngda placeringen av pumpinnerdelen så skulle jag väl bara vilja ge dig rådet att köra med vingen manuellt inställd rakt ut utmed taket och gärna manuellt inställd full fläkthastighet dvs 5:ans hastighet för att du skall kunna få till ett hyfsat värmeutbyte i huset. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad nooneatall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
SV: HE9LKE, har jag för höga krav?
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2011, 18:40:38 »
Fick min LVP - Panasonic HE9LKE - installerad igår och är besviken.. Vill därför kolla om jag förväntade mig för mycket? Har ingen erfarenhet av LVP sedan tidigare.

70-tals enplansradhus på 140m2. Öppenplanlösning. Elradiatorer (oljefyllda från 94 med en termostat som man ställer mellan 1-5, dvs. inga grader), nya tätningslister runt fönster och dörrar


Grön = LVP
Grön cirkel = mätpunkt 1 och 2
Röd = Element (elradiatorer)
Gul = Stängda dörrar

Jag stängde vissa dörrar (gula) och stängde av samtliga element förutom i tvättstugan som jag lämnade på 2:an.

Utetemp 0 till +2 grader
2½-3m mellan inner och ytterdel av VPN

VPN på HEAT, automatisk fläkthastighet och temp 26 grader ger 21 grader på mätpunkt 1 och 19 grader på mätpunkt 2. Fläkten låter alldeles för mycket i detta läge och VLP börjar blinka grönt lite då och då. Vad innebär det? Tyckte jag läste att avfrostning var blått?

Vi sover i sovrum 1 och ovan inställning lät alldeles för mycket så sänkte fläkten till 3 och temp fortfarande på 26 grader. Detta ger 18.5 grader vid mätpunkt 1 och 16.5-17 vid mätpunnkt 2.


Ger LVP i denna prisklass verkligen inte mer värme än så här? Dvs. det är ett krav att stödvärma med element redan när det är 0 till +2 grader ute? Det som stör mig nästan mest är att den ger så dålig värme redan vid mätpunkt 1 som är rakt fram från pumpen. Har provat utblåset med 45grader vinkel och även nästa steg som styr ännu lite mer mot golvet. Mätte bara snabbt igår när tempen var inställd på 30 grader och det lät som om fläkten jobba hårt och fick då 37-38grader på utblåset.

Tidigare körde vi alla element på läge 3-4 och hade 21-22 grader jämt i huset.


Vad är bäst om jag inte vill att den ska väsnas så mycket men ändå ge bra värme, fullt tryck (30 grader) och fläkten på läge 3?



PS. Har golvvärme i kök och badrum. I badrummen är golvvärmen på men dörrarna stängda och köket har jag inte slagit igång i väntan på att se vad LVP kan prestera. Det är elslingor, så vill ha golvvärmen så lågt som möjligt, dvs. bara så att klinkern inte är kall

Planlösning:





Fast stänga av elementen fick jag rådet att Absolut inte göra... Jag satte alla element på 14 grader och på vissa kunde jag dra ner ännu lite mer och andra fick jag dra upp ett steg. Det går aldrig att få hela värmeförsörjningen enbart genom pumpen utan det är ett komplement. Sen tycker jag att det låter som att du dömer ut den lite för snabbt. Det har ju bara gått ett dygn... tar väll ändå ett bra tag att värma 140 kvadrat.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Kön: Man
SV: HE9LKE, har jag för höga krav?
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2011, 19:38:43 »
NiklasB,

Du har absolut inte för höga krav, tvärt om!
En fungerande värmepump skall kunna hålla inställd temperatur i det rum den är installerad i! Åtminstånne till -15 grader ute
I alla fall, så länge det håller sig inom rimliga rumsareor. Eller att du inte har ytterdörrarna på vid gavel.

Läs min tråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38769.0

Reklamera skiten, den orkar inget alls, mer än att fungera som dammsugare mellan +5 och -10 grader. Lite bättre vid -15 och stänger av sig helt vid -20. Ren katastrof  fiR:

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad NiklasB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
SV: HE9LKE, har jag för höga krav?
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2011, 19:43:53 »
Tack för svar.

Raffen: Att sätta fläkten på 5:an är inget alternativ, det låter på tok för mycket. Det skulle i så fall vara om jag sätter den på 5:an när vi är på jobbet och sänker till 3:an när vi är hemma. Är det verkligen bra att sätta vingen rakt ut? Värmen stiger och ska man då inte försöka få ner värmen? Du har säkert bra mycket bättre koll än mig, så hjälp mig gärna att förstå :)

nooneatall: Jag var inställd på att slippa ha elementen igång när det var runt 0:an och bara behöva stödvärma med elementen längst bort när det är som kallast (-10, södra Skåne). Men ska erkänna att jag inte har så bra koll, därav denna tråd :) Jag gör som du säger, sätter igång elementen men på låg värme, om inte annat måste det hjälpa en del mot kallras från fönster och kanske ge lite varmare golv och framför allt jämn värme i hela huset. Visst är jag lite snabb att dömma, men huset var uppvärmt till 21 grader när pumpen körde igång igår,men kanske tar tid för själva pumpen att komma igång ordentligt.


Så.. i ett hus i vår storlek och ålder så är det alltså helt normalt att stödvärma med element även när det är runt 0:an? Bara så jag vet vad jag kan förvänta mig av en pump i denna prisklass.


Om jag nu vill köra pumpen på fläktläge 3, hur gör jag då för att få ut maximalt med värme? Ska jag sätta temp på 30grader? En bra inomhusklimat för mig är inte bara värme utan även låg bullernivå.


Hur fungerar avfrostningen i en LVP? Är det olika avfrostningsbehov beroende på vilken temp jag väljer att köra den på? Behöver den frosta av oftare på 30 grader än 20? Vill försöka få en så optimal drift som möjligt vid fläktläge 3.

Utloggad morrisen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
SV: HE9LKE, har jag för höga krav?
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2011, 19:58:51 »


Vi sover i sovrum 1 och ovan inställning lät alldeles för mycket så sänkte fläkten till 3 och temp fortfarande på 26 grader.

Du kan da ikke høre den på soverom 1? :o

Utloggad NiklasB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
SV: HE9LKE, har jag för höga krav?
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2011, 20:10:08 »


Vi sover i sovrum 1 och ovan inställning lät alldeles för mycket så sänkte fläkten till 3 och temp fortfarande på 26 grader.

Du kan da ikke høre den på soverom 1? :o

På fläktläge 3 och öppendörr in till sovrum 1 så kan jag höra den, men bara ett svagt susande. Mycket mindre störande än när vi bodde i lägenhet i stan med trafik och människor i rörelse.

Utloggad NiklasB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
SV: HE9LKE, har jag för höga krav?
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2011, 20:22:20 »
Fidusen: Din tråd gör ju att man blir ännu mer osäker på om den levererar som den ska eller ej.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Kön: Man
SV: HE9LKE, har jag för höga krav?
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2011, 20:25:37 »
NiklasB,

Det gör den absolut inte hos mig, med flera andra, minst 8 styck på forumet nu!

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad nooneatall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
SV: HE9LKE, har jag för höga krav?
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2011, 20:50:07 »

nooneatall: Jag var inställd på att slippa ha elementen igång när det var runt 0:an och bara behöva stödvärma med elementen längst bort när det är som kallast (-10, södra Skåne). Men ska erkänna att jag inte har så bra koll, därav denna tråd :) Jag gör som du säger, sätter igång elementen men på låg värme, om inte annat måste det hjälpa en del mot kallras från fönster och kanske ge lite varmare golv och framför allt jämn värme i hela huset. Visst är jag lite snabb att dömma, men huset var uppvärmt till 21 grader när pumpen körde igång igår,men kanske tar tid för själva pumpen att komma igång ordentligt.


Så.. i ett hus i vår storlek och ålder så är det alltså helt normalt att stödvärma med element även när det är runt 0:an? Bara så jag vet vad jag kan förvänta mig av en pump i denna prisklass.


Om jag nu vill köra pumpen på fläktläge 3, hur gör jag då för att få ut maximalt med värme? Ska jag sätta temp på 30grader? En bra inomhusklimat för mig är inte bara värme utan även låg bullernivå.


Hur fungerar avfrostningen i en LVP? Är det olika avfrostningsbehov beroende på vilken temp jag väljer att köra den på? Behöver den frosta av oftare på 30 grader än 20? Vill försöka få en så optimal drift som möjligt vid fläktläge 3.

Man kan inte förvänta sig att en pump ensam skall lyckas värma upp en så stor yta, oavsett utomhustemperatur. Kanske då om man har ett mindre sommarboende på typ 40 kvadrat. Men nu har du en pump som skall ta upp till 150 kvadrat, beroende på planlösning. Den värmer absolut bäst på öppna ytor och du gör rätt i att stänga in till sovrummen och fokusera värmen till resten av huset. I sovrummet brukar man ändå inte vilja ha så varmt eftersom man lätt värmer upp det själv.
Jag tycker att ett dygn är kort tid för en pump att värma upp ett helt hus, utan stöd från elementen och du har inte köpt någon dålig pump i sämre prisklass utan jag tycker nog ändå den kan klassas som bra - bättre :)

Pumpen kommer frosta av sig själv så det är inget man skall behöva tänka på. Däremot kan det blir rätt mycket is under den så det kan vara bra att lägga en blåt eller liknande under för att leda iväg vattnet.

Vill man ha tex 25 grader så har jag lärt mig att man skall ställa den något högre.

Har hunnit plugga på en del samt har en pump sedan tidigare :)


Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1270
  • Fullständig Förbränning !
SV: HE9LKE, har jag för höga krav?
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2011, 21:08:53 »


  Hej !

   Jag undrar vad ni hade för Elförbrukning år 2010 ?   Är det så att ert hus är minimalt isolerat ?   Så brukar det ofta vara med äldre hus .
    I mina svärföräldrars hus blir det ochså väldigt kyligt ifall ELraddare ej används så fort det blir minusgrader . Men så är det ochså ett taskigt isolerat 60-talshus .

     Har du prövat att köra vingen i rörligt läge ? Och jag säger ochså : kör med så hög fläktfart som möjligt och börvärdet på max nu för att testa om den överhuvudtaget
     kan leverera det som behövs !?  Om inte , reklamera den . Och vem valde maskin ? Du eller var det installatören som rekommenderade den ?

       mvh Rollster   :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2020 Totalt 10221kwh varav bergvärmens andel är 3339kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: HE9LKE, har jag för höga krav?
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2011, 23:25:53 »
Tack för svar.

Raffen: Att sätta fläkten på 5:an är inget alternativ, det låter på tok för mycket. Det skulle i så fall vara om jag sätter den på 5:an när vi är på jobbet och sänker till 3:an när vi är hemma. Är det verkligen bra att sätta vingen rakt ut? Värmen stiger och ska man då inte försöka få ner värmen? Du har säkert bra mycket bättre koll än mig, så hjälp mig gärna att förstå :)

Hej NiklasB!  Ja när jag såg din innerdelsplacering i den här väldigt smala och trånga lilla hallgången in i huset så ville jag spontant bara ge dig det här rådet att köra pumpen med vingen i manuellt inställt läge rakt ut utmed taket, och detta beror på att det är det bästa sättet att få iväg varmluften ordentligt från pumpinnerdelen och så långt som möjligt ut i huset.
Denna inställning av vingen medger då också att den svalare/kallare luften lättare kan ta sig tillbaka till innerdelen via golvnivån för att värmas upp i nästkommande rundor.
Det är en ofta förekommande missuppfattning att man alltid skall ha vingen riktad nedåt mot golvet för att man skall kunna värma upp även den lägre nivån i huset, med detta behövs inte alls givetvis, tvärtom så kan detta bli helt fel ibland vilket jag även befarar i ditt fall här. ;)
Om man nu som du ev gör (och som jag då ev befarade), dvs dels kör med vingen ganska mkt riktad ned mot golvet i ett sådant här trångt och smalt utrymme samt kanske med relativt låg fläkthastighet (2-3:ans fläkt) vilket gör att man inte får iväg varmluften ut i huset från den här hallgången, dels bildas det då ett s.k värmelock (värmevägg) en bit framför pumpinnerdelen. Detta tillsammans gör då att temperaturen stiger ganska markant i det här lilla utrymmet framför pumpen eftersom pumpen inte blir av med värmen och den svalare luften samtidigt hindras från att kunna ta sig tillbaka till innerdelen pga vinginställningen, pumpens tempgivare känner direkt av den ökade innetempen och drar ned pumpens effekt kraftigt med ett mkt dåligt värmeutbyte som följd. Har man inte tempinställningen extra högt på pumpen så är det inte alls ovanligt att pumpen t.om stänger ned helt, dvs går i off-läge.
Så mitt råd kvarstår NiklasB, pröva med att ställa upp vingen i högsta läget rakt ut utmed taket (via manuell inställning), ställ in högsta fläkthastighet 5:ans fläkt (också manuellt) och högsta börvärde på pumpen +30 ºC (tempinställningen). Detta eftersom det här är det absolut säkraste sättet att kunna förvissa sig om att pumpen därmed verkligen presterar sin absolut maximala effekt inkl den bästa och längsta värmespridningen i huset och därmed bästa värmekomfort. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 19 januari 2011, 23:30:27 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Perjohan

  • Utgått på dato. Radio/Tv - Automatisering
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 58
  • Kön: Man
  • Min beste venn
SV: HE9LKE, har jag för höga krav?
« Svar #12 skrivet: 20 januari 2011, 02:03:16 »
Hei NiklasB!

Du skriver bl.a.:

"Ger LVP i denna prisklass verkligen inte mer värme än så här? Dvs. det är ett krav att stödvärma med element redan när det är 0 till +2 grader ute? Det som stör mig nästan mest är att den ger så dålig värme redan vid mätpunkt 1 som är rakt fram från pumpen. Har provat utblåset med 45grader vinkel och även nästa steg som styr ännu lite mer mot golvet. Mätte bara snabbt igår när tempen var inställd på 30 grader och det lät som om fläkten jobba hårt och fick då 37-38grader på utblåset."

Jeg har absolutt ingen erfaring med din pumpe, men den minste Coolixen som max gir 3800 watt har 45 grader Celsius på utblåsingen på de utetemperaturene som du refererer til. Din pumpe er vel atskillig større, så det må jo være noe som er helt på tok.

Sett pumpa på max temp før du eventuelt må konkludere med at den gir for lite varme.
Den lille Coolix`en jeg har greier å varme opp omtrent det samme arealet som du har, helt ned til utetemperaturer  minus 10 - 12.

Hus med sokkeletasje. bygd på 70-tallet. Ved fjorden ei mil utenfor Mo i Rana. 20 cm isolasjon på loft, 10 i vegger. Sokkel betongstøpt på isopor. totalt 270 kvm boflate. Oppvarming kun strøm. Årsforbruk ca 35000 Kwh. Montert Coolix 3810w VP i des. 2010. Inntjent før første vinter var utløpt. Har også en stuga i Tärna Sverige. Västerbotnhus fra 30-tallet. 2 etasjer tilsammen 100 kvm. Oppvarming 20Kw CTC vedpanne fra 1994. Den störste Jötulpeisen og en Norrhammar 625 komfyr. Accutank 500/110, type Borö fra Kalix, med 6Kw El-patron. 7 radiatorer i 1.etg. 2 i 2.etg. Årsforbruk 20 kbm björkved og 4500 Kwh ström. Dypborret vatn 120 meter. Koplete vinduer fra 70-tallet, hvor vær, vind og talgokse har fjernet det meste av kittet. Vurderer Luft/vatten-pumpe og nye vinduer.
Vinterkvarter i Rønneby  kommune. 2 etg hus på 160 kvm. Bygd i 1978. Her bor vi nå. Min fru, ei katt og to hunder. Zibro SC1332 montert i oktober 2011, varmer opp hele boligen. Pumpen inntjent allerede etter 4 måneder. Kun panelovner på bad.

Utloggad colder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
SV: HE9LKE, har jag för höga krav?
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2011, 19:12:37 »
Hej.  Har gjort noen logger på min pump HE9LKE med avfrostningstid og utblås og ute temp nå som vi i v-värmland har hatt lite kaldt igjen.

logg 1. -11 ute 23 på fjärr max utblås 39g da tog avfrosting (9.48 minut blinkande)  start av fläkt 12.38min full fläkt 5 16.30minut.

logg 2. -11 ute höjd til 27 på fjärr max utblås 44.9g da tog avfrosting (7.20 minut blinkande) start av fläkt 10.05min full fläkt 5 13.20minut.

logg 3. -10 ute 27 på fjärr max utblås 48.4g da tog avfrosting (7.20 minut blinkande) start av fläkt 9.57min full fläkt 5 13.28 minut.

Innetemp22-23 g. En ser att i  logg 1 da utblås var 39g tog avfrostingen längre tid enn da pumpen fikk gå hårdare og produsere mere värme.

Vid utblås 48.4 pekade luftriktaren rakt ut.
Hus på 150kwm utan källare 100kvm nere 50kvm uppe byggd 1975.En HE9LKE nede og en E9DKE i trapphuset som startas vid behov.

Utloggad Dalaromeo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 61
  • Kön: Man
SV: HE9LKE, har jag för höga krav?
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2011, 21:19:14 »
Colder tack för infon.

Vad har du för utblås på den ställd på 30c och i ja någon ute temp har mätt de flesta, nu mera behöver jag bara slå ett get öga för att se att det inte stämmer.  :) 

Min gör nu  38c utluft med 24 inluftställd mätt vid insuget upp på innedel och ställd på 24 grader, fläkt 3 då den skall göra lite mera värme och -9 ute. känns som din fungerar mer som den skall 48-49 c.

Vag gör den för temp vid +3 till -3 ute?

Tror du kan ställa den på vilken fläkt som helst skall göra 30 grader mera min 25 grader sägs det men den gamla HE9DKE motsvarande modell 2006 gör 53c vid 21-22c in, 31-31 grader bättre än inluft, och den nya He9LKE som du har min i alla fall gör ju inte är ju ca 49c som din gör vid -10-11c ute därför intresant vad den gör i spannet +3 och -3 bode ej skilja så mycket men om den gör liknande min gamla borde den ju göra 50-52 grader har jag får sagt att den skall göra mellan -3 och - 3 ca , och bättre i förhållande till den gamla HE9DKE vid  kallare -15 c MVH DalaRomeo

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?