0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hallå Doggydogen. Min pump bär sig lika underligt åt. Hade minus 22 gr och pumpen reducerade sin produktion till en infeffekt 1.4 kW. Tyckte detta var så underligt att jag ringde Fredrik på Ventilationsutv. AB i Malmö. Han förklarade att det är precis som Toshiba har programmerat pumpen!!! Han medhöll att det inte verkar vettigt att pumpen minskar sin produktion när den som bäst behövs. Han menade dock att Ventilationsutveckling AB har inget inflytande alls på Toshiba. Man har ju bara 0.0001 % av marknaden så Toshiba skiter i vad som tycks i köldhålet Sverige. Fredrik angav som skäl att när inte pumpen anser att den kan uppfylla börvärdet så går den in i en vänta och se läge på sparlåga tycks det. Jag föreslog att de kontaktade Toshiba för att ta bort denna negativa funktion men det tyckte han var meningslöst. Ingen lyssnade.Någon hade ett inlägg att även andra pumpar har samma funktion.
Citat från: Bensin skrivet 22 december 2010, 16:48:02Hallå Doggydogen. Min pump bär sig lika underligt åt. Hade minus 22 gr och pumpen reducerade sin produktion till en infeffekt 1.4 kW. Tyckte detta var så underligt att jag ringde Fredrik på Ventilationsutv. AB i Malmö. Han förklarade att det är precis som Toshiba har programmerat pumpen!!! Han medhöll att det inte verkar vettigt att pumpen minskar sin produktion när den som bäst behövs. Han menade dock att Ventilationsutveckling AB har inget inflytande alls på Toshiba. Man har ju bara 0.0001 % av marknaden så Toshiba skiter i vad som tycks i köldhålet Sverige. Fredrik angav som skäl att när inte pumpen anser att den kan uppfylla börvärdet så går den in i en vänta och se läge på sparlåga tycks det. Jag föreslog att de kontaktade Toshiba för att ta bort denna negativa funktion men det tyckte han var meningslöst. Ingen lyssnade.Någon hade ett inlägg att även andra pumpar har samma funktion. Lite sent kanske, men jag tänkte ändå kommentera..."Nisse" på Ventilationsutveckling vet inte vad han pratar om, och har inte vett att säga att han inte vet... Det är inte pga någon "programmering" som effekt-förbrukningen sjunker vid låg ute-temp. Det beror på fysikens lagar. Vid lägre ute-temperatur sjunker trycket på kylmediet som kompressorn ska suga in. Lägre tryck betyder att det helt enkelt finns mindre mängd gas att pumpa. Kompressorn går därmed lättare (mindre motstånd) och drar därför mindre ström. Den går hela tiden med samma maximala varvtal. Det är samma fenomen (lägre tryck) som gör att pumpens värme-effekt sjunker vid lägre ute-temp. Mindre mängd gas pumpas runt - mindre värme-effekt.Så är det i alla pumpar, oavsett märke.
...Har lusläst ritningar och flödes scheman och det är ett förhållande på innerdelens temperatur som understiger ett bestämt värde och då tillåts inte pumpen höja effekten...
Oj... nu blev det jobbigt.. Polar 1 och 2 är ju olika här... Vilken var det vi pratade om..? Polar 1 har i ND-modellen en inbygd programmering att gasa på lite extra vid temp under -8°C. Den funktionen ska vara borta i Polar 2. Om det ska finnas möjlighet att öka varvtalet vid låg temp, måste man ju hålla igen vid högre temp, och därmed inte kunna utnyttja den kapacitet pumpen har vid lite högre temp. Så gör Polar 1 (-ND).När jag skrev, tänkte mej att pumpen hela tiden går på samma maximala varvtal som man anser kompressorn tål i kontinuerlig drift, oavsett ute-temperatur. Så gör Polar 2. Trodde jag... För när jag kollar i manualen ser det faktiskt ut som att den gör tvärt om..! Det ser ut som den faktiskt sänker varvtalet under -8°C. Även om det verkar som att den snarast kör "över-varvat" vid högre temp, för den har inte sämre effekt vid -15°C än Polar 1. Har inte sett det där förut. Jag har tittat på diagrammen som visar värmekapaciteten (i %) mot ute-tempen.Att det finns en "Hi Power"-knapp som ger lite extra "knuff" en kortare tid känns inte relevant. Men jag har inte brytt mej om att studera den detaljen i deras manual, så jag vet inte riktigt hur den jobbar.. Ger inte "Hi Power"-knappen högre effekt även vid högre ute-temp?Citera...Har lusläst ritningar och flödes scheman och det är ett förhållande på innerdelens temperatur som understiger ett bestämt värde och då tillåts inte pumpen höja effekten...Jag undrar om inte det du syftar på här, är det överhettnings-skydd dom har? Där varvtalet på kompressorn begränsas om det blir 55°C eller varmare i inne-delen. Så varmt blir det inte vid låg ute-temp, om man inte drar ner fläkten på låg-varv.
...Angående överhettnings skyddet som går in om tempen stiger 55 grader eller högre.Nej det verkar vara tvärtom,om man leker lite med pumpen och sätter fläkthastighet på låt säga 4 ja då blir ju avkylningen på innerdelen högre och man får en lägre temperatur på returen till pumpen,detta känner pumpen och stegar ner effekten?Om man sen sänker fläkten på innerdelen till 2 så ökar då returen och sen känner pumpen det,och stegar upp effekten..
hmmm... Det enda jag kunnat hitta i manualerna (Polar 1 & 2) om "Hi Power", är att pumpen höjer börvärdet med 2°C (vid värme-drift)... Antar att du provat dej fram till hur det funkar.Citat från: doggydoggen skrivet 01 januari 2011, 21:40:14...Angående överhettnings skyddet som går in om tempen stiger 55 grader eller högre.Nej det verkar vara tvärtom,om man leker lite med pumpen och sätter fläkthastighet på låt säga 4 ja då blir ju avkylningen på innerdelen högre och man får en lägre temperatur på returen till pumpen,detta känner pumpen och stegar ner effekten?Om man sen sänker fläkten på innerdelen till 2 så ökar då returen och sen känner pumpen det,och stegar upp effekten..Överhettnings-skyddet borde väl inte vara aktivt annat än i undantagsfall. Är inte ditt exempel ett utslag av att COP ökar med högre fläkt-fart? Går pumpen i "reglerad" rums-temp när du provar, eller går den på max?
På Polar 2:an händer det som sagt var inget när man trycker in Hipower. Står bara Hipower på fjärrens display. nu vid sommarvärmen -3 gick det att få upp förbrukningen till 1660w! Ingen skillnad med HI power.