0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om man har -13 in och -13 ut så kan man säga att huset inte har några ventilationsförluster, återvinningen är 100%. Sedan tillkommer dock transmissionsförlusterna (värmeförluster genom väggar och fönster), men om man har välisolerat så kan nog dessa värmeförluster kompenseras av energin som tillförs kompressorn. Exempel: Antag att pumpen ger 6 kW ut med kompressoreffekt på 2 kW (COP=3). Effekten som tas från frånluften är då 4 kW (=ventilationsförluster) och kvar är då 2 kW som kan kompensera transmissionsförlusterna.
Det blev mer Just nu -12,6 ute, 22 inne. Ingen elpatron går. Men gradminutrarna är på -640. Så om jag diskar stekpannan i varmvatten lär nog elpatronen få kliva in...
Men hur mycket drar din 750 vid ett sådant tillfälle? 1kw, 1.5kw, 2.0kw, ännu mer? Vad är din avluft temperatur?
Citat från: Hinken74 skrivet 30 november 2010, 11:04:07Men hur mycket drar din 750 vid ett sådant tillfälle? 1kw, 1.5kw, 2.0kw, ännu mer? Vad är din avluft temperatur?Ingen aning... Har ingen elmätare inkopplad på den. Eller kan jag se det någonstans i menyerna?Avluften ligger konstant kring -14, plus minus en halv grad.
Ja det vore kul och höra dygnförbrukningen på Niben, hur stora elpatroner har ni? Vår skulle tydligen spärras på 2kw, men vet inte hur stor patronen är på, samt vad händer när kompressorn en vacker dag lägger av, då måste det gå att ta bort spärren på elpatronen så den lämnar 6-8kw, annars värma huset med 2kw kan bli kallt..
Citat från: Apan skrivet 01 december 2010, 14:24:05Ja det vore kul och höra dygnförbrukningen på Niben, hur stora elpatroner har ni? Vår skulle tydligen spärras på 2kw, men vet inte hur stor patronen är på, samt vad händer när kompressorn en vacker dag lägger av, då måste det gå att ta bort spärren på elpatronen så den lämnar 6-8kw, annars värma huset med 2kw kan bli kallt..Nej. Efter två veckors drift (tror jag) så låser den maxeffekten - Helt enligt nya BBR.
Hur gör man då om kompressorn lägger av och riktig vinter? 2kw elpatron ger ju ingen värme, så det är ingen som spärrar elpatronen när pumpen är ny?