Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nyinstallerad Nibe F750 drar för mycket el  (läst 36796 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad filionen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +1/-0
SV: Nyinstallerad Nibe F750 drar för mycket el
« Svar #60 skrivet: 02 december 2010, 22:08:00 »
Vill bli som du.. Thumbsup, hoppas vårt nya hus blir snålt, filionen, vad har du för hus? Storlek? Isolering? Mm..

Vi bygger 148kvm med mansard tak, brutet sadeltak..välisolerat i platta och tak och vägg..

Vi har ett A-hus. Det är typ det här:
http://www.a-hus.se/web/05088b4b-e723-4e5b-bc31-76072f395d36.aspx

Fast vi blev tvungna att öka taklutningen en del, så det blev lite mindre yta på ovanvåningen.
Sen stoppade vi in ett 3,6 meter långt Hajom-parti också. Inte mumma för uppvärmningen men mumma för själen.
Här står det mesta om konstruktionen:
http://www.a-hus.se/web/Ditt_energisnala_A-hus.aspx

Välisolerat i platta, tak och vägg. Finfönster överallt.
Men så måste det ju vara för att klara de nya kraven.

Jag diggar att du är en F750 geek redan innan du fÃ¥tt den  Thumbsup

Just nu -5 ute och pumpen bara garvar Ã¥t kylan och kör kompressorn pÃ¥ halvfart, utan problem  :D

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nyinstallerad Nibe F750 drar för mycket el
« Svar #61 skrivet: 02 december 2010, 22:30:04 »
Kan bara bli bättre! Störde mig inte alls på denna luftvärmepump första och andra vintern, men nu! Ojämn temp och denna höfläkt, och avfrostar 48ggr/dygn, och då blir det ljudlöst så det nästan stör, samt kalla golv i vissa hörn..vårt hus ser nästan identiskt ut med A-hus Lidingö..

Vad slutade kalaset på? Om man får fråga, inkl garage och alla roliga avgifter..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nyinstallerad Nibe F750 drar för mycket el
« Svar #62 skrivet: 03 december 2010, 07:30:27 »
Hur gör man då om kompressorn lägger av och riktig vinter? 2kw elpatron ger ju ingen värme, så det är ingen som spärrar elpatronen när pumpen är ny?

Enligt manualen så ska man kunna få ut mer effekt ur elpatron vid reservdrift.
Man ställer in effektläget med en dip-switch.
Kolla i installatörshandboken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad filionen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +1/-0
SV: Nyinstallerad Nibe F750 drar för mycket el
« Svar #63 skrivet: 03 december 2010, 09:52:50 »
Vad slutade kalaset på? Om man får fråga, inkl garage och alla roliga avgifter..

Sitter du ner?


6,5 miljoner! (det är ju därför jag mÃ¥ste sitta här och optimera värmeanläggningen in i minsta detalj  ;) )
Men då kostade tomten 3,7 miljoner + avgifter, så huspriset var ganska ok tycker jag.
Vi har inte snålat på nånting. Huset ligger i Danderyd/Djursholm utanför Stockholm.

Hänger man här är man säkert intresserad av att spara energi på annat också, då kan jag tipsa om min tråd på byggahus.se:
http://www.byggahus.se/forum/belysning/157260-jag-belyste-huset-med-led-aer-apnoejd.html
Där finns lite bilder och info om alla LED armaturer jag bestyckat huset med. Det blev galet bra.
Ska bli spännande att se vad den totala elförbrukningen stannar på i det här huset.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nyinstallerad Nibe F750 drar för mycket el
« Svar #64 skrivet: 03 december 2010, 19:04:16 »
Oops! Vart snyggt med ljussättningen, vi har Led infällt i köket, sen vart det halogen i badrum, du måste vara helnöjd om du är Apnöjd...! Thumbsup

Vi har inte heller sparat, men bromsat lite, börjar få dyngångest att vi inte byggde carport! Vårt hus med garage/förråd samt alla tillval som bättre kök och lite fototapeter, 400mm isolering igrunden, villa varm isolering i vägg och tak, kostade 2.2 milj, tomten relativt centralt kostade 450' för 1500kvm, totalt inkl allt ca 2.7milj, blir kanonbra! Supersnyggt hus..

Skidstahus.se, och 1.5 plan och "Kapris", otroligt taskig färg på huset, vi kommer att måla helvitt..

Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad filionen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +1/-0
SV: Nyinstallerad Nibe F750 drar för mycket el
« Svar #65 skrivet: 06 december 2010, 10:51:45 »
du måste vara helnöjd om du är Apnöjd...! Thumbsup

SÃ¥ nöjd som bara en energiapa kan vara!  ;D

En annan sak jag kan dela med mig av till er F750 ägare är att jag testade att sänka fläkthastigheten.
Jag sänkte från 65% till 50% under fyra timmar. Sprang in och kollade på pumpen som vanligt, stup i kvarten.
Det som jag tyckte mig märka var att pumpen fick svårare att hålla tempen... Kanske behöver testa under
längre tid innan man kan dra några slutsatser. Men det jag misstänker nu är att man kanske måste tänka om
när det gäller att sänka fläkthastighet på dessa FLVP av den "nya generationen", dvs med rejäl kompressor.
Verkar ju bara tappa verkningsgrad...

Så mitt tips till er som snålar på fläkten, testa att ställ upp den istället och se vad ni får för resultat på det.

Sen kan jag väl tycka att fläkthastigheten borde styras av hur mycket ventilation huset-kräver/normen-anger
och inte av att man kanske sparar nÃ¥gra procent i uppvärmningskostnader... Men det är en helt annan diskussion  :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9747
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Nibe F750 drar för mycket el
« Svar #66 skrivet: 06 december 2010, 14:01:34 »
Med vintertemperaturer på några minus kan man fläkta på, men när utetemp börjar bli under -15C kan det vara dags att fundera på att tillfälligt dra ner fläkten även med F750. Mindre kalldrag, inte så torr inomhusluft och minskade ventilationsförluster eftersom uteluftens temp då är lägre än avluftens temp.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad filionen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +1/-0
SV: Nyinstallerad Nibe F750 drar för mycket el
« Svar #67 skrivet: 09 december 2010, 09:08:06 »
Jag la upp ett dygns loggningar i den här tråden:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37985.0

Kolla gärna och jämför lite med era pumpar så man vet om det finns optimeringar att göra...
Eller sitt kvar, tysta som musslor.  ;D

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Nyinstallerad Nibe F750 drar för mycket el
« Svar #68 skrivet: 09 december 2010, 14:22:14 »

  PÃ¥ de där kvadratmetrarna och angivna utetemperaturer tycker jag det är bra . 
 
   Denna vecka har vi haft dylika utetemperaturer men vi har 124kvm + förrÃ¥d pÃ¥ 16kvm . Det har gÃ¥tt Ã¥t 34-35kvm/dygn nu . Vi har dock den klenare 310p .
    Dessutom eldas det flitigt i spisen här . Skulle vi ej elda skulle vi säkert ha dubbelt mera , minst   >:D

  Hur är det ? Eldar ni eller klarar 750 allt själv ?  I sÃ¥ fall  Thumbsup

           :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nyinstallerad Nibe F750 drar för mycket el
« Svar #69 skrivet: 09 december 2010, 14:50:51 »
Det är godkänt, samt varma golv och jämn temp, vi förbrukade sista dygnet 42kwh totalt, kalla golv (Förutom i hallen) och denna fläkt som låter konstant, och utedelen brummar, oj vad vi ser framimot flytten...
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad filionen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +1/-0
SV: Nyinstallerad Nibe F750 drar för mycket el
« Svar #70 skrivet: 09 december 2010, 21:21:09 »
Hur är det ? Eldar ni eller klarar 750 allt själv ?  I sÃ¥ fall  Thumbsup

Under loggdygnet eldade vi ingenting, så 750:an klarade allt själv! Thumbsup


Det är godkänt, samt varma golv och jämn temp, vi förbrukade sista dygnet 42kwh totalt, kalla golv (Förutom i hallen) och denna fläkt som låter konstant, och utedelen brummar, oj vad vi ser framimot flytten...

Yes, jämn temp, varma golv inget kalldrag. Kan stÃ¥ med nästippen mot glaset och tÃ¥rna mot tröskeln vid vÃ¥rt sjkutglasparti och ändÃ¥ inte känna nÃ¥got kallras. Trevligt med moderna isolerade glas.  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!