0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad jag kan se på tidigare inlägg så är Banarne inflyttad.Man ska inte styra temperaturen på termostaterna, utan ställ ner kurvan på VP:n istället. Annars blir det knas då VP:n gasar och termostaterna bromsar, ungefär som att köra bil med full gas och reglera farten med bromsen.Fläkten är troligen inte justerad, det ska en ventilationstekniker göra.Men du kan säkert ställa ner fläkthastigheten till t ex 50% i väntan på att ventilationsteknikern kommer (normal i meny 5.1.5).
Okej, så det är bättre att ställa ned kurvan än att begränsa framledningstemperaturen? I och med att termostaterna inte verkar reagera, mer än i ett par rum där indikatorn blinkar till, så såg jag det som en enkel utväg.
Citat från: Banarne skrivet 20 november 2010, 12:31:44Okej, så det är bättre att ställa ned kurvan än att begränsa framledningstemperaturen? I och med att termostaterna inte verkar reagera, mer än i ett par rum där indikatorn blinkar till, så såg jag det som en enkel utväg.Absolut, max framledning används i princip endast för att t ex skydda trägolv från för hög temperatur.Innetemperaturen styr man med kurvlutningen + parallellförskjutningen på VP:n.
Menar du att entreprenören har monterat elektroniska ställdon i ett nybygge med golvvärme och bergvärmepump?!Edit: Frånluftsvärmepump menar jag förstås, men det är skitsamma för reglertekniken är sammasamma.
Yepp! Är det inte bra att kunna finreglera temperaturen i de olika rummen?