0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
MEN enligt vad flera medlemmar på forumet vittnat om så är avfrostningen på Nocria inte tidsstyrd eftersom säger att de har längre intervall. Då återstår bara att konstatera att värmeväxlarytorna är överbelastade/underdimensionerade i både Nocria och Toshiba, och att det är den kraftiga underkylningen som triggar avfrostningen och sabbar COP. Tro tusan det, när Nocrian laddar på med 2500-3000W kompressorlast på en utedel med helt ordinär storlek på värmeväxlarbatteriet.Jag är inte förvånad, vare sig vad gäller Toshibas gamla Polar-1 eller Nocria. Det finns naturlagar.MVH/Gano
COP blir väl inte mycket sämre för att den börjar med tidsavfrostningen om man åter ser på VTT rapporten, däremot sjunker uteffekten drastiskt.
Några frågor om VTT-testerna:-ME:n är det den gamla? Så tolkar jag det i alla fall.-Inställning gjord till 20° istället för max, hur påverkar detta?-Fläkt i läge 3, ej max på ME:n och automatik för Toshiban, hur påverkar detta?
Bra med lite konstruktiv kritik.
Inställningen på 20 grader påverkar inte eftersom maskinernas inverter är utstyrd till max.
CiteraBra med lite konstruktiv kritik.Tackar, men jag såg det inte som kritik själv utan försöker bara förstå hur de har gjort och lära mig lite.CiteraInställningen på 20 grader påverkar inte eftersom maskinernas inverter är utstyrd till max.Hur görs detta?När man tittar i diagrammet på in- och ut-temp så ser det ut som om in tempen ligger på ca 20 grader. Om detta styrs med liknande metod som SP att rummet där innerdelen sitter kyls med motsvarande effekt verkar det var en svår reglerteknisk sak att få till perfekt. Betydligt enklare att maskinen är ställd 10 grader högre då påverkas ju knappast maskinens "gaspedal" om det råkar bli 19,5 eller 20,5 grader. Det kanske sker på annat sätt?
:,v(
Det går inte att jämföra ME35 är en klass för sig! över alla andra --/