0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
håller med raffen här.och vad ska man med 9kw till om man inte får iväg luften framåt, och aldelles för dålig detaljkvalite på nocria. filterrengöringenn krånglar ibland, motstånd vibrerar loss, utedelen låter som ett flygplan osv... nej den passar bra i en större öppen verkstad, men inget jag skulle vilja ha hemma. ME FD50 är isåfall mycket säkrare kort, tyvärr är toshiba RAS18 klenast av dessa 3, men den har samma nominella effekt som nocria, men det säger ju inte mycket.
Alltså jag förstår inte det.Nocrian knäcker dem utan problem med sin effekt på 9,1kW.Inte ens Mitsun 820 (tror jag att det var) kommer i närheten med sitt COP på 3,44 och maxeffekt på 8,2kW.Sug på den ni förespråkare av andra pumpar än Nocria 14. Gamblern
är det någon som sett en utedel till en fd50?....fick hem den första vi ska montera på en mindre industrilokal i veckan....där ligger Nocria låååångt bakom...återkommer med effektrapport.....
Jag har läst, kommer inte ihåg var, att Mitsubishi FD 50 inte bör användas i bostadshus.Är det någon som vet varför när man kan använda både Nocria 14 och 18 som båda är "kraftigare" än FD50?
Tjenare Gamblern! Ja nu måste jag erkänna att jag inte riktigt förstår hur du tänker här när du menar att man skulle jämföra Toshibas RAS 10 och ME:s 660 med Nocria 14 eftersom det är en väldig skillnad i effekt mellan dessa 3 pumpar. Vill man vara någorlunda rättvis när man bedömer luftvärmepumpar så får de väl ändå vara hyggligt jämförbara ivf anser jag och spec om man nu skall jämföra värmeeffekten. Ett av de bästa och mest rättvisa måtten när det gäller att jämföra värmeeffekt på luftvärmepumpar är då att man tittar på den nominella effekten för de resp pumparna, och skulle man då jämföra dessa 3 olika pumpfabrikat med varandra varav ett är Fujitsu Nocria så skulle det väl vara med ME FD50 VABH och Toshibas polar2 RAS-18PAVP-ND isf. Mvh Raffen.
nu säljer ju jag både ME och Fujitsu och i mina ögon har Nocria och fd 35 ungefär samma uteffekt framförallt om man tar nominell effekt med avfrostning ........Gamblern....se skillnad på energimyndighetens tester och försäljarens siffror....