0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Gamblern skrivet 24 november 2010, 19:20:20Om du insinuerar att jag skulle gjort diagrammet så kan jag tala om att det är ett felaktigt antagande. MVHGamblernNej, haha, det menade jag inte. Men jag tror att någon har gjort ett fejkat diagram och lagt in här i november 2007. Titta själva och skapa er egen uppfattning:Tyvärr är det nog så att Nocria fått lite oförtjänt draghjälp av detta. Själv svalde jag det med hull och hår. Ända tills idag.MVH/Gano
Om du insinuerar att jag skulle gjort diagrammet så kan jag tala om att det är ett felaktigt antagande. MVHGamblern
HejJovisst kan man resonera som att den ändå ger en massa effekt om man så önskar. Frågan är väl om man tycker att det fortfarande är "en massa effekt" om man tar bort 2 kW (36%) av effekten vid -15, för så stor är skillnaden mellan diagrammet och VTT:s test. Skulle det visa sig att VTT:s tester är helt korrekta så är ju det ett faktum, och den risken bedömer jag som mycket stor.Jag kommer inte att lägga eller bemöta några fler inlägg i den här tråden, så det är fritt fram för vem som helst att summera eller diskutera vidare.MVH/Gano
Man kan ju börja spekulera lite hur det igentligen ligger till med det här.Om det finska testet stämmer, så ligger Nocrian inte så långt ifrån FD35VA som testades i dec 2007 och gav 5100w vid -7gr.Alltså samma temperaturområde som Nocrians test skulle ha avbrutits vid.Det finska testet visar ett cop på ca 2,1 vid -7gr vilket ger en effekt på ca: 5670w.Frågan är ju om gränsen på testanläggningen verkligen nåddes med en skillnad i effekt på bara 10%.Allting har naturligtvis en gräns, men...Har testet verkligen påbörjats/avbrutits, varifrån kommer uppgifterna?Modellen har nog tjänat mycket på ryktet om att ha "sprängt" testlabbet, men vem kan verkligen bekräfta detta?
Jag skulle vilja se en större ytterdel, jämför med Atlas ytterdel, mycket större, mer yta och jobba mot, avfrostar ca 25ggr mindre/ dygn än Nocrian, Nocria är inget monster, bara en Uppvarvad Kinespump, låter inte friskt när den varvas så, stränga vintrar lär ta livet ur dessa pumpar..
HejGoogle Översätt. Fujitsu 14 LBC i läge HIGH enligt finska VTT, den finska motsvarigheten till SP.Maskinen spikar upp mot 5200W i avgiven effekt och ca 2800 W i ineffekt i anslutning till avfrostningscyklerna, men den verkliga kontinuerliga värmeeffekten är lägre, ca 3,5 kW.5200 W är alltså ett idealvärde som uppnås momentant med ca 2800 W i ineffekt utan att man räknat med avfrostningar. Den verkliga uteffekten med avfrostningar inräknat hamnar på ca 3200-3500 W vid -15 grader. COP är ca 1,7 vid -15.Med stöd av detta diagram påstår jag att denna maskin närmast kan jämföras med en Panasonic HE9LKE eller en Mitsubishi FD25VABH vad gäller avgiven värmeeffekt, Förmodligen är den också jämförbar med en Bosch 6,0 EHP. Den är däremot svagare än en Mitsubishi FD35VABH. Värt att notera är att den förmodligen har en högre förbrukning p g a lägre COP.MVH/Gano