0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nej man kan helt enkelt inte ens vaccumsuga dessa pumpar eftersom det inte finns något serviceuttag på dem, annars så skulle det givetvis vara att rekommendera. Mvh Raffen.
Nej det gör jag inte om jag inte tar isär kopplingarna på pumparna givetvis Purjo, men tar man isär kopplingarna så måste man givetvis vaccumsuga anläggningen efteråt vid återinkopplingen. QC-pumpar är då egentligen avsedda för att monteras upp vid ett enda tillfälle, tar man isär dem och flyttar dem så skall man rätteligen vaccumsuga dem på nytt inkl ev påfyllning av gas om behov finns. Nu är ju detta lättare sagt än gjort eftersom dessa pumpar inte brukar vara försedda med något serviceuttag, och just detta faktum är då anledningen till att de är avsedda för att installeras vid ett enda tillfälle. Visst går det att koppla isär och ihop dessa pumpar några ggr om man har lite flyt, men då till priset av en viss mängd förlorad gas inkl stor risk/möjlighet för att fukt och luft kommer in i systemet vid dessa tillfällen vilket gör att både pumparnas effekt och livslängd kommer att minska naturligtvis. Mvh Raffen.
................... inkl stor risk/möjlighet för att fukt och luft kommer in i systemet vid dessa tillfällen Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 16 november 2010, 11:35:43................... inkl stor risk/möjlighet för att fukt och luft kommer in i systemet vid dessa tillfällen Mvh Raffen.Om det är tryck i systemet hur kommer då fukt och luft in?
Hur skulle det kunna komma in fukt/luft då det är övertryck i rören ?
Citat från: Raffen skrivet 16 november 2010, 11:35:43Nej det gör jag inte om jag inte tar isär kopplingarna på pumparna givetvis Purjo, men tar man isär kopplingarna så måste man givetvis vaccumsuga anläggningen efteråt vid återinkopplingen. QC-pumpar är då egentligen avsedda för att monteras upp vid ett enda tillfälle, tar man isär dem och flyttar dem så skall man rätteligen vaccumsuga dem på nytt inkl ev påfyllning av gas om behov finns. Nu är ju detta lättare sagt än gjort eftersom dessa pumpar inte brukar vara försedda med något serviceuttag, och just detta faktum är då anledningen till att de är avsedda för att installeras vid ett enda tillfälle. Visst går det att koppla isär och ihop dessa pumpar några ggr om man har lite flyt, men då till priset av en viss mängd förlorad gas inkl stor risk/möjlighet för att fukt och luft kommer in i systemet vid dessa tillfällen vilket gör att både pumparnas effekt och livslängd kommer att minska naturligtvis. Mvh Raffen.Du vet tydligen inte hur dessa kopplingar fungerar, ändå fortsätter du att dissa dom. QC-kopplingarna 'pluggar igen' rören innan förbindelsen mellan kopplingshalvoran bryts. Den gas som läcker ut är den som ryms i själva kopplingen - ca 1-2 cm3Dessutom är kopplingarna testade med minst 1000 i- och urkopplingar, så vart ifrån du har fått informationen om att dom bara fungerar en gång vet jag inte, men du har säkert nån bra källa att redovisa.
Citat från: Shovelpower skrivet 16 november 2010, 18:20:33Hur skulle det kunna komma in fukt/luft då det är övertryck i rören ?I den lilla kammare som bildas i kopplingen när den sätts ihop.
Citat från: utopiazz skrivet 17 november 2010, 08:57:55Citat från: Shovelpower skrivet 16 november 2010, 18:20:33Hur skulle det kunna komma in fukt/luft då det är övertryck i rören ?I den lilla kammare som bildas i kopplingen när den sätts ihop.Ska ärligt säga att jag inte sett en QC koppling i verkligheten så har svårt att uttala mig. Men menar ni verkligen att kopplingen är byggd så den trycker in en liten mängd luft istället för läcka förbi när man kopplar ihop. Alltså precis som en snabbkoppling till tryckluft...ett kort pscccht sedan klart?