0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej raffenvad jag menar är att om du gjort uppstart med tomma osugna rör ett kortögonblick så kan väl inte kompressorn ta skada?Om du sedan vakummsuger och fyller i ny gas blir det inte okej då eller finns det risk att fukten finns kvar?mvh//kjulakalle
Hej igen raffen.jag började med ett inlägg på sidan 14 i denna tråd och sedan framåt försökte klargöra hur min kompis installerade sin nyinköpta "ATLAS" från Rusta, är nu lite orolig att han måste göra om installationen.Om du kollar tråden kanske du förstår vad jag menar annars får du tala om vad som är oklart.mvh//kjulakalle
Citat från: kjulakalle skrivet 19 april 2008, 23:29:05Hej igen raffen.jag började med ett inlägg på sidan 14 i denna tråd och sedan framåt försökte klargöra hur min kompis installerade sin nyinköpta "ATLAS" från Rusta, är nu lite orolig att han måste göra om installationen.Om du kollar tråden kanske du förstår vad jag menar annars får du tala om vad som är oklart.mvh//kjulakalle Hej Kjulakalle! Ok, gick tillbaka lite och läste i tråden så att det klarnade lite. Något knepig situation alltså, till att börja med så behöver han nog ta kontakt med en kylfirma eller liknande och få hjälp med att tömma hela maskinen på gas, därefter en extra lång vacuumsugning (1 dygn eller så), och påfyllning av ny gas. Märkligt att inte Rustas kundsupport visste om detta, för de visste med säkerhet att man inte kunde koppa ur och flytta en pump med quick connector-anslutning igen utan att det då skulle uppstå läckage och att man då måste avlufta systemet som de utryckte sig då när jag frågade dem, de upplyste då också om att man skulle anlita en auktoriserad service firma för det jobbet.Jag tycker kanske att din kompis skall ta kontakt med Rusta igen och tala om för dem att han har fått en felaktig information som gör att livslängden på ett dramatiskt sätt kan förkortas genom detta, och att han p.g.a denna felaktiga information avser att returnera tillbaka pumpen till dem. Det här med att vacuumsugning är standard vid installation av luftvärmepumpar det borde ju du själv nästan ha känt till vid det här laget Kjulakalle, du har ju varit med ett skapligt tag på detta forum nu ju.Mvh Raffen.
Hej det står även i coolix manual att det är möjligt att lossa snabbkopplingen och därmed flytta pumpen.Kan det bero på att den typ av snabbkoppling som sitter på dessa pumpar är av en typ så att det är möjligt!!!
Raffen!vet du om det endast är haveri som hägrar eller förändras värmeeffekt samt cop eller något annat hos apparaten också?
Du kan ju se hur snabbkopplingen ser ut i coolixtråden.Det står iaf i manualen att man kan avbryta förbindelsen.Om du har rätt eller manualen har rätt får man ju bilda sig en egen uppfattning åt. Jag lutar nog åt att man kan följa manualen vilket man skall kunna göra utan att riskera att pumpen havererar. Men det bästa är väl att man sätter den på rätt plats från början och därmed slipper att göra om det.
Du skriver hade dessa snabbkopplingar!!! Vilka menar du. På den pump som jag har "coolix" även atlas tror jag" finns det överhuvudtaget inget att skruva på. Självklart kan jag förstå att kyltekniker och andra proffs har ett ont öga till att det finns snabbkopplingar på dagens pumpar. Men det beror nog mest på att inkomsten kan minska pga detta och då måste man ju försöka skrämma kunderna på något sätt.Jag och många andra är glada över att man kan installera fler och fler saker på egen hand och därmed slippa "dyra installationer" av och i vissa fall oärliga företagare som försöker suga ut det mesta av okunniga kunder.