0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hur stor är din källare ?En E9DKE ger inte så dåligt med värme, har du dålig isolering i källaren ?Ni bodde i Göteborg så ni har väl normalt inte så kalla vintrarÄr det någon som har kollat att E9:an du har verkligen fungerar som den ska ?
Citat från: TS Comfort AB skrivet 12 november 2010, 20:11:31Sätt in fläkten nu i så fall så du kan jämföra med den pumpen du har Nää.... pumpen jag har nu ger inte mycket värme.Det är kallare i källaren än det är på övervåningen
Sätt in fläkten nu i så fall så du kan jämföra med den pumpen du har
Citat från: sakinna skrivet 13 november 2010, 08:47:30Citat från: TS Comfort AB skrivet 12 november 2010, 20:11:31Sätt in fläkten nu i så fall så du kan jämföra med den pumpen du har Nää.... pumpen jag har nu ger inte mycket värme.Det är kallare i källaren än det är på övervåningen Ger inte pumpen i källaren någon spec värme ifrån sig?? Då är det väl inte att undra på att det inte kommer upp någon spec värme därifrån heller och då förstår jag ännu mindre varför du överhuvudtaget funderar på en takfläkt i bostadsvåningen som skulle kunna få upp mera värme nerifrån källaren?? En uppgift som f.ö är helt omöjlig för en takfläkt att fixa även om pumpen ger bra med värme ifrån sig nere i källaren. Mvh Raffen.
Då var det en stektermometer inblandad Att sätta upp den i garaget verkar dock helt meningslöst såvida inte kylmontörerna som kommer ser vart det läcker och kan ordna det till en billig penning inkl montering på garaget.
Citat från: Raffen skrivet 13 november 2010, 10:52:42Citat från: sakinna skrivet 13 november 2010, 08:47:30Citat från: TS Comfort AB skrivet 12 november 2010, 20:11:31Sätt in fläkten nu i så fall så du kan jämföra med den pumpen du har Nää.... pumpen jag har nu ger inte mycket värme.Det är kallare i källaren än det är på övervåningen Ger inte pumpen i källaren någon spec värme ifrån sig?? Då är det väl inte att undra på att det inte kommer upp någon spec värme därifrån heller och då förstår jag ännu mindre varför du överhuvudtaget funderar på en takfläkt i bostadsvåningen som skulle kunna få upp mera värme nerifrån källaren?? En uppgift som f.ö är helt omöjlig för en takfläkt att fixa även om pumpen ger bra med värme ifrån sig nere i källaren. Mvh Raffen.Jag tror inte riktigt på det du säger raffen.Jag kommer ändå att prova med och utan takfläkt. Har jag fel kommer jag naturligtvis att att tala om detta för dig. Har jag rätt kommer du att få höra det också.Jag återkommer.
Citat från: sakinna skrivet 13 november 2010, 11:14:01Citat från: Raffen skrivet 13 november 2010, 10:52:42Citat från: sakinna skrivet 13 november 2010, 08:47:30Citat från: TS Comfort AB skrivet 12 november 2010, 20:11:31Sätt in fläkten nu i så fall så du kan jämföra med den pumpen du har Nää.... pumpen jag har nu ger inte mycket värme.Det är kallare i källaren än det är på övervåningen Ger inte pumpen i källaren någon spec värme ifrån sig?? Då är det väl inte att undra på att det inte kommer upp någon spec värme därifrån heller och då förstår jag ännu mindre varför du överhuvudtaget funderar på en takfläkt i bostadsvåningen som skulle kunna få upp mera värme nerifrån källaren?? En uppgift som f.ö är helt omöjlig för en takfläkt att fixa även om pumpen ger bra med värme ifrån sig nere i källaren. Mvh Raffen.Jag tror inte riktigt på det du säger raffen.Jag kommer ändå att prova med och utan takfläkt. Har jag fel kommer jag naturligtvis att att tala om detta för dig. Har jag rätt kommer du att få höra det också.Jag återkommer. Ja det hoppas jag verkligen att du återkommer och rapporterar om detta Sakinna, och att du även gör det ärligt givetvis det litar jag på. Thumbsup För att bara ytterligare kommentera lite då vad jag menar här så förstår säkert de allra flesta att om fläkten roterar åt andra hållet och därmed suger luften från de ca 30-50 cm avstånd från taket som takfläkten brukar sitta och upp till innertaket kommer inte att påverka några luftstömmar överhuvudtagt eller ivf absolut inte under ca 1 meter ned ifrån taket räknat. Någon undrade varför det finns en knapp där man kan ställa fläkten att rotera åt vilket håll man vill, och det kan man fundera över, men självklart kan det vara trevligt att ha takfläkten roterande utan att det påverkar folk negativt genom att det strömmar kallare/svalare luft ned på dem. Sen är ingenting helt omöjligt givetvis, rent praktiskt så skulle man om man ville få en dylik takfläkt att suga och samtidigt trycka upp värmen ifrån en källarvåning och upp till ett bostadsplan i huset isf sätta denna takfläkt på t.ex en regel på undertaket i källaren och rakt över trappschaktet i båda ledder, sätta takfläkten på denna regel och köra med takfläkten med omvänd varvtalsriktning därifrån. Detta eftersom den värme som finns och produceras i en källarvåning kommer upp med automatik (eftersom varm luft stiger) dels efter storleken/volymen som finns på trappschaktet och dels den ev interna ventilation och luftcirkirkulation som finns i huset mellan källaren och bostadsvåningen. Om det skulle produceras mera värme i källaren än vad som kan strömma upp genom det här trappschaktet under nämnda förutsättningar så samlas alltså denna överskottsvärme i källaren och främst då vid taket naturligtvis vilket gör att temperaturen stiger där nere. Problemet med detta att ha takfläkten sittande ca 30-50 cm under taket i källaren och rakt över trappschaktet i båda ledder vilken då isf skulle kunna suga/blåsa den här varma överskottsvärmen genom trappschaktet på ett mkt bättre sätt upp till bostadsvåningen blir ju då helt enkelt att man plötsligt inte kan använda trappschaktet/trappan till att kunna förflytta sig mellan källaren och bostadsvåningen. Mvh Raffen.
Hej Sakinna! Ja förklaringen till detta är väl då isf att när din kära hustru eldade i kaminen på övervåningen så ökade naturligtvis luftcirkulationen i huset genom att kaminen drar ut luft och därmed ökar ventilationen/undertrycket i huset, och därmed ökade också givetvis luftflödet ifrån källaren som strömmade upp genom trappschaktet till övervåningen. Detta hade givetvis ingenting alls med takfläkten att göra vilken du hade satt på lägsta hastighet i sugande riktning även om det är lätt att tro att detta kanske skulle ha haft något samband. Mvh Raffen.