Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Panasonic eller Toshiba???  (läst 21777 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RavenLord

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sandviken
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flugfiske de e livet det
    • http://www.hockeysnack.com
SV: Panasonic eller Toshiba???
« Svar #60 skrivet: 24 november 2010, 15:52:01 »
Har nu följt erat råd och täckt över med filtar upptill vid spaljeräcket och får testa ett tag för att utvärdera senare,hoppas det ger resultat  studs isf blir det att montera upp en skiva där.

Raffen: får även tillägga att så mycket högre upp slulle jag inte kunna montera den för en bit ovan börjar snetaket men en 30cm högre upp funkar och kanske skulle varit till de bättre iaf
Sandviken Byggnadsår 1983 2 Plan 117m2+garage och bastu Torpargrund,Grundmur-betongsten,Fasad-Trä,Stomme-Trä,3-glasfönster,Ventilation-Mekanisk , Uppvärmining en Panasonic NE12GKE installerad efter inflytt och om det behövs oljeradiatorer.
2 Vuxna och 2 barn födda 05 och 09

Årsförbrukning 2009-03-01 till 2010-03-01 blev 14020 kwh

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Panasonic eller Toshiba???
« Svar #61 skrivet: 24 november 2010, 17:34:24 »
Hej Ravenlord!  Ja det här med att klä in räcket och därmed få den här skorstenseffekten brukar fungera ganska bra alltså, jag testade den metoden också på mitt trappschakt och jag höjde faktiskt innetemperaturen i bostadsvåningen med mellan ca +1-2 ºC Thumbsup Jag testade allra först med takfläkt sedan med skorstensmetoden, jag testade även skorstenseffekten både med och utan takfläkt och takfläkt ger inte ett smack någon gång överhuvudtaget alltså. :'( Men trots att skorstensmetoden ändå fungerade rätt skapligt hos mig så var ändå tempdiffen mellan källaren och bostadsvåningen fortsatt ganska stor tyckte jag så därför blev det till att gå vidare på annat sätt och testa lite andra metoder. ;)
Så när jag hade testat ordentligt och utvärderat både takfläkt och skorstensmetoden så blev mitt nästa projekt internventilationen i huset istället som jag då har beskrivit i denna tråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=20540.msg206137#msg206137
Och denna metod fungerar alldeles utmärkt kan jag säga under förutsättning att man dimensionerar den på ett ordentligt sätt både när det gäller kapacitet och för att hålla ner ljudnivå. Jag drog väl igenom mellan ca 400-500 m3 luft/timma med fläkten på ca halvfart och tempdiffen ändrades ganska omg från mellan ca +7-10 ºC varmare i källaren ned till max +1-2 ºC, så den lösningen kan jag verkligen rekommendera. Thumbsup
Sen är det ju på det sättet att även en Panasonic E9:a har sina begränsningar när det blir riktigt kallt så då kom nästa projekt i ordningen genom att jag istället installerade ytterligare 1 st pump i bostadsvåningen, och då hade jag ingen användning för min fina internventilation i huset längre. Så idag används denna istället som en rekorderlig inluftsventil för uteluft in till huset/källaren, det passar faktiskt alldeles utmärkt att inluften kommer in vid taket ovanför spisen eftersom jag har pumpinnerdelen på motsatta väggen som då blåser varmluft och värmer upp den kalla inluften direkt.

När det gäller placeringen av din pumpinnerdel i höjdled så är det klurigt att se hur lågt i cm den sitter ifh till golvnivån på din ovanvåning, men att den sitter för lågt det är nog helt klart ivf, kanske ca 30 cm högre upp hade blivit riktigt bra. Sen är det faktiskt ganska sällsynt att det inträffar vid dylika innerdelsplaceringar att man inte får upp tillräckligt med värme, det vanligaste är nog annars att innerdelen hamnar lite för högt upp på väggen istället, och då är det inget problem med värmen till övervåningen utan då orkar den inte med att få ned varmluften till bostadsvåningen istället spec vid kallare väderlek.
Jo varför jag rekommenderar att innerdelen skall sitta i sådan höjd att vid vinge rakt ut så skall den blåsa luften strax över golvnivån på övervåningen är ju att då har man full flexibilitet att kunna korrigera varmluften att fördelas på ett bra sätt till båda bostadsplanen, antingen via swinginställning där vingen flyttar sig med automatik upp och nedi läge eller också via en manuell millimeterinställning med handen så att det blir en precis lagom fördelning av varmluften mellan våningarna. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad RavenLord

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sandviken
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flugfiske de e livet det
    • http://www.hockeysnack.com
SV: Panasonic eller Toshiba???
« Svar #62 skrivet: 25 november 2010, 12:03:59 »
Raffen: Jo jag förstog helt din mening i att den skulle sitta lite högre :)
Som det varit nu har det skiljt 2-4 ºC mellan nedre och övre våningen så som vädret är nu med några minus ute
Inbillade mig kanske men tyckte det verkade lite varmare uppe igår då jag gick upp för att lägga mig men kolla inte termometern

En fundering till dig Raffen mfl...Jag kör med högsta fläktläget(går ju upp ner iofs ändå) då trycks värmen in i vardagsrummet som är raktfram....skulle värmen stiga upp mer till övre om jag fiskörde fläkten så det inte blir nå luftström fram utan bara sipprar ut lite med vingen nedställd  Sc:,h är det värt prova ens
Sandviken Byggnadsår 1983 2 Plan 117m2+garage och bastu Torpargrund,Grundmur-betongsten,Fasad-Trä,Stomme-Trä,3-glasfönster,Ventilation-Mekanisk , Uppvärmining en Panasonic NE12GKE installerad efter inflytt och om det behövs oljeradiatorer.
2 Vuxna och 2 barn födda 05 och 09

Årsförbrukning 2009-03-01 till 2010-03-01 blev 14020 kwh

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Panasonic eller Toshiba???
« Svar #63 skrivet: 27 november 2010, 12:53:38 »
Hej Ravenlord!  Ja din tempskillad på övervåningen beror väl då ytterst på den interna luftcirkulation och ventilation som du har i huset och mellan bostadsplanen inkl den begränsning som finns i form av storleken (arean) på ditt trappschakt upp till övre planet i huset. Detta brukar då vanligtvis märkas av lite mera först när utetempen börjar krypa nedåt från ca 2-5 minusgrader och lägre genom att det inte kommer upp tillräckligt mkt värme samtidigt som värmebehovet då ökar lite mera märkbart. ;)
Sen det här med om du skulle sänka fläkthastigheten på pumpinnerdelen för att ev kunna få upp mera värme, javisst kan du prova detta lite kortvarigt om du vill, skulle mkt väl kunna tänka mig att det kan komma upp lite mera värme till övre planet genom att utblåstempen stiger vid lägre fläkthastigheter och att värmen därmed skulle kunna stiga lite mer effektivt kanske. Men då till priset antagligen att du får ett sämre cop på pumpen och en klart mkt sämre värmespridning och värmekomfort till den nedre bostadsvåningen i huset istället vilket självfallet inte vore alls bra.
Alternativen för dig för att komma ifrån den här problematiken vid kallare väderlek om du nu inte kan använda dig av den här s.k skorstenseffekten är antingen att sätta in en intern ventilation mellan bostadsplanen i huset för att förbättra värmeflödet upp till övre planet (under förutsättning att pumpen har kapacitet att värma båda planen vill säga), eller också att komplettera med ytterligare en pump på det övre bostadsplanet i huset. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad sakinna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic eller Toshiba???
« Svar #64 skrivet: 01 december 2010, 11:46:26 »
Fick så äntligen min pump installerad igår.
Nu börjar mätningen....! studs
Kan ju säga att när jag kom hem igår eftermiddag, var det +13.8 grader på övervåningen.
I morse när jag vaknade var det +21,8 grader. *roflmao* (utan takfläkt).
Återkommer med lite siffror vid ett senare tillfälle.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Panasonic eller Toshiba???
« Svar #65 skrivet: 01 december 2010, 12:18:48 »
Hej Sakinna!  Ja men det låter ju riktigt positivt tycker jag, och utan takfläkt också. ;) Thumbsup Det tyder på att du har en riktigt bra luftcirkulation via trappschaktet och upp till övervåningen vilket då beror både på storleken på schaktet och tydligen en väl fungerande intern ventilationen mellan våningarna i ditt hus. Jag vidhåller att takfläkten inte kommer att kunna påverka denna cirkulation ytterligare genom att du kör den åt det sugande hållet eftersom jag vid egna mätningar har kommit fram till att vid lägsta fläkthastigheten (utav 3) så lyfter den luften från ca 0,5 meter under fläktbladen och upp mot taket och vid högsta fläkthastigheten så lyfter den luften från ca drygt 1 meter under fläktbladen och upp mot taket för vidare spridning i sidled. Däremot så fungerar den givetvis bra att sprida ut den värmekudde som alltid bildas under taket, jag använder min egen takfläkt som sugande också i min hall ibland för att sätta lite rotation på luften där eftersom min pumpinnerdel är placerad över entrédörren i hallen och därför blir det alltid lite varmare i det utrymmet. Och kör jag den då i sugande riktning så sprider jag ut den här värmen i taket lite bättre så att jag får en jämnare temperatur i sovrummen resp köket som ligger i vardera ändan av huset. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad sakinna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic eller Toshiba???
« Svar #66 skrivet: 02 december 2010, 12:37:16 »
Hej Sakinna!  Ja men det låter ju riktigt positivt tycker jag, och utan takfläkt också. ;) Thumbsup Det tyder på att du har en riktigt bra luftcirkulation via trappschaktet och upp till övervåningen vilket då beror både på storleken på schaktet och tydligen en väl fungerande intern ventilationen mellan våningarna i ditt hus. Jag vidhåller att takfläkten inte kommer att kunna påverka denna cirkulation ytterligare genom att du kör den åt det sugande hållet eftersom jag vid egna mätningar har kommit fram till att vid lägsta fläkthastigheten (utav 3) så lyfter den luften från ca 0,5 meter under fläktbladen och upp mot taket och vid högsta fläkthastigheten så lyfter den luften från ca drygt 1 meter under fläktbladen och upp mot taket för vidare spridning i sidled. Däremot så fungerar den givetvis bra att sprida ut den värmekudde som alltid bildas under taket, jag använder min egen takfläkt som sugande också i min hall ibland för att sätta lite rotation på luften där eftersom min pumpinnerdel är placerad över entrédörren i hallen och därför blir det alltid lite varmare i det utrymmet. Och kör jag den då i sugande riktning så sprider jag ut den här värmen i taket lite bättre så att jag får en jämnare temperatur i sovrummen resp köket som ligger i vardera ändan av huset. :)

Mvh Raffen.

Nja... jag hade nog lite fel där med mina 21,8 grader på morgonen! Det var efterdyningar av att min fru hade eldat kvällen innan ;D
Fel av mig, men jag trodde inte värmen från kaminen låg kvar så länge som den gjorde ???
Detta upptäckte jag när jag kom hem på eftermiddagen, då det "bara" var 19,5 grader.
Det var -10 minus ute!
Strax efter kom min fru hem och frös så hon tände en brasa. Kunde inte testa takfläktsidén.
Återkommer när jag fått fram ett par siffror. *vinkar*

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!