0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Sakinna! Ja men det låter ju riktigt positivt tycker jag, och utan takfläkt också. Thumbsup Det tyder på att du har en riktigt bra luftcirkulation via trappschaktet och upp till övervåningen vilket då beror både på storleken på schaktet och tydligen en väl fungerande intern ventilationen mellan våningarna i ditt hus. Jag vidhåller att takfläkten inte kommer att kunna påverka denna cirkulation ytterligare genom att du kör den åt det sugande hållet eftersom jag vid egna mätningar har kommit fram till att vid lägsta fläkthastigheten (utav 3) så lyfter den luften från ca 0,5 meter under fläktbladen och upp mot taket och vid högsta fläkthastigheten så lyfter den luften från ca drygt 1 meter under fläktbladen och upp mot taket för vidare spridning i sidled. Däremot så fungerar den givetvis bra att sprida ut den värmekudde som alltid bildas under taket, jag använder min egen takfläkt som sugande också i min hall ibland för att sätta lite rotation på luften där eftersom min pumpinnerdel är placerad över entrédörren i hallen och därför blir det alltid lite varmare i det utrymmet. Och kör jag den då i sugande riktning så sprider jag ut den här värmen i taket lite bättre så att jag får en jämnare temperatur i sovrummen resp köket som ligger i vardera ändan av huset. Mvh Raffen.