0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Var är det du mäter tempdiffen? Vid avsticket på köldbäraren eller framme vid konvektorn? Har du mätt tempdiffen på luften också?
Jämför KB-in när konvektorn står still och VP:n går, med när konvektorn går och VP:n står still så får du tempdiff på konvektorn.
Vid utblåset på konvektorn så pendlar temperaturen mellan 12 och 15°C beroende på om det laddas VV eller ej.Har ingen riktig koll på tillufttemp, men rumstemp är stadigt 27-28° de senaste 2 dygnen.
Med 12-15 grader tror jag att du får vara ganska nöjd. Har själv cirka 15 graders inblåsning. Igår hade jag då 26°C i rummet, dvs cirka 5 grader under utomhus. Dock betydligt lägre relativ fukt. Diti bekymmer med dålig kyleffekt kan nog mer bero på att fläkten du har vispar runt för lite luft. Jag tror att min konvektor har nästan det dubbla flödet mot din på 480m³/h. Mer luft med samma temp.diff på vattnet innebär större kyleffekt.
Citat från: jonasmj skrivet 14 juli 2010, 07:32:53Med 12-15 grader tror jag att du får vara ganska nöjd. Har själv cirka 15 graders inblåsning. Igår hade jag då 26°C i rummet, dvs cirka 5 grader under utomhus. Dock betydligt lägre relativ fukt. Diti bekymmer med dålig kyleffekt kan nog mer bero på att fläkten du har vispar runt för lite luft. Jag tror att min konvektor har nästan det dubbla flödet mot din på 480m³/h. Mer luft med samma temp.diff på vattnet innebär större kyleffekt.OK. Har hela tiden varit rädd för att detta skulle inträffa. Annars hade jag beställt kyla för länge sen. Misstänker som du skriver att min konvektor är för liten även om stora batteriet blir inkopplat på onsdag.Har hittat fler tveksamma saker. Backventilen är märkt med GN25. Är inte det för litet? Har sökt på forumet och sett att de flesta verkar rekommendera GN28.
Räcker verkligen 2.4kW....att kyla huset.?När det var som varmast i förra veckan (32 ºC här) så klarade inte mina LL (sammanlagt 8kW kyleffekt) att hålla nere tempen, utan den åkte upp till 26 ºC inomhus.Uppskattade att bara ett stort 3glasfönster i full södersol (4m2) kunde släppa in ett par kW solstrålning.
Antar att du menar DN vilket anger anslutningsdimension. Har själv en DN25 och det funkar fint. Ger kanske lite större tryckfall än en DN28 men det stjälper knappast din kyla...
Räcker verkligen 2.4kW....att kyla huset.? utomustemp.När det var som varmast i förra veckan (32 ºC här) så klarade inte mina LL (sammanlagt 8kW kyleffekt) att hålla nere tempen, utan den åkte upp till 26 ºC inomhus.Uppskattade att bara ett stort 3glasfönster i full södersol (4m2) kunde släppa in ett par kW solstrålning.
Jag antar att det är fluktationerna i tempkurvorna du menar?
Är systemet luftat ordentligt?
Har hittat luftnippeln samt luftat, men det kommer ingen luft