0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Installationen ser ut enligt bifogad bild. Kommentarer?Cirkulationspumpen är en Grundfos UPS 25-60 130. Är det bra?Den går att ställa i 3 hastigheter. Vilken hastighet bör jag välja?
Du kan ha ca 5 ºC tempdiff på konvektorn när den går på full fläkthastighet. Jämför KB-in när konvektorn står still och VP:n går, med när konvektorn går och VP:n står still så får du tempdiff på konvektorn.
Citat från: Carl N skrivet 30 juni 2010, 16:43:02Du kan ha ca 5 ºC tempdiff på konvektorn när den går på full fläkthastighet. Jämför KB-in när konvektorn står still och VP:n går, med när konvektorn går och VP:n står still så får du tempdiff på konvektorn.Duger det inte att läsa temp.diff över konvektorn när den är i drift? (naturligtvis förutsatt att man har givare... vilket jag råkar ha hos mig)Sen måste det väl bero på hur varmt det är i rummet vad du får för temp.diff?
Det ser lite halvrörigt ut Det som är uppenbart är att det saknas en del kondensisolering. Allting måste kondensisoleras inkl. pumpen. Hastigheten på pumpen är bäst att prova fram. Alternativt ska man göra en detaljberäkning på systemtryckfallet och därefter kika i kurvan för pumpen och se vad som är lämpligast. Jag hade börjat med läge 1 och sen läst av temp.diff. Ju lägre hastighet ju lägre energinota...
Duger det inte att läsa temp.diff över konvektorn när den är i drift? (naturligtvis förutsatt att man har givare... vilket jag råkar ha hos mig)Sen måste det väl bero på hur varmt det är i rummet vad du får för temp.diff?
Det som är uppenbart är att det saknas en del kondensisolering. Allting måste kondensisoleras inkl. pumpen.
Normen för märkeffekt är väl 7/12/27?
Det finns speciella rörupphängningar, rörskålar, som man lägger rören i.
Systemtryckfall är rätt simpelt att beräkna egentligen. Du vet hur många böjar och ventiler mm du har på dina rör, du vet hur lång rörsträcka du har. Allt detta ger ett totaltryckfall vid ett visst flöde. Till det adderar du tryckfallet som konvektorn ger i kylvattenbatteriet, som oxå framgår av databladet. Ska du ha t.ex 0,13 liter/sekund som databladet till din konvektor säger så är det den siffran man stoppar i en beräkningsfil för tryckfallet över rör och böjar, lägg på konvektorn och så vet du vad pumpen ska klara.
Att du upplever att det kyler dåligt beror troligen till stor del på att det är fel batteri anslutet. Vad har du för temperatur fram på vattnet till konvektorn? Dessutom ger den inte riktigt den kyleffekten databladet säger för jag antar att du har brine (etanol eller liknande) i rören och inte rent vatten.