0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jonasjm:Tack för dina svar hittills.Citat från: jonasmj skrivet 02 juli 2010, 20:47:18Det finns speciella rörupphängningar, rörskålar, som man lägger rören i. Har du nån länk så jag kan se hur dom ser ut?
Det finns speciella rörupphängningar, rörskålar, som man lägger rören i.
Googla på "armafix" så hittar du bilder. Hyllvara hos de flesta skulle jag tro... Har kört de rörskålarna tillsammans med tillhörande klamsvep som man lägger runt.
Citat från: jonasmj skrivet 02 juli 2010, 07:45:50Det som är uppenbart är att det saknas en del kondensisolering. Allting måste kondensisoleras inkl. pumpen. Finns det färdig isolering att beställa till cirk.pumpar
Det som är uppenbart är att det saknas en del kondensisolering. Allting måste kondensisoleras inkl. pumpen.
Tur att man har ledigt så man kan sitta uppe och bekymra sej b00k över problemen med kylan, eller snarare avsaknaden av den.Har till slut fått till tryckfallsberäkningar i Purmomaster.Är tacksam om någon har lust att säga om jag gjort rätt eller om jag är helt ute o cyklar.Bifogar en pdf som innehåller 3 olika scenarion.Sida 1) Dagsläget.Sida 2) Uppgradering av kyla till stora batteriet.Sida 3) Uppgradering av kyla till stora batteriet samt uppgradering till 22 mm rör.Min funderingar är:För att få ordning på min frikyla:Kan jag bara ansluta 15 mm rören till stora batteriet?Måste jag uppgradera till 22 mm rör?Räcker min cirk.pump till?
Vad har du för vattentemperatur på framledningen till VP, den givaren sitter ju redan där och den bör du kunna läsa av i värmepumpen?
jonasjm:Återigen ett stort tack för all hjälp.Citat från: jonasmj skrivet 06 juli 2010, 07:25:19Vad har du för vattentemperatur på framledningen till VP, den givaren sitter ju redan där och den bör du kunna läsa av i värmepumpen? Om du menar KBin så har jag en, men den sitter efter avsticket till konvektorn. Den ligger på ca 9-10°C när VP står still. Detsamma gäller KBut. Vid VV-laddning sjunker KBin till ca 7°C och KBut till 4,5°C. Fläktkonvektorn går kontinuerligt.Skall få låna en IR-termometer imorgon så jag kan mäta temp över konvektorn. Återkommer med mätresultaten.
Ok, med 10°C till konvektorn får du en klart försämrad kyleffekt. HUr mkt sämre kan bara konvektorleverantören tala om genom att de kör en beräkning på batteriet med de förutsättningarna.Mvh Jonas
Citat från: jonasmj skrivet 07 juli 2010, 11:09:09Ok, med 10°C till konvektorn får du en klart försämrad kyleffekt. HUr mkt sämre kan bara konvektorleverantören tala om genom att de kör en beräkning på batteriet med de förutsättningarna.Mvh JonasDet måste vara kallare på tilloppet till konvektorn. KBin sitter ju inne i VP'n, så det borde väl betyda att konvektorn skickar ut 10°C på returen.Fick inte låna nån IR-termometer så jag har inte kunnat göra riktiga mätningar ännu...
Har mätt och får temp.diffen till 2,5°C enligt "Carl N"-metoden.Skiljer endast marginellt om jag kör på läge I eller II.Kan det vara sant att jag bara har en tempdiff på 2,5°C. Måste väl betyda att jag jättestort flöde genom konvektorn Tänker jag fel eller blir kyleffekten större med mindre tempdiff. Kallt batteri borde väl betyde kallare luft.Hursom så har jag knappt lyckats sänka temperaturen på övervåningen (möjligen 2°C). Nådde toppnotering på 28°C igårkväll.Nu åker nog snart prylarna ut