det är första gången jag läser om att man tillåter hela 3 mBar som acceptabel vakumnivå och tydligen oavsett vilket typ av anläggning - måste vara något unikt för sverige i så fall...
i utländska forum så anges 2000 micron (2.66 mBar) som minsta nivå vakumpumpning av den enklaste typen av AC-anläggningar som bil-AC medans kraven höjs på fasta anläggningar. en vanlig värde man ser är 500 micron som minimum vakumnivå och när man kommer till frysanläggningar så pratar man om ännu lägre nivåer.
en vakummätartillverkare anger tex:
"This is from CPS:
2000 microns lowest average industrial requirements for A/C systems
1000 microns medium average industrial requirements for A/C systems
600 microns highest average industrial requirements for A/C systems
400 microns lowest average industrial requirements for refrigeration systems
200 microns medium average industrial requirements for refrigeration systems
100 microns highest average industrial requirements for refrigeration systems
25 microns deep vakuum for special requirements and for testing of vacuum pump efficiency"
(dividera man ovanstående värde med 750 så får man värdet i mBar)
och skall man köra enligt EN378 (för HC-fyllningar i AC och kylanläggningar) så skall det sugas till minst 0.5 mBar (400 micron).
Sedan hittade jag liten skrift angående slangarnas diametrar på hur fort man pumpar ned ett system - det är faktiskt viktigare än hur stor vakumpump man ansluter i ändan på slangen samt att det är av vikt att slangarna hålls så korta, har så låg utgasning som möjligt alternativt kör med kopparrör.
skriften kan tankas ned här:
http://www.mediafire.com/?zmyztx5gnzm (nedladdningssite)
och det intressanta börja vid sidan 4:
Tumregeln är ungefär att för varje 1/8" tum man ökade på slanginnerdiametern så ökade nedpumpningshastigheten vid låga vakumnivåer med faktor 4 och redan 1957 så konstaterade man att 1/4"-slangar var så dåliga för vacumsugning av system att man inte ens vill kommentera mer om detta - och vad använder dom flesta idag

(Det man missat i skriften är att även längden på slangarna/rören är viktig och är man i molekylärflöde/diffusions-domänen så händer det väldigt mycket med ökad längd på slangen/röret)
Laminära flödet slutar enligt tumregeln i skriften med micron=100/d där d är innerdiametern i tum och under detta så hamnar man i ett mellanläge där flödet går allt trögare med lägre tryck och når man micron=4/d så är man inne fullt utvecklad molekylärflöde och då går det inte fort alls hur hårt man än pumpar i andra ändan.
För 1/4" slang som de flesta mätställen brukar använda idag så slutar laminära flödet och gå in i mer trögflödande mellanstadiet vid 400 micron eller 0.532 mBar och fullt utvecklad molekylärflöde inträffar vid 16 micron eller 0.021 mBar. - det finns en anledning varför 500 micron anges ofta som standardvakumnivå i utländsk litteratur...
Själv provpumpade jag bara gula slangen till (kina)mätstället med en vakummätare på var sida (jepp har flera mäthuvuden till mätaren - alla kollade givetvis) och trots att jag låg på 0.002 mBar på vakumpumpsidan så gick inte trycket under 0.06 mBar i andra ändan av slangen trots många timmar pumpande pga. utgasningen i slangen hela tiden höll upp trycket i bortändan
konstaterade att även om kina-mäställen för ca tusenlappen har hyffsat gjord mätställshuvud/manometrar så är det slangarna man har förbilligat över i mina ögon acceptabel gräns - ärlig sagt så är insidan rena svampen på att ta upp gas och fukt och när jag pumpade ned första gången så tog det 3 timmar innan jag kom under 0.2 mBar (båda kranar öppna i mätstället), mätt vid pumpen - det var så dåligt att jag trodde först att att det läckte lite här och var - bröt vakumet och tryckte upp till 10 bar med luktsatt propangas och luktade och jagade runt med såpvatten utan att hitta något nämvärt, släppte ut gasen och började vakumpumpa igen - nu tog det bara '2' timmar innan jag var nere på 0.2 mBar igen.... Innan jag gjorde testet i stycket ovanför med enbart gula slangen så hade mätstället vakumpumpats i ca 1 dygn i sträck.