0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
... vi har en öppen och "ideaslisk" planlösning enligt försäljaren, ...Kan säga att vi bor i ett etagehus typ "2 plans" öppen planlösning, ~125 kvm, inget konstigt alls, bra isolerat och ett bra ventilations system med värmeåtervinning.
Är det så att den drar mycket då den värmer vattnet till ex diskmaskin, tvättmaskin m.m.?
Hallå igen
stormense jag tänker inte skriva nått mer klagande på dig varför du valde denna lösningen.Det är ju helt upp till dig.Dock så kommer jag följa de du skriver här med spänning och hoppas du är noggrann i dina rapporter så vi kan en gång för alla komma fram till om pumpen är prisvärd. Även om du inte bryr dig om det så gör vi alla andra det och säkert många som ev funderar på denna pump.Skulle vara bra om du kunde rapportera dessa saker framöver.Vilket börvärde har du pumpen inställd på?Vilken inne temp?22 grader när det är plusgrader ute och 23 grader när det är minus.Samt utetemp? när du gör dina mätningar.Just nu är ju utetemperaturen som en jojo så återkommer när det blir jämn kyla.Vid vilken ute temp är du tvungen att höja börvärdet på pumpen? samt vid vilken ute temp måste du elda/sätta på el-element?Se ovan, ca minst -3 grader 24 timmar höjer jag från 22-23 graderOch vid vilken temp ger pumpen i stort sett ingen värme alls?Kan till och med komma lite småkall luft om det blir för varmt i rummet så svårt att svara på annars hittills bara varm luft.Har du möjlighet kan du även skriva lite om hur ofta den avfrostar samt om den klarar av det utan problem (isa igen, osv)Nästan aldrig vid plusgrader, kanske 1 ggr på dagen, oftare när det är minusgrader, ska klocka tiden när vintern kommer tillbaka.Och försök även räkna varje månad vad själva uppvärmningskostnaden hamnar på.Elräkningen kommer väll snart, jag har just bytt elbolag men på sommaren hamnar den på ca: 900 kr/månadeftersom jag har en stor datapark i hemmet som drar mycket ström men kan värma upp ett helt rum på vintern så jagtill och med fått vädra. Klarar - 5 grader lättHoppas det inte blev för mkt jobb nu det är rätt viktiga frågor om vi ska kunna få en bra bild av avt pumpen. ThumbsupLigger i mitt intresse också att få lite koll på hur det fungerarDu ville att fler av andra märken skulle skriva också och som du vet kan du följa mig o min nocria i denna tråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=26736.60.Dom som har panasonic, toshiba, Mitsubishi kan ju också göra en liknande logg här på forumet.. Så till våren kan vi se vilken pump som presterar bra.Alla kommer ju ha olika förutsättningar då vi bor på olika ställen, pumpen placerad olikt osv men jag tror ändå att man kan få en någorlunda klar bild av sanningen.
Oktober 2009 - Temperatur och nederbördHela landet hade temperaturer under de normala. För att hitta en kall oktober i större delen av landet får man gå tillbaka till 2003.Oktober 2010 - Temperatur och nederbördOktober blev kallare än normalt i Götaland och Svealand. Där var det dock något större temperaturunderskott i oktober i fjol.